SpaceTourer, de specificaties


SpaceTourer, de specificaties

Op 1 maart om 9h30 wordt op de Salon International de l'Automobile in Genève de nieuwe Citroën SpaceTourer uitgepakt. Deze zit zo vol met voorzieningen voor comfort en veiligheid dat je ervan duizelt. De sprong in stijl en functionaliteit ten opzichte van voorganger Jumpy is enorm.

Drie lengtes
De SpaceTourer gebruikt een variant van het EMP2-platform waarop de (Grand) C4 Picasso staat. De voorkant hiervan is een op een overgenomen, zodat ook de aandrijflijnen gedeeld kunnen worden. De achterkant is versterkt om de laadcapaciteit te vergroten. Het nieuwe platform kent een versie met korte wielbasis (in Nederland niet leverbaar) en twee met een lange wielbasis. De korte SpaceTourer meet 4,60m. De lange wielbasis kan gecombineerd worden met een korte of een lange overhang achter en meet dan 4,95m, respectievelijk 5,30m. De breedte van 1,92m en de draaicirkel van 11,30m voor de kortste tot 12,40m voor de langste maken de auto ook in de stad goed inzetbaar. De hoogte van 1,90m houdt hem geschikt voor parkeergarages.

Vier uitrustingsniveaus
De SpaceTourer Feel en Shine richten zich op gezinnen die de keuze krijgen uit vijf-, zeven- of achtzitsconfiguraties. De zittingen van de tweede en eventueel derde rij staan op rails, waardoor de verhouding tussen zit- en bagageruimte flexibel in te delen is. Behalve die van de bestuurder kunnen alle zittingen worden neergeklapt tot tafels, hetgeen ook het transport van lange voorwerpen vereenvoudigt. De SpaceTourer Business is een taxi of een hotelshuttle. De SpaceTourer Business Lounge heeft draaibare en met leer beklede zetels rond een verschuifbare tafel, zodat een luxueus mobiel kantoor ontstaat, waarin dankzij de donker getinte achterruiten rustig gewerkt kan worden.

Veel comfort
De toegang tot de SpaceTourer, zowel voor als via de elektrische schuifdeuren achter is handsfree. Het starten is dat ook. Het zeven inch grote scherm van het infotainmentsysteem wil juist wel aangeraakt worden. Via MirrorLink of Apple CarPlay kun je alle apps van je smartphone gebruiken. Het Citroën Connect Nav hebben we je onlangs hier voorgesteld. Het head-up display geeft rust aan je ogen en de automatische grootlichtassistent geeft die aan je vingers. De achteruitrijcamera met automatische zoom voorkomt verdraaiïngen van de nekspieren.

Vijf sterren
De SpaceTourer is helemaal volgepakt met veiligheidssnufjes. De meeste daarvan behoeven geen uitleg, dus een opsomming volstaat: rijbaanwisseldetectie, dodehoekwaarschuwing, dynamische snelheidsregeling, koffiepauzewaarschuwing, vermoeidheidsdetectie. De camera bovenin de voorruit herkent snelheidsbeperkingen, toont die op het instrumentenpaneel en staat het de bestuurder toe om de snelheidsregeling met een enkele knopdruk op de maximumsnelheid in te stellen. Active Braking is gecombineerd met Collision Risk Warning dat waarschuwt voor te weinig afstand tot de voorganger of voor de noodzaak tot afremmen. Naast al deze veiligheidssystemen beschikt de SpaceTourer ook over de constructieve veiligheid die zowel inzittenden als voetgangers beschermt. De SpaceTourer heeft dan ook de maximale vijf sterren in de veiligheidstests van EuroNCAP behaald.

Vier dieselmotoren
Om al dat moois voort te bewegen, is de SpaceTourer voorzien van BlueHDi-motoren. De BlueHDi 95 is er met vijfversnellingshandbak of als S&S ETG6, dus met gerobotiseerde bak. De BlueHDi 115 S&S en 150 S&S zijn beide met zesversnellingshandbak, terwijl aan de BlueHDi 180 S&S de EAT6-automaat gekoppeld is. Al deze motoren verlangen slechts een maal in 40.000km of twee jaar naar een onderhoudsbeurt. De 22 liter grote AdBlue-tank hoeft maar eens per 15.000km te worden bijgevuld en is gemakkelijk bereikbaar.

Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst: RensKorevaar, bron: persbericht Citroën Nederland

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook