Le Petit Presse


Le Petit Presse

Nederland, Betuwe, Lienden, Het Wapen van Lienden. Blinde lijn, van pijl tot pijl, visgraat, bol-pijl, grensbenadering, barrières, wandelaars. Het rallyseizoen is weer geopend met de training voor “het leukste wat je met een Citroën kunt doen”. Wie nog twijfelt over deelname aan Le Citron Pressé moet zich maar snel inschrijven!

In een weekend dat bol staat van de Citroën-activiteiten is vandaag, 12 april, de trainingsdag van Le Citron Pressé gereden. Zo werd tenminste vroeger aan dit evenement gerefereerd. Tegenwoordig heet het Le Petit Pressé en dat bekt net even wat lekkerder. Zo heel erg petit is deze Pressé niet eens. Waar er voor de echte rally van 28 tot en met 31 mei al 50 equipes ingeschreven zijn, waren er vandaag 34 aanwezig. Hoewel de afstand van 100km petit is in vergelijking met de ruim 1.200 van eind mei, zaten er toch bijna alle kaartleestechnieken in en zelfs twee regelmatigheidsetappes die de deelnemers in de tourklasse van de Grand Pressé niet eens hoeven doen.

Le Petit Pressé volgt een inmiddels bekend recept. De deelnemers verzamelen in “Het Wapen van Lienden” voor hun koffie met gebak, waarna Gies en vooral Sees Aalbers helder en duidelijk uitleggen hoe de verschillende kaartleestechnieken werken en op welke kleine lettertjes je moet letten. Grote letters op bordjes in de berm verdienen het allemaal dat op ze gelet wordt, want die moet je op je controleblad invullen. Na de uitleg worden de rallyschilden aan de auto bevestigd, zodat iedereen ontspannen kan lunchen.

Na de lunch beginnen de deelnemers aan de door Valentijn de Marez Oyens uitgezette route. Hoewel dit de vierde keer is dat Le Petit Pressé vanuit Lienden verreden wordt en veel molens, kerkjes en dijkjes er bekend zijn, verandert dat niets aan de concentratie die nodig is om de route-aanwijzingen op de kaart in te tekenen en vervolgens in het landschap te rijden. De enkele vergissinkjes die onvermijdelijk in zo’n routebeschrijving sluipen, zitten dan in ieders routebeschrijving en benadelen dus geen enkele equipe.

Hoewel de route makkelijk leek, omdat er meerdere lange dijken in zaten, kwamen bijna alle equipes met vertraging weer in Lienden terug. De Rekenkamer heeft alle controlebladen door de molen getrokken en een uitslag geproduceerd, met de minste strafpunten voor de equipe Jeroen Hojinck/Michel Coenen, gevolgd door Hans Onkenhout/Mischa Bart en met Daan Pluijms/RensKorevaar op de derde plaats.

Na afloop heeft deze redacteur in het café nog met een dolende Citroën-liefhebber gesproken en hem waarschijnlijk overgehaald om zich alsnog in te schrijven voor Le Citron Pressé. Misschien zijn er ook lezers die bijna overgehaald zijn? Zij zouden eens op lecitronpresse.nl kunnen kijken en daar het inschrijfformulier downloaden. Het gesprek was zo lang dat het hek van de parkeerplaats door de beveiligingsdienst afgesloten was. Die was telefonisch niet te bereiken, maar gelukkig was Boudewijn van de Bogaert er wel. Met zijn bedrijf citrobag.nl is hij een van de sponsoren. Het herverwerken van Citroën-bekledingsstoffen tot hippe tassen, maakt blijkbaar creatief. Zo komt dit stukje wat laat, maar komt het er tenminste.

Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst: RensKorevaar, foto: Rob Hoen

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook