Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Inside Citroën
Op de 16e ICCCR is Citroën-Forum.nl er natuurlijk ook bij. Net als op het internet creëren wij daar een ontmoetingsplek. Het virtuele wordt werkelijk, het onzichtbare wordt zichtbaar, het verhaal wordt tastbaar. Maak kennis met Citrohenno's opengewerkte Citroën-motoren en -onderdelen.
In de grote handel- en museumtent kun je op de stand van Citroën-Forum.nl even bijkomen. Bij ons is niets te koop en op onze picknicktafels vind je geen bordjes consumptie verplicht. Wel kun je bij ons uitrusten en je ogen de kost geven.
We willen het onzichtbare laten zien: de inwendige techniek van diverse Citroën-componenten. Niets is typerender voor Citroën dan het hydraulisch systeem en daarom staat er bij ons een opstelling met een LHM-voorraadvat, een pomp en een drukregelaar. Alles is transparant, zodat je de LHM door de componenten kan zien stromen.
Onder je motorkap zie je tegenwoordig slechts een kunststof afdekplaat, maar als je de motor uit de auto takelt, valt pas op hoe groot deze is en hoe vernuftig geconstrueerd. Als die motor dan ook nog eens op tal van plaatsen opengewerkt wordt, kun je de complexiteit pas echt goed bewonderen. Daarom laten wij een opengewerkte V6-motor met automatische versnellingsbak 4HP20 zien. Deze zijn elektrisch aangedreven en dus draaiend te bekijken. De distributie van zon V6 is op zichzelf al een kunstwerk.
Naast deze XM-motor laten we je ook een elektrisch aangedreven motor van een CX 2400 GTi zien. Wil je ook eens zien wat downsizing nu echt betekent? We zetten er een opengewerkte driecilindermotor uit een Citroën C1 bij. En wil je weten hoe de Diravi werkt? Hoe een compressor voor de airconditioning, een turbocompressor, een dieselpomp, een nokkenasverstelventiel? Al deze onderdelen hebben we zo ver mogelijk opengewerkt, zodat je alle onderdelen kunt zien bewegen. Zo wordt bij ons het onzichtbare zichtbaar.
De inleiding van dit artikel heeft niet alleen beloofd dat het onzichtbare zichtbaar, maar ook dat het verhaal tastbaar zou worden. Aan die belofte houden we ons. We laten je de auto van onze grootste verhalenverteller zien: de Citroën Visa GTi 115 van jawel Kees Visa GTI 115! Kees is de man van de smakelijke verslagen van reizen door Frankrijk, door Griekenland en door Marokko. Niemand anders ontmoet zulke bijzondere mensen met zulke bijzondere Citroëns. Zijn eigen Citroën is echter ook bijzonder, want Visas met de 115pk sterke GTi-motor zijn er niet veel. Kees heeft er snelle rondetijden op de circuits van Assen, Zandvoort en Montbeugny mee neergezet. Nu is deze nauwgezet geprepareerde race-Visa te koop. Ook alle originele onderdelen zijn erbij, zodat de koper hem eventueel terug kan brengen naar zijn wat bravere, oorspronkelijke specificaties.
Reacties op onze tentoonstelling Inside Citroën en op andere programma-onderdelen van de 16e ICCCR kun je hier plaatsen.
tekst: Citrohenno en RensKorevaar, fotos: Citrohenno en Visa GTI 115