Le Conservatoire Citroën


Le Conservatoire Citroën

Ten noorden van Parijs, in Aulnay-sous-Bois, stond tot voor kort de Citroënfabriek die begin jaren zeventig de Javelfabriek in hartje Parijs verving. Op het fabrieksterrein staat een soort loods, het Conservatoire Citroën. Geen museum, geen designpand, geen vrije toegang, maar o zo bijzonder.

Het Citroën-Forum heeft een bezoek voor veertig liefhebbers georganiseerd en wij hebben ons ook aangemeld. Voor de vijfde keer, maar het blijft elke keer wonderbaarlijk om tussen al het moois rond te mogen lopen. Het is maar een kort bezoek, maar daarvoor moet je wel even naar Parijs. We besluiten deze keer niet met de auto te gaan. Vliegen is een optie, maar dan zit je langer op het vliegveld dan in het vliegtuig. Het wordt een combinatie van Thalys en TGV. Met 300 kilometer per uur door het Franse land terwijl je een boek leest is weer eens wat anders! Vanaf Aéroport Charles-de-Gaulle 2 een paar haltes met de RER B en dan nog een stukje lopen.

Aangekomen bij het Conservatoire zien we de parkeerplaats vol staan met Nederlandse Citroëns van diverse bouwjaren: DS, CX, BX, C6 en nog meer. We komen bekende forumers tegen en de sfeer is meteen gemoedelijk. Rond 13:00 uur gaan de deuren open en mogen we de ontvangstruimte in. De rondleiding begint een half uurtje later. Een Franse jongeman leidt ons langs de rijen met auto’s en vertelt in het Frengels bij elk model wat bijzonderheden. Hoewel het verhaal zeker niet slecht is, maakt toch de enorme verzameling aan bijzondere voertuigen meer indruk. Er staan nu weer andere zaken uitgestald dan twee jaar terug, maar de historische basis is hetzelfde. Mooi om te zien hoe men elke keer weer gebruikmaakt van de mogelijkheden van de productietechnieken van de betreffende tijd om iets bijzonders te creëren. Sommige conceptauto’s gaan erg ver in hun ontwerp en die zie je nooit zo in productie gaan. Maar van andere hoop je dat stiekem weer wel.

Voor iedere smaak staat er wel een nostalgische Citroën in de collectie. Voor ons de oer-CX uit 1974 - met het afwijkende benzineklepje! Maar er staat nog veel en veel meer. De vroege achterwiel aangedreven auto’s uit de tijd van André Citroën zelf. Uiteraard de Traction en de 2CV in al haar varianten. Verder hydraulische Citroëns in allerlei uitvoeringen, de rally-auto’s, de bedrijfsauto’s, de kleine zuinige auto’s. Maar ook presidentiële auto’s, die niet altijd mooi zijn.

Om iets extra’s uit het bezoek te halen, vragen we na afloop of de motorkap van de Rally-CX even open mag. De respons is uitermate teleurstellend: de gebruikte smoes is dat alles ‘très, très fragile’ is… Dat is gewoon ronduit ongeloofwaardig voor een auto die de Rally van Senegal heeft uitgereden. Overigens wordt heel netjes een alternatief aangeboden: we kunnen een afspraak maken (en dus een andere keer terugkomen), waarbij de motorkap wél geopend kan worden en er foto’s kunnen worden gemaakt. Nimmer leek een beoogd doel letterlijk zo dichtbij en zo ver weg!

De tijd vliegt en we moeten al weer vertrekken. Op de parkeerplaats blijven we nog even hangen en dan gaat iedereen weer naar huis, of nog even naar Parijs. Iedereen stapt in en de auto’s worden gestart. Een voor een rijden ze weg. Wij gaan weer naar de TGV en na een lange rit komen we ’s avonds laat thuis.

Een bezoek aan het Conservatoire is absoluut de moeite waard. Als je de auto’s die Citroën heeft gemaakt liefhebt, bezoek het. Je kan de evolutie van de Franse voiture van ons merk er prachtig ervaren. Je wordt geheid hebberig van alle bijzondere uitvoeringen die er staan. Neem wellicht je wederhelft mee, om deze ervan te overtuigen dat nóg een auto toch echt een goed idee is!

Was je er afgelopen vrijdag bij? We zijn benieuwd naar je ervaringen! Reageren kan hier, ook als je er niet bij was natuurlijk…

tekst: Citrohenno, Nielsje; foto’s: 2d, HP4all, Brekend

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook