Onderhoud betekent behoud, dus ‘iets moet er gebeuren!’


Onderhoud betekent behoud, dus ‘iets moet er gebeuren!’

Een koekoeksklok, een compressor uit 1957, een vooroorlogse draaibank, een grote bejaarde koelkast, een koeienbel uit een Alpenland… Wie binnenstapt bij Garage Hydraulique zou kunnen twijfelen of hij zich in een museum, een uitzending van Tussen Kunst & Kitsch, een studentenhuis of toch werkelijk in een garage bevindt. Maar het moge duidelijk zijn: eigenaren, vennoten en sleutelmaatjes George Pijnenburg (zeg maar Sjors) en Leontien van Brummelen voelen zich graag thuis in hun garage.

Twee hefbruggen, een groot arsenaal aan professioneel gereedschap, een aantal volle werkbanken en de alom aanwezige CX-onderdelen bevestigen gelukkig dat we hier toch echt met een garage te maken hebben. Maar gezelligheid of niet: het is direct duidelijk dat hier uiterst serieus gewerkt wordt. Het is immers de plek waar zij het grootste deel van de week doorbrengen, want met het rotsvaste motto ‘Iets moet er gebeuren!’ is er altijd wat te doen en dan moet het vooral leuk blijven. Met veel liefde voor de auto’s en voor het garagevak ontfermen Sjors en Leontien zich over hydraulisch geveerde Citroëns uit vervlogen tijden. Hieronder valt in principe alles tot en met de XM, maar in de praktijk is het vooral de CX die in de werkplaats de toon zet. Een blik in het omvangrijke onderdelenmagazijn leert, dat dit geen toeval is. Stellingen vol nieuwe en vooral veel gebruikte CX-onderdelen zover als het oog kan kijken!

‘Dat magazijn is voor ons van onschatbare waarde’, aldus magazijnmeesteres Leontien. ‘Het is namelijk heel prettig om bij een storing de onderdelen direct te kunnen testen en dat gaat nu eenmaal niet als je geen spullen hebt liggen. Een wiellager gaar? Luchtinlaat geïmplodeerd? Kachelventilator vastgelopen? We lopen naar het schap en pakken een goed gebruikt of getest exemplaar. Veel onderdelen zijn immers niet of alleen heel duur nog nieuw te vinden, dus dan is het heel fijn om zelfvoorzienend te zijn. Ook bellen en mailen er dagelijks mensen die op zoek zijn naar onderdelen. Communicatie is hierbij zeer belangrijk. Ik moet vaak nog enige vragen stellen om helder te krijgen wat de mensen precies nodig hebben en waarom. Soms kom ik er dan achter dat er eigenlijk iets heel anders aan de hand is met die auto. Ik verkoop dan misschien geen onderdeel, maar die mensen zijn wél geholpen! Indien gewenst stuur ik onderdelen keurig verpakt op naar elk adres waar ook ter wereld. Geen enkel probleem!’

Voor Sjors en Leontien geldt: hoe groter de klus of uitdaging: hoe fanatieker ze zich erop storten. Is dit een kwestie van een liefhebbershart of van ouderwetse beroepseer? Hier raken we bij Sjors duidelijk een gevoelige snaar en onmiddellijk steekt hij een vurig betoog af. ‘Kijk, wij vinden dat liefhebbers ook liefhebbers moeten blijven. Zelf zijn we dat ook, dus wij weten hoe mensen zich voelen als hun wagen kapot is. De kreet ‘psychologische ondersteuning bij onverhoopt Citroën-leed’ uit de advertenties en op onze website, is geen loze uitspraak. Mensen komen hier met hun auto omdat ze graag willen dat er goed voor gezorgd wordt. En dan is het niet ‘leg de sleutel maar op de balie, we bellen als ie klaar is, houdoe’. Nee, in goed overleg gaan we eerst kijken wat er moet gebeuren en of het rendabel is. Dan doen we altijd eerst een intake; de ‘Contrôle Technique’. De auto gaat dan op de brug en ik kijk haar kritisch en grondig na, waar de klant bij staat. Ik zeg eerlijk en recht voor z’n raap waar het op staat. Soms valt het mee maar soms valt het ook ernstig tegen. Dat is niet leuk, maar dan weet de eigenaar wel waar hij aan toe is en of het nog zinvol is om met de auto verder te gaan. Ik ben geen helderziende, het blijven oude auto’s, maar een goed vooronderzoek kan veel teleurstellingen voorkomen. Een betrouwbare auto begint met een goede basis en ja ook een Citroën kan wel degelijk betrouwbaar zijn of worden!’

Het is duidelijk dat de Hydraulica’s (zoals ze zichzelf noemen) qua werkwijze geheel op een lijn zitten, want naadloos vervolgt Leontien: ‘Indien haalbaar, schrikken we vrijwel nergens voor terug, maar let op: we doen het grondig of helemaal niet! Je zult ons dan ook nooit horen zeggen dat je hier goedkoop uit bent. Mensen mogen overal prijzen vergelijken, maar kwaliteit is wat ons betreft het enige dat onderaan de streep telt. Een goede monteur kijkt breder dan de klus waar hij of zij mee bezig is. Het geheel moet in orde zijn, want het is wel de bedoeling dat men op de auto kan vertrouwen. Wij moeten achter ons werk kunnen staan en dat kan alleen als we het volgens onze standaards uitvoeren. Dat betekent evenwel niet dat we carte blanche verlangen, want alles gaat in goed overleg. Tijdens de Controle Technique stellen we samen met de eigenaar een lijstje op en ik kan dan een hele grove schatting van de kosten geven. Maar oude Citroëns hebben voortdurend allerlei verrassingen in petto waarvan de kiem soms in een ver verleden is gelegd. Vaak vallen we dus van het een in het ander omdat veel mankementen voortvloeien uit andere mankementen. Wij sluiten onze ogen daar niet voor maar pakken het aan, het gaat uiteindelijk toch om veiligheid!’

Om klanten op de hoogte te houden en om de uiteindelijke factuur begrijpelijk en helder te maken, hebben de Hydraulica’s een simpele doch doeltreffende service in het leven geroepen. Leontien legt uit: ‘We maken van elke klus gedetailleerde foto’s tijdens de werkzaamheden en plaatsen die in een online album. We vinden het namelijk heel belangrijk dat de klant ook ziet wat er met de auto gebeurd is en waar het werk in is gaan zitten. Duurt een klus enige dagen of zelfs weken, dan stuur ik telkens updates in woord en beeld, indien nodig compleet met de technische uitleg erbij. Ja, dit kost (veel) tijd, maar ik merk dat klanten het enorm op prijs stellen. Ze vinden het leerzaam en interessant, voelen zich betrokken en het geeft vertrouwen en vooral dat laatste is onbetaalbaar! Ook bij een onverwachte tegenslag lichten we de klant direct per email in, met een link naar het album. Dit voorkomt een schrikreactie of een discussie achteraf. Van sommige klussen hebben we ruim honderd foto’s. Ik houd een archief bij per auto, ook uiterst handig voor onszelf als backup. Kunnen we altijd precies terugzoeken wat we hebben gedaan.’

Op de vraag of Garage Hydraulique tussen al die ingewikkelde klussen ook gewoon simpele beurtjes uitvoert, volgt opnieuw een bevlogen antwoord, dit keer van Sjors: ‘O ja, beurtjes geven. Het is een ingeburgerd begrip, maar helaas in de praktijk nogal uitgehold. Maar ik zeg dan: ‘wat is precies een grote of kleine beurt?’ Om te beginnen is het belangrijk dat de onderhoudshistorie van de auto bekend is. Is dit niet het geval, dan kan een grote beurt heel groot worden. Hebben wij de auto reeds langer in onderhoud, dan hebben we daar beter zicht op en zal de beurt ook soepeler verlopen. Maar altijd vinken wij een zeer uitgebreid lijstje af. Remblokjes bijvoorbeeld, worden niet zomaar visueel op dikte beoordeeld, nee, alles wordt uiteen genomen, gereinigd , gangbaar gemaakt en ingevet. En natuurlijk stel je dan ook meteen de handrem af. Maar wie smeert er nog scharnieren, spuit stekkertjes in, of controleert de wielophanging op speling? Wij wel, omdat deze werkwijze op de lange termijn ‘onverwachte’ problemen kan voorkomen. Een auto onderhouden betekent vooruitzien, voor het behoud van het voertuig en in het belang van de bestuurder. Want het gaat uiteindelijk om mensen.’

Een andere manier waarop dit eigenzinnige bedrijf contact met haar klanten onderhoudt, is door het regelmatig versturen van een digitale nieuwsbrief: Périodique Hydraulique. ‘Dat is elke keer weer een heel dankbaar werk’, aldus de schrijfster van de nieuwsbrief, Leontien. ‘We krijgen er ontzettend enthousiaste reacties op en zijn heel trots dat we inmiddels ruim 450 abonnees op onze verzendlijst hebben staan. De nieuwsbrief bevat allerlei weetjes rond Garage Hydraulique, zoals nieuwe producten of acties, maar ook grappige dingen die ons overkomen, evenementen en praktische tips voor onbezorgd autorijden. Plus altijd een leuke foto van onze garagepoes natuurlijk!’ ‘Garagepoes?’  ‘Tuurlijk, die hoort er ook bij, geeft een relaxte sfeer en werkt zo op haar eigen manier mee aan het succes van ons bedrijf. Lekker huiselijk bovendien!’

Het moge duidelijk zijn dat in deze bijzondere garage vakmanschap en gezelligheid hand in hand gaan. Kom dus gerust een kijkje nemen maar wees niet verbaasd als u eerst de compressor hoort aanslaan en vervolgens een koekoek!

Tekst en foto: Leontien van Brummelen
Redactie: Marc Zaan
Link: Garage Hydraulique


Dit voorpagina-artikel maakt onderdeel uit van een serie betaalde bedrijfsportretten die citroen-forum.nl deze zomer zal publiceren. Met de opbrengst hiervan zal de op handen zijnde software-update mede worden gefinancierd.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook