Mondiale Aantrekkingskracht


Mondiale Aantrekkingskracht

Hoewel conflicterende agenda’s hadden gedreigd het redactie-uitje naar de Mondial in Parijs in het water te doen vallen, noopten de geruchten over een nieuw model op de stand van Citroën ons toch af te reizen naar de lichtstad. De topless verschijning van het nieuwste premiummodel had hierop uiteraard geen enkele invloed. En zo vertrok de redactie deze zondagochtend spoorslags naar het zuiden.

In hal 1 pakken de Franse merken al onmiddellijk uit met enorme stands. Peugeot maakt een groot architectonisch gebaar met een witte boog die de hele stand overspant. Bij Renault wordt het beeld bepaald door immense van kleur veranderende wanden achter een glooiend terrein. Een opstelling die het talrijk aanwezige publiek tot een dynamisch golvende massa omvormt. Bij Citroën is ongetwijfeld lang en diep nagedacht over een aantrekkelijk concept, maar op de overvolle beursvloer is moeilijk te herkennen wat het achterliggende idee uiteindelijk is geworden. Vooraan zien we links de volumemodellen in de vorm van de verschillende C4-varianten. In hun midden draait de wat onverwachte presentatie van de Tubik-concept. De rechterflank wordt geopend met het C5-gamma, dat via een verdwaald opgestelde C6 een blik biedt op de tweede concept op de stand, de Numéro 9. De auto die via het internet al de hele wereld over is gegaan als DS9. De DS9 is oud, Numéro 9 draait als nieuwkomer zijn rondjes. Hoewel, van dichtbij beschouwd is het net een lange, platte en brede DS5. Niet zo heel erg nieuw dus, maar wel zeer aantrekkelijk van lijn.

En zo gaat de stand net niet helemaal naadloos over in het premium DS-gedeelte. Hoogpolig tapijt. Een DS5 hybrid4 op een derde draaiplateau. Een standje waar twee vaklui demonstreren hoe het schitterende ‘horlogebandjesinterieur’ tot stand komt. Zelfs de hostessen zijn er wat kleuriger. Het onderscheid vervaagt in de massa. Het echte nieuws staat uiteraard centraal op de stand in de vorm van de DS3 Cabriolet. Te bewonderen in geuren en legio kleuren. Met top, zonder top, mits je het geduld kunt opbrengen om te wachten tot de vele liefhebbers voor je hun kans hebben gehad. Het snelle inkijkje waar wij op vergast werden liet in ieder geval weinig te raden over. Het wagentje vraagt om een nadere kennismaking. Een beetje verstopt achter al het premiumgeweld vinden we de wat mondainere modellen van het merk met de dubbele chevron. Berlingo, C1, C3(-Picasso), C8, ze hebben allemaal hun plaatsje gekregen, maar heel geïnspireerd komt het jammer genoeg allemaal niet over.

Nu we er toch waren hebben we vanzelfsprekend ook kort ons licht opgestoken bij de concurrentie. Bij Mini deed de nieuwe Paceman een gooi naar de prijs voor het meest gelijkende achterlicht, bij brommobielenfabrikant Ligier presenteerde men zelfs heuse lookalikes van zowel de Mini als onze ‘eigen’ DS3. Een soort DS0,5 als het ware. Bij Opel veel nadruk op de nieuwe kleinste, de Adam. Vernoemd naar de stichter van het merk. Waar wij hier op het forum al eens durven gissen naar de laatste echte Citroën, deed dit ons mijmeren over een gesloten cirkeltje voor de Duitse autofabrikant. De volgende generatie Insignia en C5 op hetzelfde platform? Straks krijgt de Opel nog veerbollen. Dromend over de toekomst kunnen we niet anders dan hopen, dat de loshangende zoom van ons favoriete Citroënmodel eerder exemplarisch mag zijn. Voor wie zin heeft om onze bevindingen nog eens zelf te gaan bekijken, de Mondial de l’Automobile loopt nog tot 14 oktober aanstaande.

tekst: Marc Zaan, RensKorevaar
foto: RensKorevaar

Het forumtopic vind je hier.

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook