Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Grensverkeer
Afgelopen zondag 12 augustus organiseerde de 2CV Club in samenwerking met Treffpunkt Citrön een heuse drie landenrit. Het schitterende weer speelde de organisatoren behoorlijk in de kaart en zo vertrok een groep van 34 autos die ochtend vanaf de verzamelplaats in het Duitse Brüggen. Forumlid Jeroen2CV was er voor ons bij, om behalve een fraaie routebeschrijving ook een mooie sfeerimpressie te geven. Het woord is aan Jeroen.
De start vindt plaats bij Treffpunkt Citrön zelf. Brüggen is een klein stadje net over de Duitse grens bij Roermond. Rond 10 uur beginnen de eerste 2CVs binnen te druppelen. We worden zeer gastvrij ontvangen door Britta Becker en Oliver vom Berg en hun team. De koffie en thee staan klaar en er is prima weer voorspeld. Gezien het aantal aanmeldingen wordt er een grote opkomst verwacht. De verwachtingen laten ons niet in de steek, uiteindelijk telt de groep 30 2CVs, 2 Dyanes, en 2 AK400s.
Rond 11 uur vertrekt de colonne in de richting van het centrum van Brüggen, waar meteen een stop van een half uur gemaakt wordt om door het stadje te wandelen, De uit de 13e eeuw daterende burcht is het bekijken meer dan waard, maar het weer nodigt ook erg uit om lekker een terrasje te pakken. Vanuit Brüggen rijden we via Heyen, Dam en Boscherhausen naar Oberkrüchten. Hier gaat de route langs de Meinweg, een natuurgebied, naar Dalheim-Rödchen, waar via kleine laantjes en een weg door het bos de Dalheimer Mühle bereikt wordt.
De eigenaar heeft een gedeelte van zijn parkeerplaats voor ons afgezet, zodat de eendjes gezellig bij elkaar kunnen staan. Een verslaggever van een Duitse krant belooft een stukje in zijn blad over onze stop bij de Dalheimer Mühle. Na de stop kan ieder voor zich verder rijden over landweggetjes en paadjes door bosgebied richting de Nederlandse grens. Via Posterholt en t Reutje bereiken we Linne, waar we langs de uiterwaarden van de Maas kunnen rijden. Een werkelijk prachtig stukje Limburg. Voorbij Linne slaan we een onverhard weggetje in om naast een beekje door het bos te rijden. Het weggetje begint steeds meer te slingeren en wordt langzaam steeds smaller en smaller om uiteindelijk toch in Brachterbeek uit te komen. Na de haven van Maasbracht doen we Stevenweert aan, met haar gerestaureerde historische kern. Hier vind je tal van monumenten, een bestrating van klinkers en maaskeitjes, de dorpspomp op de markt, de torenruïne van het kasteel en een origineel vestingkanon bij de Maaspoort. Een stadje dat echt even de moeite waard is om je 2CV voor uit te komen.
Vlak na Stevenweert rijden we naar de Hompesche molen en voorbij de molen over een zandweggetje naar de St. Annakapel richting Ohé en Laak. Via Roosteren bereiken we de brug over de Maas bij Maaseik, waar de knoop in de railing symbool staat voor de grens met België. Via de vele smalle straatjes in Aldeneik en nog een paar pittoreske Belgische dorpjes duiken we vlak voor het witte stadje Thorn Nederland weer in. In Thorn wordt op het plein voor de Stiftkerk nog even gepauzeerd, Een groep van ongeveer 8 autos wordt uitgebreid gefotografeerd. Op het pleintje staat een van de deelnemers de voorruit van zijn besteleend van het zand te ontdoen dat zijn auto heeft verzameld op de onverharde stukken. Hoe kon hij weten dat er van de resterende 10 kilometer naar het eindpunt er nog 2 kilometer onverhard zouden zijn.
Na een rondje door Thorn gereden te hebben, komen we op landweggetjes richting Grathem terecht. Direct na een stuk onverharde weg is een fruitteler zijn bomen en en passant ook de langsrijdende eendjes aan het sproeien. Het zand spoelde er helaas niet af. Bij het eindpunt in Grathem wordt onder het genot van een drankje nog lang nagepraat over de rit. De meeste deelnemers zijn het er over eens dat het Duitse gedeelte het mooiste atuk was. Al met al was het was een schitterende rit, mede dankzij het prachtige weer. Onze dank gaat dan ook uit naar de mensen van Treffpunkt Citrön en de 2CV Club die dit evenement mogelijk hebben gemaakt.
Tekst en foto: Jeroen2CV
Redactie: Marc Zaan
Topiclink