Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën presenteert: het Advanced Comfort Programme
Al enige tijd is er reuring op het gebied van Citroën en comfort. Met het afscheid van de hydropneumatiek is het einde van een tijdperk nabij, maar breekt ook een nieuwe periode aan. Onder de noemer Advanced Comfort Programme houdt Citroën zich bezig met alle facetten van comfort.
Citroën en comfort, de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar velen de aandacht uitsluitend op veercomfort richten, zijn er veel meer facetten die meespelen. Het Advanced Comfort Programme houdt zich daarom bezig met vier hoofdthemas:
* Het wegfilteren van invloeden van buitenaf, vooral onderstelvibraties en rijgeluiden;
* Het leven aan boord veraangenamen met een groot ruimteaanbod en slim gebruik van die ruimte;
* Een prettiger rijbeleving door het gebruik van (elektronische) hulpmiddelen;
* Zorgen voor een duidelijke en gerichte informatievoorziening voor de bestuurder.
De C4 Picasso is de eerste auto die aan deze waarden heeft kunnen voldoen. De achterwielophanging en plaatsing van de dempers zijn geoptimaliseerd om schokken op een zo goed mogelijke wijze weg te filteren. Het voorsubframe en da achterwielophanging zijn voorzien van extra gewrichten om geluiden en resonanties te verminderen. Ook zijn de stoelen en het gebruikte materiaal erop gericht zoveel mogelijk oneffenheden van de weg uit te filteren.
Een stapje verder nog gaat Citroën met de introductie van het Advanced Comfort Programme Lab, een studiemodel op basis van de C4 Cactus. Hier richt men zich nog verder op de technische mogelijkheden om het aloude confort weer terug te brengen naar de hedendaagse Citroëns. Je las kort geleden al meer over de onderstellen die gebruik maken van progressief hydraulisch werkende dempers op onze voorpagina.
Ook richt men de aandacht op het beter hechten van carrosseriedelen, zodat de hele koets van de auto stijver wordt. Tenslotte de stoelen, waarbij men gebruik gaat maken van materialen en technieken die het klinkt voor de hand liggend ook al gebruikt worden in de slaapwereld!
Je kunt hier reageren.
tekst: 2d o.b.v. persbericht Citroën Communication, foto’s: Citroën Communication