Mei in Retrospectie


Mei in Retrospectie

Omdat deze stoffige archiefman even de muizenissen uit zijn hoofd heeft geblazen in de Citron Pressé, hebben jullie een paar dagen moeten wachten op het overzicht van de maand mei. Eenmaal terug thuis ben ik onmiddellijk de zompige kelder in gedoken om voor mijn trouwe lezers op zoek te gaan naar de meest lezenswaardige onderwerpen van de afgelopen weken.

Een maand die zoals elk jaar begon met Citromobile, nog steeds hét evenement op Citroëngebied en ieder jaar weer goed voor vele bladzijden voorbeschouwing en napret. Dit jaar ook nog eens flink gevoed door de nieuwe locatie in Vijfhuizen en het ongemeen goede weer. Maar er is meer mei dan er Citromobile is, dat kan ik u verzekeren. Er zijn DS-rijders die zich vervelen als hun auto in orde is en dan kopen ze zomaar een leuke Traction Avant ‘dans son jus’. Weer zo’n leuk niet perfect exemplaar dat inmiddels al een heel eind op weg is om ’s heerens wegen onveilig te komen maken. De nodige huisvlijt dus, maar daar kunnen Visarijders ook wat van, in mei viel er bijvoorbeeld te lezen dat je met een gegalvaniseerd geleidertje uit de betere bouwmarkt ook prima het mechanisme van je zijruiten kunt repareren. Het repareren van het kofferbakslot van een AX heeft dan weer heel wat meer voeten in aarde, de oude pagina’s waren te vergeeld om het nog goed te kunnen lezen, maar me dunkt dat er al menige maand mei verstreken is sinds er aan deze klus is begonnen.

Nog zotter wordt het als je zelf het dak van je Pluriel gaat vervangen. Wij hopen dat de moedige zelfsleutelaar eerdaags bevrijd wordt uit zijn kofferbak en ons komt vertellen hoe het allemaal is verlopen. Net zoals Egbert ons minitieus heeft gerapporteerd hoe de inbouw van zijn 123-lpg-regeling te werk ging. Voor de wat minder ingewijden onder ons bereiken de lambdawaarden al snel onbegrijpelijke hoogten, maar er is duidelijk veel interesse voor dit relatief nieuwe product. Nieuwer dan nieuw was ook de setup van het rijdend laboratorium in CX-vorm van uw penningmeester. Daags voor de start van de Citron Pressé werd nog de laatste hand gelegd aan een voor onmogelijk gehouden aantal paardekrachten en Newton-meters. Dat was op de laatste dag van mei, maar ik kan nu al verklappen dat er ook in juni niet van bergtop naar bergtop gesprongen is. Ondanks al dat vermogen bleef het toch gewoon een auto.

In de wereld die Berlingo heet klinken de motoren als tractoren en is men bang door de hoge zit voor bejaarde uitgemaakt te worden. Kan mijn Berlingo lager dan een DS3? Het zou bijna een titel voor een dubbeltest kunnen zijn. Bijna. Afgaande op de populariteit onder de forumgebruikers kan de redactie zich beter richten op een dubbeltest tussen een GS en een CX. Beide neoklassiekers doen het erg goed onder de liefhebbers. Er worden Gs’en gered van de ondergang, Cx’en ontvoerd uit hun thuisland en ten dode opgeschreven Prestiges van de grond af terug opgebouwd. En al verwisselt er al eens een met een grimlach van eigenaar, de opmars van de Opronmodellen is onmiskenbaar een feit.

Wat ook niet te missen viel was de forumbrede aankondiging van de nieuwe redactie. Het deed ons dan ook deugd zoveel positieve input te krijgen zo kort na ons aantreden. Terug kunnen we nu in elk geval niet meer, dus dat is de mooiste opsteker. Een opsteker die Art ook wel kan gebruiken, want om je geparkeerde eendje gesandwiched te zien worden tussen twee Opels is toch wel heel erg wrang. Betere geluiden kregen we te horen vanuit Zeeland. Net ten noorden van de Belgische grens is er weer een SM tot leven gekomen en het bijbehorende YouTube-filmpje bewees dat het prima klonk.

Terwijl op YouTube de benzine gulzig door de carburateurs gutste vertelt een nuchtere C1-rijder ons dat hij niet warm of koud wordt van de plannen om de belastingvoordelen voor ‘groene’ auto’s af te schaffen. De recent geplaatste lpg-installatie verdient zich nog wel terug voor die regeling ingaat. Met een nieuwe C5 tourer kun je zowaar gewoon negen kilometer op een liter benzine verrijden met een caravan van 1500 kg op de haak. Geen waardes voor een belastingteruggave, maar voorwaar geen misselijke prestatie. Uw eindredacteur maakt gewag van de eerste parkeerschades op zijn voorheen smetteloze C6. Een prestatie die in elk geval een gebruiker wel een beetje misselijk deed worden.

Heel even maar gelukkig, zodat ik na het dweilen nog even tijd overhield om te kijken of er in Amsterdam al Hell’s Angels rondrijden met een brommobiel die op een Mehari lijkt, doch helaas ook deze maand geen nieuws op dat front…

graddus

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook