Komt Citroën C-Elysée naar België en Nederland?


Komt Citroën C-Elysée naar België en Nederland?

De C-Elysée is een echte wereldauto. Hij wordt verkocht van Chili tot China. Vanuit Turkije en Noord-Afrika verovert hij steeds grotere delen van Europa. Nu is ook Frankrijk al voor hem gevallen. Wanneer volgen België en Nederland?

Bij zijn presentatie op de Salon van Parijs in 2012 kreeg de Citroën C-Elysée het etiket “exportmodel” mee. Vooral in de groeimarkten van Zuid-Amerika, China, Rusland en Turkije zou hij verkocht gaan worden. De groei van de automarkt viel daar de laatste jaren echter nogal tegen, waarop de C-Elysée langzaam maar zeker zijn territorium heeft uitgebreid. Afrika heeft hij ingenomen en aan deze kant van de Middellandse Zee heeft hij Portugal, Spanje, Italië en Griekenland al veroverd.

De bergketens van de Pyreneeën en de Alpen leken ons te beschermen tegen deze aanvaller, maar ook die hindernis heeft hij genomen. Je vindt de Citroën C-Elysée nu in de configurator van Citroën Frankrijk. De geruchten dat hij binnenkort zelfs België wil innemen, worden steeds luider. Zou de Belgisch-Nederlandse grens zijn opmars dan nog kunnen stuiten?

Wie is deze veroveraar eigenlijk? Hij staat op PSA’s PF1-platform, dat hij deelt met onder meer de Citroën C3, de DS 3 en de Citroën C4 Cactus; stuk voor stuk auto’s die pers en publiek weten te overtuigen met hun wegligging. Zijn uiterlijk is dat van een klassieke sedan en onmiskenbaar verwant aan de C5. Omdat de lijnen hier eenvoudiger zijn, werkt hij vooral van voren en van achteren nog puurder. Alleen van opzij zie je dat het voor de ontwerpers een uitdaging was om hem op zijn korte wielbasis te passen.

De Franse configurator biedt enkel het uitrustingsniveau Confort. Voor benzinerijders is er de PureTech 82, voor dieselaars de BlueHDi 100. Beide zuinige motoren zijn gekoppeld aan een handmatige vijfversnellingsbak. Er zijn zeven kleuren lak en twee kleuren bekledingsstof. Er zijn zelfs opties: een Pack Urbain (elektrische ramen achter, parkeersensoren achter) en een Pack Look (verchroomde strips onder de zijruiten, lichtmetalen velgen). De C-Elysée is dus sober. Hij is niet armoedig, want zaken als ESP, Bluetooth/mp3, cruise control en airconditioning zijn standaard. Zijn vanafprijs ligt met €13.450 in Frankrijk net onder die van de C3.

Elegant, zuinig en goedkoop, maar niet armoedig: dat is de Citroën C-Elysée. Zijn optreden in het World Touring Car Championship bewijst dat we met een serieuze auto te maken hebben. Moeten we de grenzen wel dichthouden? Zou hij geen verrijking van het wagenpark in de Lage Landen zijn? Wij hebben nagevraagd hoe daar bij Citroën Nederland over gedacht wordt. Anne Lobbes, Directeur PR & Corporate Communication, zegt: “Het zit voorlopig niet in de planning dat de C-Elysée naar Nederland komt.” Wij zouden de C-Elysée toch best eens uitgebreid willen testen!

Hoe zie jij de opmars van de Citroën C-Elysée? Laat het hier weten!

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook