Citroën in de film: De l?autre côté du Périph


Citroën in de film: De l?autre côté du Périph

Citroën associeert zich al langer graag met kunst en heeft nu de vijfde kunst uitgekozen als promotiewapen. Het eerste concrete voorbeeld daarvan is de nieuwe Franse detective ‘De l’autre côté du Périph’. Daarin zit veel ouderwetse actie met spannende achtervolgingen op de Parijse boulevard du Périphérique, natuurlijk in Citroëns. De redactie stuurde een afvaardiging naar Antwerpen om de film voor u te gaan bekijken.

Sterke actie, overtuigende karakters door RensKorevaar
‘De l’autre côté du Périph’ is (nog) niet in Nederland uitgebracht en kan zich in Vlaanderen ook niet over veel populariteit verheugen. In Franstalig België wordt hij goed bezocht. Zoals de regisseur zelf aangeeft in een gefilmd interview, zijn de gebruikte Citroëns metaforen. De ZX staat voor de banlieue, voor veel moeite en weinig erkenning. De DS4 verbeeldt de carrièrebewuste en ogenschijnlijk zuivere Parijzenaar. De C6 tenslotte staat voor de macht der gearriveerden in hun grijze pakken, maar ook voor de duistere praktijken van de hoge pieten. Gelukkig staan de Citroëns niet alleen metaforen te zijn, maar wordt er ook mee over de Périphérique gescheurd. Naast auto’s gebruiken de agenten Ousmane Diakhaté en François Monge ook hun revolvers en hun vuisten, dus er zit lekkere actie in de film.
De film opent volgens een bekend stramien: een lijk, de vraag “whodunnit?” en twee agenten tussen wie de tegenstellingen onverzoenlijk schijnen. Dat levert lachwekkende situaties op, maar zou snel kunnen gaan vervelen. Gelukkig blijft het daar niet bij. Ousmane, eens het pispaaltje van de voorstad, wint eerst het respect van zijn voormalige belagers en leert dan zijn eenzame en onmogelijke strijd tegen de hoge pieten in te ruilen voor compromissen die hem vooruit helpen. François die voorheen alles deed om zijn superieuren het soort ongenoegen te besparen dat zijn carrière in de weg zou kunnen staan, zoekt steeds koppiger naar de waarheid. Uiteindelijk komt alles samen in een schietpartij op leven en dood, precies onder de Périphérique, op de scheidslijn tussen Parijs en de banlieue. Deze karakterontwikkelingen zijn heel overtuigend uitgebeeld. Zo combineert de film harde actie met een genuanceerd verhaal. Een aanrader!

Looseman’s theme door Marc GF Zaan
Op het plasmascherm in de Parijse voorstad Bobigny kijkt Le Professionnel zelfverzekerd in de lens. Het haar goed, het strakke leren jasje losjes om de schouders. Ousmane Looseman Khiadaté kijkt met zijn zoon Yves naar het grootste voorbeeld van zijn vervloekte collega François Monge. Axel Foley draait zich om in het dvd-rek. Het breekpunt in de film.
In het chique appartement van zijn ouders in het negende arrondissement kijkt Kapitein Monge naar zijn geschonden aangezicht. Verscheurd tussen bevrijding en blinde paniek. Tussen een onmogelijke vriendschap en zijn bloeiende carrière. Zoals het hoort in een echt good-cop-bad-cop-verhaal is Yves de onschuldige hand die de twee tegenpolen weer bij elkaar brengt. Hollywood is nooit ver weg.
Jean-Paul Belmondo en Eddy Murphy vloeien naadloos in elkaar over in deze hilarische policier. De gluiperig gladde stadse Monge krijgt gaandeweg meer waardering voor voorstadssmeris Khiadaté. Voor diens onvoorwaardelijke inzet, het geloof in zijn medemens, zelfs in zijn hoofse waardering voor vrouwen. Uiteraard vormen de twee een succesformule die ze zelf nooit hadden kunnen bedenken. Een geijkt verhaal over tegenstellingen, corruptie en een onmogelijke vriendschap. In Detroit en Beverly Hills werkte het vlekkeloos. In de schaduw van de Blvd Périphérique slaat het ook helemaal geen slecht figuur. Zeker niet met dat geweldige eighties sausje over de soundtrack. Wat mij betreft een aanrader.

Citroën in de film, hoe verder?
Hoe lang de volgende door Citroën ondersteunde filmproductie nog op zich laat wachten, weten we ook hier op de redactie niet. Dat Citroën echter al een lange geschiedenis in de film heeft, dat is geen nieuws. Wie kent er niet de Eend en de Caddillac van Louis de Funes? Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom in een Amerikaanse animatiefilm als Ratatouille alleen maar Citroëns worden getekend? De Internet Movie Car Database (IMCDB) geeft een mooi overzicht van deze geschiedenis. Ons lijkt het geweldig om samen met alle forumgebruikers een reeks recensies samen te stellen van de mooiste films waarin Citroëns bijzondere rollen spelen. Daarom hebben we zelf de spits afgebeten en hierboven allebei onze beleving van deze film voorgespiegeld. Heb je dus een favoriete film die aan ons signalement voldoet, een film die je steeds opnieuw kijkt omdat jouw favoriete merk of model er een rol in speelt, laat het ons weten en stuur ons jouw vlammende recensie. Om te voorkomen dat je veel moeite steekt in de beschrijving van een film die ook al door iemand anders onder handen genomen wordt, raden we je aan om voor je begint even te mailen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) Je kunt steeds reageren op de laatste recensie in een van de oudste topics van het forum, Citroën in de film.

tekst: RensKorevaar en Marc GF Zaan
foto: film still

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook