De Leenauto: Das Leihauto!


De Leenauto: Das Leihauto!

Redacteur 2d bezit een Axel, maar op dit moment geen dagelijkse auto. Op de gezins-Mégane uit 2012 van vrouwlief na dan. Deze betreffende auto moest een paar dagen bij het schadeherstelbedrijf verblijven en dus kreeg uw redacteur een leenauto tot zijn beschikking. Een Golf. Erger wordt het niet, voor de gemiddelde Citrofiel.

Voor eenieder die zich zorgen maakt: we gaan echt niet bewust op zoek naar auto’s van andere merken om te testen voor onze voorpagina. We hebben uiteraard een boven alles verheven voorkeur voor onze eigen Franse merken! De inleidende foto is dan ook gekozen om onze lezers niet direct met een fraaie persfoto van een Golf te confronteren. Maar is het in de inleiding geschetste ‘erge’ eigenlijk wel zo echt erg? In het zo felbevochten C-segment steken er een paar koppen boven het maaiveld uit. De Citroën C4 danwel DS 4 is daar - in ieder geval in ons land - geen schoolvoorbeeld van. De Golf is dat wel. We zien onze kans schoon eens uit te zoeken hoe dat kan komen.

Wat staat er voor onze neus? De ‘testauto’ in kwestie is een Golf TSI Bluemotion uit de zevende generatie met een 115 pk sterke driecilinder turbomotor, gekoppeld aan een automatische zeventraps ‘DSG’-versnellingsbak. Qua motorisering helemaal bij de tijd dus, alhoewel we mogen concluderen dat VW de kat aardig uit de boom heeft gekeken met het uitbrengen van een dergelijke variant. De DSG kunnen we ondanks betrouwbaarheidsproblematiek in het verleden gerust het predicaat ‘beproefd’ meegeven. Deze motor-bakcombi vergelijken we met de ons welbekende PureTech 110 (ook een driecilinder) gekoppeld aan de EAT6 volautomatische versnellingsbak. Hier scoren ‘wij’ meteen de 1-0: de DSG reageert vrij nerveus en - we rijden immers een eco-auto - schakelt wel heel erg snel door. Bovendien zijn de verzetten zo kort gespatieerd dat je het gevoel krijgt dat de auto voortdurend aan het schakelen is. Wegrijden uit stilstand - wanneer de motor gestart moet worden - is vrijwel niet vlot en zonder bokken te doen. Er is bovendien een behoorlijke turbo-lag, vertraging tussen gas intrappen en acceleratie. De EAT6 schakelt én soepeler, én komt veel minder nerveus over. Dat de TSI steeds in een toerengebied opereert waar de driecilinder niet trillingsvrij loopt is een nare bijkomstigheid, maar we herkennen het ook als iets waar de Puretech zich soms schuldig aan maakt. De sportstand van de DSG helpt hiertegen, de schakelmomenten worden dan uitgesteld. Nare bijkomstigheid is dat de boordcomputer de bestuurder direct op het scherm meedeelt dat je zuiniger en beter rijdt door de bak terug in ‘D’ te zetten. De Golf is hiermee qua rijbeleving heel tweeledig. Ga je ervoor zitten om ‘bluemotion’ door het verkeer te gaan, dan zul je beslist zuinig rijden, maar ook extreem gezapig. Daardoor beland je al snel aan de andere kant van het spectrum: agiel is de Golf zeker. De eenliter TSI is een vinnig blokje dat zich beslist kan meten met ‘onze’ PureTech 110. De DSG lijkt geknipt voor de rappe tussensprints. Zuinig? Vast niet, maar daar is het de gemiddelde Golfrijder waarschijnlijk niet om te doen. Door de mindere aanwezigheid van een ‘grijs gebied’ kunnen we deze Golf eigenlijk geen ‘alleskunner’ noemen. Niet op het vlak van rijdynamiek in ieder geval!

Nog een mogelijke keerzijde van de Golf is zijn beslist doordachte, maar misschien iets té doordachte functioneren. Over alles, maar dan ook echt álles wat de auto doet, of hoe de auto functioneert is schijnbaar urenlang gedelibereerd. Dat is beslist attent te noemen, of misschien zelfs Duits, maar de beleving wordt er wel heel erg klinisch door. Afhankelijk van hoe je hier tegenaan kijkt is het een minpunt of een pluspunt. Citrofielen zullen de makken van hun auto scharen onder ‘karakter’ en de Golf afstandelijk noemen. Daar is wat voor te zeggen, maar we moeten tegelijk concluderen dat een C4 of DS 4 op bepaalde vlakken van ergonomie en doordachtheid steken laat vallen. Of irriteert zelfs. Omdat beide kampen een punt hebben in deze wordt de tussenstand 2-1!

Zittend in de Golf is er weinig nodig om weg te rijden. Het stuur kan lekker hoog/laag en dichtbij/ver weg. De stoelen zijn prettig met een lange zitting en diepe wangen. De zitting en rugleuning zijn verrassend soepel. Dat ook de Duitse merken comfortabeler worden is hier goed te merken. Helaas geldt dat in mindere mate voor de vering, die gewoon hard is. Daartegenover staat geen fijner of scherper stuurgedrag, en de eerste de beste drempel zorgt bij het afrijden ervan voor een harde schraap van de bumperlip. Wat wel weer goed is: de indeling en gebruikte materialen van het dash. Kleine voetnoot echter: het stiksel van het lederen stuurwiel laat los, en de behuizing van het gordelslot aan de bestuurderszijde is afgebroken. Dat kan te maken hebben met het leven van de testauto als leen/huurwagen, maar in het oog springt het wel. In het dash treffen we een navigatie met touchscreen aan. De klimaatregeling is volledig geautomatiseerd. Dat klinkt als gemeengoed, maar in een auto zo Duits als deze Golf is dat geen vanzelfsprekendheid, je bent al gauw aan een potentieel duur optiepakket overgeleverd wanneer je ‘m een beetje leuk aangekleed zou willen hebben. De ‘infotainment-unit’ is wel snel en overzichtelijk. De telefoon bijvoorbeeld, laat zich makkelijk koppelen en de navi werkt rap, met een heel erg mooi gedetailleerde weergave. De achteruitrijcamera schiet als een duiveltje uit een doosje achter het VW-logo op de achterklep vandaan en geeft beeld zodra je de pook in ‘R’ hebt gezet. Zelfs zonder direct vergelijk scoort de Golf hiermee 2-2!

Gaan we iets verder neuzen dan komen we erachter dat een Golf in deze ‘Connected Edition’ en met de gekozen opties zomaar de dertigduizend euro aantikt. Een vergelijkbare C4 (De DS 4 zouden we met een iets meer ‘premium’ Duitser moeten vergelijken) komt op zo’n €27.500,- en is daarmee in aanschaf goedkoper, maar we vermoeden in afschrijving wat minder gunstig: 3-3.

Zonder veel verder in de materie te duiken wordt al wel zichtbaar waar deze vergelijking gaat eindigen: in een gelijkspel, waarbij beide partijen hun argumenten hebben om de morele overwinning te claimen. Aan het einde van de leen/proefrit komt het erop neer of we de Golf met gemengde gevoelens inleveren. Daar lijkt, vooralsnog, geen sprake van. Laten we het daar maar bij houden!

Reageren op dit artikel doe je hier!

tekst: 2d; beeld: Volkswagen AG en EuroNCAP (titelfoto)

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook