Roze trike wint Zwarte Cross


Roze trike wint Zwarte Cross

Stel, je bent heel enthousiast om mee te doen met de Zwarte Cross. Verder werk je bij een bedrijf dat auto’s en onderdelen van ons merk verkoopt. Stel dat je werkgever je dan ook nog een CX met ‘wat werk’ ter beschikking stelt. Dan grijp je die kans aan om die te verbouwen tot … een trike, een winnende trike.

Laten we bij het begin beginnen. Tiny, Benny, Leon, Erwin en Wilco zijn vier vrienden die al jaren een hecht clubje vormen. Naast hun werk in de autobranche sleutelen ze ook privé aan voertuigen. Het is dus niet zo gek dat het idee ontstond om een keer aan de Zwarte Cross mee te doen, maar daarvoor heb je wel een voertuig nodig. Nu wil het toeval dat hun werkgever een CX GTi Turbo had staan met behoorlijk wat werk. Als je ook weet dat die werkgever Bart Ebben is, dan wordt het plaatje duidelijk: vier sleutelaars, een Zwarte Cross en toegang tot PSA-onderdelen vormen het logische uitgangspunt voor de Citroën-trike.

De CX, die de basis vormt voor de trike, blijkt slecht, heel slecht. Eigenlijk is het enige bruikbare de motor. De motor wordt geplaatst in een zelfgemaakt frame en drijft de achterwielen aan. Het zal voor velen wel even slikken zijn, een Frans achterwielaangedreven voertuig! Maar dat is nu eenmaal zo met een driewieler: n voor en twee wielen achter.

De voorvork is een stukje huisvlijt van aan elkaar gelaste Peugeot-onderdelen. De veerpoten zijn gedoneerd door een C5, de stuurbekrachtiging is afkomstig van een C1 en de tank van een Acadiane. Ook voor de buitenkant is gretig gebruik gemaakt van al het moois dat Citro?n te bieden heeft. De markante achterkant van een C4 coupé en spatborden van een 2CV. Ook de deuren zijn afkomstig van een C4.

Ongeveer 95% van de onderdelen is van PSA. Met uitzondering van de eerdergenoemde stuurinrichting en de spoorverbreders, want die hebben de heren zelf gemaakt. Het resultaat is een bloedmooie en bloedsnelle trike. Maar wat wil je met een GTi Turbo als aggregaat? Alsof het niet genoeg is, is de trike ook ontworpen in de geest van Citroën. Dus is er genoeg ruimte voor een groot gezin.

Voor Tiny, Benny, Leon, Erwin en Wilco was het dolle pret om de trike te bouwen. Ze hadden het gevoel mee te doen aan een aflevering van Scrapheap Challenge. Tony’s vrouw Natasja hield de financiën in de gaten, zodat de lol ook kon voortduren. Na de bouw volgde de deelname aan de Zwarte Cross. Om precies te zijn aan de Roze Cross en dat verklaart ook de felroze kleur. Meedoen is leuk, maar winnen nog leuker. Dat is wat de heren gedaan hebben: overtuigend de eerste plaats gehaald. Proficiat!

Met het winnen van de Zwarte Cross is de hobby niet ten einde. De trike wordt ingezet voor promoties en andere activiteiten. Het zou dus zomaar kunnen dat hij aanwezig is op de najaarsmeeting van Citroën-Forum, wie weet! Wil je misschien zelf wel eens meedoen aan de Zwarte Cross, kijk dan op zwartecross.nl. Je kunt reageren in dit forumtopic.

tekst: wimb

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook