Juni in Retrospectie


Juni in Retrospectie

Terwijl uw trouwe archivaris druk doende was zijn kampeerspullen bij elkaar te scharrelen, struikelde hij over een archiefdoos waarop in haastig potlood ‘juni 2011’ was gekrabbeld. En hoewel de vakantie lonkt, de voorbereidingen dik achter lopen op schema en de vraag of de reis dit jaar weer per Citroën zal geschieden steeds overtuigender ontkennend moet worden beantwoord, maakte hij eerst even plaats in zijn overvolle schema voor het maandelijkse overzicht van de wereld die Citroën-Forum heet.

Een delegatie van de Nederlandse SM-rijders toog begin deze maand naar Italië om zich een weekend lang tegoed te doen aan de Italiaanse gastvrijheid. Voor zoveel gastvrijheid bleek er echter in de nuchtere Hollandse magen geen plaats en volgevreten maar tevreden keerde men zelfs een weinig voortijdig terug naar de Lage Landen. Geen ruimte meer voor decadentie in het Nieuwe Nederland? Laten we ons nog maar geen zorgen maken, want de DS3-rijders zijn al aan het uitmaken hoeveel golftassen er in hun lifestyleboodschappenwagentjes passen. En ik kreeg niet de indruk dat er Golff had moeten staan…

Iets verderop in het nieuwe DS gedeelte worden de eerst bestellingen voor de DS4 gemeld. We zijn benieuwd naar de ervaringen zodra de eerste exemplaren worden geleverd. In het Picasso gedeelte werd uitvoerig gevist naar ervaringen met recente Xsara Picasso’s. Een verstokte Berlingorijder besloot de auto ‘niet op te gaan rijden’, maar met ruim een half miljoen kilometers op de klok maar eens uit te kijken naar een leuke tweedehandse Xsara. Ik begreep dat het inmiddels na veel afwegen de HDi toch gewonnen heeft van de LPG-optie.

In mijn vorige overzicht verwees ik jullie nog naar de jammerlijke crash waar Art’s rode eendje in verzeild geraakte. Het stemt mij in elk geval erg vrolijk dat hij zijn verdriet nu al in iets positiefs heeft omgezet en inmiddels al een heel eind op weg is om zijn nieuwste rijdende project helemaal naar zijn hand te zetten. Als men je BX kort rijdt sta je voor een zelfde dilemma. Pascal vond in Frankrijk een leuke babyblauwe uit het prille begin van het BX-tijdperk en aarzelde niet om ook dit kleinood naar Nederland te halen.

Het aanbod aan CX’en lijkt ook nog steeds te groeien, al maak ik mij lichtjes zorgen over het groeiende aantal forummers dat toch maar besluit hun gekoesterde dame een nieuwe thuis te zoeken. Toch niet zo geschikt als auto voor dagelijks gebruik? Of krijgen de echtgenotes een steeds zwaardere stem in het geheel? Feit is dat steeds meer lijstjes met reparaties eindigen in het te koop zetten van de auto. Ik hoop maar dat het geen echte trend wordt. Een ander ouwetje dat het steeds beter blijft doen op het forum is de Traction Avant. Ook in juni werden er weer nieuwe aankopen gemeld, we gaan dit keer zelfs vooroorlogs.

In het Saxoforum hoopt een nijvere jongeman de eerste te zijn die een open luchtfilter op zijn VTR heeft geklust. We twijfelen samen met een aantal posters aan die bewering, maar we weten wel zeker dat de langverwachte Visa cabrio van DJMoqua eindelijk zijn onthulling tegemoet gaat. Er schijnen al motorgeluiden uit de schuur te komen. Motorgeluiden die ook uit het vooronder van een reeds lang ingeslapen GS break leken te komen. Na vele jaren rust werd dit toenmalige studentenkarretje de afgelopen maand voorzichtig weer tot leven gewekt. Ook hier zijn we natuurlijk heel benieuwd naar het vervolg.

Deze maand begon zoals je vast nog weet met Le Citron Presse die heel wat forummers deed kennismaken met de wereld van het historisch rallyrijden en nog meer forummers deed watertanden bij de verslagen en de foto’s. Reden voor Jan Bos om na het kromrijden van zijn AX toch maar eens een voorstelrondje te doen hier op het forum. De AX zal er volgend jaar weer bij zijn, hoeveel dromers er overblijven om hem concurrentie aan te doen is nog maar de vraag.

Dat niet alleen verstokte rallyrijders druk zijn met het verstoken van benzine bleek ook weer in het C4-forum, waar een leuk experiment werd gedaan met verschillende soorten brandstof. Ja, op 98 doet een VTi net iets meer voor net iets minder, maar nee, helaas is dat verminderde verbruik te weinig om het prijsverschil met 95 te overbruggen. Een C1-rijder is dan weer niet zo blij met het prijsverschil dat de fabrikant hoopt te verdienen door wat minder lak op de auto’s te spuiten. De kwaliteit van de lak houdt blijkbaar nog wel iets te wensen over. Een kanttekening die eerder ook onder de DS3-fanaten al viel te lezen.

Hoe groot de invloed van de zon door de jaren heen op het carrosserietje van de Mehari-look-a-like brommobiel is geweest, daarover helaas nog steeds geen nieuws. Maar je weet het nooit, als ik eind deze maand weer eens over een doos struikel…

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook