De zomer in Retrospectie.


De zomer in Retrospectie.

Tijd voor een nieuwe retrospectie. Uw archiefman is niet meer zo stoffig als u van hem gewend bent. Na twee maanden Hollandse zomer is het CiFo-archief verworden tot een vochtige kerker. Voorzien van perslucht en zwemvliezen heeft uw trouwe dienaar toch nog wat Citroën weetjes op kunnen duiken.

In het C6 gedeelte wordt er zo hier en daar gepolst naar zwakke punten en onderhoudskosten. Zou Citroëns vlaggenschip op de tweedehandsmarkt dan toch nog een hoogvlieger kunnen worden? De Picasso’s van de C4-generatie zijn ook al volop op diezelfde markt te vinden, slappe voorvering of niet. Benieuwd hoe dat over een paar jaar met de DS3 zal zijn. De huidige generatie is zo blij met het hippe karretje dat er voor dit jaar al een tweede meeting in de planning staat.

De eerste DS4 rijders worden intussen ook verwelkomd op het forum. In afwachting van wat de toekomstige eigenaren van de DS4 en 5 de komende jaren op parkeerplaatsen verspreid over het land aan elkaar te vertellen hebben over de stickers op hun dak en de sterren op hun NCAP, moeten we ons nu nog even tevreden stellen met een enthousiast topic over de jaarlijkse oldtimermeeting in Ruinerwold. Voor sommige mensen is dat een heel eind weg, maar nooit zo ver als Praag. Toch kun je ook best met je GS C-matic heen en weer naar de Tjechische hoofdstad met een ernstig lekkende versnellingsbak. Verder heb ik niet heel veel reisverslagen gevonden. Laten we hopen dat het alleen de verhalen zijn die in het water zijn gevallen deze zomer. Op een andere oldtimermeeting, in het Belgische Wervik, werd de Traction Avant voor het voetlicht geplaatst. Helaas voor een aantal mensen op dit forum een beetje te vroeg, maar er wordt in elk geval hard gewerkt om er bij een volgende gelegenheid wel bij te zijn.

Op het A-type forum wordt er ook lekker doorgesleuteld. Blijkbaar is het een goede zomer voor werk in de garage. In een andere garage wordt er heel conscientieus gerestaureerd aan een SM. Een kleine modificatie aan de elektra hier, een kleine verbetering aan de oliekoeler daar. Maar allemaal op zo’n manier dat het geen afbreuk doet aan het origineel. De CX-wereld is dan weer druk met het verwerken van oude en nieuwe schades. Waar de een een halve donor in zijn voorscherm last, probeert de ander de afdruk van een complete stadsbus vergoed te krijgen. Dat het niet alleen de klassieken zijn die veel aandacht voor hun carrosserie krijgen, kunnen we lezen in het Berlingo-forum. De blinkende paarse type 1 Berlingo heeft zijn simpele witte bestelwagen-verleden in elk geval met succes afgeschud. Zoals elke zomer vinden we ook weer een aantal vragen over het ombouwen van dergelijke kleine bestelwagens naar camperkenteken. Helaas heb ik ook dit jaar weer geen verslag van een geslaagde ombouw terug gevonden.

Iets minder geslaagd was de drooglegging van de meest besproken BX van het forum deze zomer. Er wordt niet bezuinigd op het achterstallige onderhoud van deze Digit, maar met zoveel karakter blijft het een beetje water naar de zee dragen. Al goed dat er daarvan genoeg voorhanden is. Gelukkig is er niemand zo flauw om de forumgebruiker die tips vraagt om zijn C1 zo zuinig mogelijk van A naar B te krijgen een waterdieet voor te stellen. Citroën zelf doet nog wel een poging om mee te vissen uit de groene vijver, door de DS5 als eerste hybride Citroën voor te stellen.

Als u mij dan wil verexcuseren, ik moet de dompelpomp weer even aan gaan zetten. Volgende maand meer droge feitjes uit het archief.

graddus

foto Martijn van Well

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook