Lego deusjevo


Lego deusjevo

Wie in Legoland geweest is, heeft zeker bijzondere aandacht gehad voor de eendjes die daar het park opvrolijken. Op het internet vinden we meer en minder geslaagde Lego-versies van de 2CV, net als pogingen de DS of de Traction in de plastic bouwsteentjes te vangen. De jonge Franse ingenieur Nicolas Lespour is in dit genre iets werkelijk verbluffends gelukt.

Nicolas Lespour is ingenieur in het Oost Franse stadje La Roche-sur-Foron, onder de rook van Génève. In zijn vrije tijd ontwerpt hij technische creaties van Lego. Zijn website geeft bouwinstructies van talloze voertuigen, maar ook van bijvoorbeeld een eenarmge bandiet, een breimachine en zelfs een volledig functionerende klok. Naast Lego heeft hij ook belangstelling voor klassieke auto’s, en beiden moesten natuurlijk een keer samenkomen. En ja hoor: onlangs verblufte hij vriend en vijand met het allerbeste Lego-model van de 2CV dat ooit gebouwd is.  Het schaalmodel is zo’n 50 cm lang, weegt 2 kilo en is opgebouwd uit meer dan 2000 steentjes.  De voiture is voorzien van de belangrijkste technische kenmerken die de echte eend zo uitzonderlijk maken. Motor en bak zien er levensecht uit en functioneren als een echt exemplaar, en ook het volledig chassis met vering et cetera is gebouwd alsof er morgen APK op moet. Het wagentje is zelfs voorzien van uitneembare stoelen, een afsluitbare kofferbak (iets dat de meeste eenden allang achter zich hebben gelaten) en van binnen uit verstelbare koplampen. Tijd dus om kennis te maken met Nicolas:

Nicolas, wat was er eerder, de passie voor techniek, of de liefde voor Lego?

“Tjonge, dat ging eigenlijk hand in hand. Ik ben van jongs af aan gefascineerd door mechanische techniek, en daarom kochten mijn ouders Lego. En toen ging het snel. Tegenwoordig ben ik ingenieur en zijn mijn dagen gevuld met mechanische aspecten van orthopedische implantaten. Mijn avonden met Lego!”
“Tegelijk ben ik dol op klassieke auto’s dus het lag voor de hand dat ik er een van Lego ging maken. De 2CV, maar ook de Renault 4 en Vacel Vega stonden op mijn wensenlijstje. De werd de 2CV omdat de techniek, met de vlakke bodem met geïntegreerde vering en z’n overbrenging, zo mooi samenkomen met het design. De koets was een uitdaging op zich. Anders dan Lego zit daar bijna geen recht stukje aan. Gelukkig voor mij bracht de speelgoedfabriek ieder jaar wel een ander onderdeeltje op de markt waar ik mee vooruit kon.“

Moeilijk?

“In totaal heb ik er een jaar of drie aan gewerkt. De helft aan de techniek, de helft aan de koets met alles erop en eraan.  Ik ben begonnen met de koets, die leek mij het moeilijkst vanwege de heel typische vorm. Bovendien wilde ik het resultaat zonder de typische Lego-puntjes of bobbeltjes. Dat maakte het lastig maar het is gelukt.”
“Mijn uitgangspunt was ook het chassis zo levensecht mogelijk te maken. Dus met de vlak weggewerkte veerpotten, de draagarmen, de motor en bak inclusief de versnellingspook op het dashboard. Aan de voorkant heb ik wel schokbrekers direct op de draagarmen moeten toevoegen om het totaalgewicht van het model te dragen. Ook heb ik een stabilisator tussen de voorste draagarmen moeten aanbrengen. Uiteraard is wel de hele stuurinrichting levensecht overgenomen. Het resultaat gedraagt zich als een echte eend!”
“Vervolgens heb ik de koets op het chassis gebouwd, inclusief interieur en koplampverstelling. De lampen zitten trouwens, net als in het echt, op het chassis. Pas als de carrosserie op het chassis is gezet valt een tandwieltje op zijn plaats en werkt de verstelling van de lampen met een knop op het dashboard. De koets bestaat uit een gedeelte en is dus van binnen versterkt. Hij kan heel eenvoudig worden losgemaakt en alle deuren kunnen open, net als de motorkap en kofferbak. Dat het een Charleston geworden is, is trouwens toeval. Ik had voldoende zwarte en rode steentjes, maar niet voldoende van een kleur. Zodoende!”

Tegenwoordig heb je wel een klassieke motor, maar staat een oldtimer met vier wielen nog op je verlanglijstje. Moet dat ook een 2CV worden?

“Onder andere…  Nee echt, de 2CV staat hoog op mijn verlanglijstje maar ik ben ook dol op Italiaanse cabrio’s. Het mooist is natuurlijk om niet te hoeven kiezen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Ik heb wel altijd een zwak gehad voor Citroën omdat ze technisch gezien echte pioniers waren, met hun voorwielaandrijving en vering. En ja, voor je het vraagt: ik ben aan het werken aan een Lego model van de DS. Ook zo’n icoon op technisch- en ontwerp gebied. Heel lastig om na te bouwen. Ik kan wel verklappen dat het hydropneumatisch systeem in de Lego versie pneumatisch wordt. En natuurlijk komen er meedraaiende koplampen op. Misschien wordt het een elektrisch aangedreven model.”

Het uitgebreide verhaal over Nicolas’ 2CV, met tientallen foto’s en een filmpje is hier  te vinden. Een bouwbeschrijving van de 2CV is niet voorhanden, maar omdat hij actief is op diverse Technische (Lego) fora is het te verwachten dat een andere liefhebber met kennis van Probuilder en CAD software binnen enkele maanden het 2CV model zal hebben ontleed en bouwinstructies publiceert. Een waarschuwing: Lego is niet goedkoop. Wie alle onderdelen moet kopen zou wel eens goedkoper uit kunnen zijn met een echte eend!
Reageren kan hier.

Tekst: Nicolas Lespour en Kunstenvliegwerk
Foto’s: Nicolas Lespour
Redactie:  Kunstenvliegwerk

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook