Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Rotatiemotoren Verzameld!
Op 11 juli is in Lelystad Rotarystock van de RX-7 Club Nederland. RX-7? Dat is toch een Mazda? Klopt ja. Wat moet ik daar als citrofiel doen? De meesten kunnen er dit staaltje techniek ontdekken. Het selecte gezelschap eigenaren van M35 en GS Birotor kan zelf deelnemen.
Rotarystock is een internationaal evenement van de Mazda RX-7 Club. Het draait op deze dag om alles wat met de draaizuigermotor-techniek te maken heeft, beter bekend als Wankelmotor of zoals de Engelstaligen zeggen: Rotary-engine. Alle toepassingen van de rotatiemotor zijn welkom! Al met al een dag voor liefhebbers van deze unieke motor. Ter viering van het 15 jarig bestaan van de RX-7 Club Nederland werd de eerste Rotarystock georganiseerd. Dit evenement was zon succes dat de club besloten heeft elke twee jaar een Rotarystock te organiseren. Dit jaar wordt dus de derde Rotarystock georganiseerd.
Evenals de vorige edities van 2011 en 2013 vindt het evenement plaats op het Midland Circuit te Lelystad. Deze twee voorgaande edities trokken zon 150 bezoekende voertuigen/apparaten. Tot dusver hebben we bezoekers uit Nederland, Duitsland, België, Curaçao, Engeland, Schotland en zelfs Noorwegen mogen begroeten.
Zoals gezegd, letterlijk alles met een bovengenoemd motortype is welkom. Zo mochten we in de voorgaande edities natuurlijk de verschillende Citroëns, Mazdas en NSUs verwelkomen, maar daarnaast ook diverse motorfietsen, zelfs een boot, een grasmaaier en miniatuurmotoren. Ook is er een demonstratie geweest met karts met Wankelmotor. Er is een paddockprogramma met onder andere een Concours d Elegance. Hoofdjuryleden van de vorige edities waren achtereenvolgens Jur Raatjes, PR-manager Mazda Nederland, en Walter Frey, grootste Mazda verzamelaar ter wereld. Er wordt trouwens ook een publieksprijs toegekend in de vorm van een Best of Show.
Hiernaast is er ook een baanprogramma met o.a. een slalomwedstrijd en een Time Attack. Beide worden begeleid door WIMEDO. Ook zijn er demonstraties, o.a. met karts en presenteren diverse De organisatie is in handen van de RX-7 Club. De RX-7 Club is een club met ongeveer 110 leden, die gezamenlijk zon 145 RX-7s bezitten en daarnaast ook verschillende andere Mazda klassiekers. Veel van deze autos kon waren in de jaren 70 te koop met naar keuze een zuiger- of wankelmotor.
Evenals Citroën heeft Mazda altijd eigenzinnige technieken toegepast. Bij Citroën denken we in de eerste plaats aan de hydraulische vering van de eerste DS, het geniale eenvoudige constructie-concept van de 2CV met zijn geniale vering. Ook de huidige DS-lijn en de C4 Cactus roept bewondering op. Mazda heeft als het ware dezelfde neiging om anders te zijn.
Hierbij moet je ook denken aan variabele kleptiming, het nek/tochtscherm bij cabrios, een uitvinding van Mazda, cabrios die ook als targa konden worden bereden, wishbone-ophangingen en meesturende achterwielen. Allemaal toepassingen waarin Mazda voorop heeft gelopen. Ook heden ten dage kiest Mazda voor een eigen koers. Daar waar veel merken hun motoren downsizen, kiest Mazda voor een 2,0, 2.2 en 2,5 liter benzine- en dieselmotoren, maar dan wel volledig verfijnd met bij de benzinemotoren een extreem hoge compressie en bij de dieselmotoren extreem lage compressie, onder de naam Skyactiv.
Erg prominent in dit kader is wel dat Mazda is ook de enige fabrikant is, die de rotatie/Wankel motor heeft doorontwikkeld en er vele miljoenen heeft geproduceerd. In de RX-modellen zijn deze motoren met succes gebruikt. Helaas is de RX-8 -tot nu toe- het laatste model met dit type motor. Ook op internationaal sportief gebied zijn er vele toepassingen geweest met deze Mazda rotatie-motoren. Hoogtepunt is de overwinning op Le Mans in 1991 met de Mazda 787B die uitgerust was met een vierschijfs rotatiemotor. Helaas ligt nu de productie van deze motor (tijdelijk?) stil.
Daarom is deze Rotarystock een uitgelezen gelegenheid om dit bijzondere motorontwerp én de daarbij horende voertuigen te bewonderen, te zien rijden, maar juist ook om te horen. Hoewel de inschrijving voor de derde Rotarystock nu nog niet geopend is, weten we zeker dat er vele bijzondere voertuigen uit binnen- en buitenland te bewonderen zullen zijn.
Rotarystock, georganiseerd door de RX-7 Club Nederland, vindt plaats op zaterdag 11 juli 2015 op het Midland Circuit te Lelystad. Bezoek ook onze Facebookpagina: Rotarystock Nederland.
Reageren? Daarvoor hebben we hier een draadje!
Tekst: Jaap de With, redactie: Penny Lane, foto: mad4wheels.com