November in Retrospectie


November in Retrospectie

Nu de wind inmiddels door de bomen waait en het weer zo lelijk doet, nu de stoomboot ginds gezien is en Zwarte Piet het lachen bijna vergaat, nu er aan deuren geklopt wordt en we inmiddels allemaal wel weten wie dat zou kunnen zijn, kijken we nog even terug naar de voorbije maand november. Wat viel er op, welke bijzondere dingen gebeurden er op het forum? Wij pakken het voor u uit.

Er is die Xsara-rijder die de eerste vijf seconden na het starten zijn stuurbekrachtiging wel een beetje mist. ‘Papventje’, moet men in het SM-wereldje gedacht hebben, want prompt werd de vraag gesteld wat zo’n V6 nou eigenlijk weegt, met en zonder versnellingsbak. Even denk je als argeloze lezer dat de type-aanduiding van deze ranke GT wellicht toch minder ver af staat van de gelijknamige, laten we zeggen ‘speelse’, sexuele voorkeur. Kan het ons dan kwalijk worden genomen, dat we bij een bericht over ‘de standjes van de BX’ onwillekeurig aan een kruising tussen een Haynes-manual en de Kamasutra moeten denken? En wat te denken van ‘kierende C3’s’, de ontluikende liefdes voor een Visa en DS3’s die zoveel warmte en genegenheid verwachten van hun berijders dat ze, bij deze toch voor de tijd van het jaar nog milde temperaturen, al startproblemen beginnen te vertonen? Nee, dan ben je als dorre archivaris blij dat er nog liefhebbers zijn die hun energie gewoon in een maf project steken.

Welgeteld een openingspost en evenveel antwoorden had een nieuwe forumgebruiker nodig om helemaal in de ban te raken van het zelf bouwen van een nieuwe Deux Chevaux. Ik ga er van uit dat de beste man met een krachtige armzwaai zijn keukentafel leeg heeft gemaaid, zijn blauwdrukken open heeft gevouwen en sindsdien druk aan het bouwen is. Je kunt natuurlijk ook je tijd vullen door beetje bij beetje al je gloeilampen te vervangen door led-verlichting en dan een spreadsheet aan te leggen voor de storingen die de boordcomputer van je C2 vervolgens op je af vuurt. Of je denkt, ‘nah, zo’n 1.1 is toch wat minnetjes voor mijn Saxo’ en je beunt er op je stageadres even een GTi-blokje in. Ik heb zelfs een heuse DS ‘slotcar’ gezien die YouTube onveilig maakt. Om maar eens te benadrukken hoe ver men het spoor bijster kan raken eens besmet met het Citroënvirus. Je stelt een onschuldige vraag over het niet meer sluiten van een portier van je Acadiane, maar waar houdt het op?

Een ongeruste C1-eigenaar verhaalt over de roestende steenslag op zijn motorkap. Op het Berlingoforum wordt koperpoets aangeraden voor kleine krasjes. En als je GSa niet wil starten, dan staat ook daar het halve forum klaar om te helpen duwen. Jammer nou dat zoiets met een C-matic niet kan. Een automatisch dimmende binnenspiegel op een C4 blijkt ook niet te kunnen. Althans, de werking schijnt zo subtiel te zijn, dat bijna niet bewezen kan worden dat hij er ook daadwerkelijk is. Geen man overboord, dat schijnt normaal te zijn bij de moderne bouwsels van ‘ons’ merk. Bij de C6 heeft men zo hard zijn best gedaan om de auto een ‘executive’-look te geven, dat men de derde gordel op de achterbank bijna onvindbaar verstopt heeft in zijn eigen kastje. Liever geen grote gezinnen in Citroëns vlaggeschip. Daarvoor heb je tenslotte de C4 Grand Picasso. Geen gezicht met zo’n iel vouwwagentje er achter, dus is november een mooie tijd om uit te zoeken wat voor caravan er volgende zomer achter moet komen.

Op het DS4-front moet alles nog een beetje op gang komen. Het is er zo stil dat ik me al heb afgevraagd of Citroën soms stiekem alleen een elektrische versie heeft uitgebracht. Dat terwijl nu blijkt dat de C4 echt de genen van het merk met zich mee draagt. Ook de indirecte voorloper, de ZX, blijkt aan een benzinelucht te kunnen lijden. Iets waar de vele nieuwe eigenaren van een CX hopelijk de komende tijd nog van bespaard zullen blijven. De nieuwe CX-rijders zijn deze maand niet meer op de vingers van een hand te tellen. En dan is er nog niet een van de te koop staande forum-CX’en van eigenaar veranderd. ‘Ca bouge’, klinkt dat dan in mooi Frans, maar waar het allemaal heen moet? Dat leest u wellicht in december op dit machtige forum. Veel forumplezier.

graddus

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook