December in Retrospectie


December in Retrospectie

Het was een grauwe decembermaand dat jaar. Grauw en nat. En winderig, maar dat kan aan de erwtensoep gelegen hebben. De dompelpomp in het archief draaide overuren. Net als de papierversnipperaar. Het oude jaar er uit en het nieuwe er in. Maar natuurlijk niet voordat uw trouwe dienaar het engelenhaar en de dennennaalden van zijn stofjas heeft geklopt, om op zijn duizendste gemak een overzichtje van uw decemberforum te maken.

Ik las ergens een verhaal over natte voeten in een C4. Dat krijg je met die overvloedige regen. Wat ik persoonlijk dan weer wat ver vind gaan is de oproep om een net voor een C4 Grand Picasso. Met welke visvergunning zou je die boven mogen halen, vraag ik me dan af. Een GS blijkt al te zwaar, want na jarenlange strijd heeft een van de forummers afgehaakt op zijn project. Je zou misschien ook wel voor minder. Citroën zelf schijnt tot ongenoegen van velen op sommige modellen de EGS-versnellingsbak in te wisselen voor een echte automaat. Al geloof ik dat het ongenoegen meer voortkomt uit de verkleinde kansen dat de baas deze minder zuinige versie nog zal willen betalen, dan uit liefde voor de halfautomaat zelf.

Gelukkig zijn er nog mensen die zich vol overgave in een nieuw avontuur storten. De een heel idyllisch op een DS break, de ander met het nodige voorbehoud op een Dyane Super-project. Er zijn zelfs mensen die het beu zijn om hun Xsara te poetsen. Ze ruilen het ding in op een Saxo, zodat ze opnieuw kunnen beginnen verlagen, verbreden en vertellen. En er zijn mensen die zich op de C6 markt oriënteren. Het slagschip loopt immers alweer lang genoeg mee om in een betaalbare prijsklasse binnen te drijven. En er zijn er meer die de normale evolutie volgen. In tegenstelling tot de opmars van nieuwe CX diesel rijders, waar we in december mee geconfronteerd werden, was er ook nog iemand druk doende van een CX over te stappen naar een XM. Als hij de juiste kan vinden, maar dat spreekt voor zich.

Ook in de afdeling kleine en botte pechgevallen zijn er nog wel wat opvallende dingetjes te melden. Zo hoorde ik van een C3 die de spanning niet meer aan kon en zijn nieuwe distributieriem liet flapperen, van een C5 die graag dure stadslichtjes lust en van een SM die de kop los probeert te gooien. Zo vlak voor de feestdagen misschien allemaal niet zo vreemd, iedereen wil de riem er af gooien, de lampjes ontsteken en de muizenissen van het afgelopen jaar uit de kop blazen. Of je dan ook met meer dan 4000 toeren pirouettes moet willen maken kunnen we ter discussie stellen. Nee, je zult bijna 500.000 km moeten rijden om te ontdekken dat de dieselpomp van een Xantia td bijna niet los te krijgen is. Dan kun je beter een pluriel hebben die gezien zijn zomers gestel in de winter liever niet van zijn plek komt. Of een enorme verzameling Traction Avant-miniaturen. Dan kun je zelf ook lekker binnen bij de warme kachel blijven zitten.

Het was een mooi jaar, dat 2011. De kalender kan als laatste door de versnipperaar. Ik ben er klaar mee. Nog hier en daar een handje schudden en ongegeneerd een leuke dame tegen je aan drukken voor een drietal vluchtige zoenen op de wang en dan is 2012 echt wel begonnen. Volgende week de eerste echte meeting bij Sleuteltje 11 in Berlikum. Ik denk dat ik mijn goede stofjas maar eens naar de stomerij ga brengen.

tekst: Marc Zaan
foto: Rene van Maren

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook