We gaan weer zweven!


We gaan weer zweven!

Geen grap deze keer: Citroën wil weer hét comfortmerk worden en is druk bezig met het testen van nieuwe schokdempers en stoelen. Prettige bijkomstigheid is dat de wegligging er niet op achteruitgaat, maar er zelfs beter van wordt. Een collega van het Franse ChallengeSoir mocht proefrijden in een aangepaste C4 Cactus.

Nee, het fascinerende omhoogkomen van de auto na het starten, zestig jaar lang het visitekaartje van alle grote en middelgrote Citroëns, keert niet terug. Mét de C5 zal straks ook de ingewikkelde, dure en extra brandstof vragende hydropneumatiek het veld moeten ruimen. Maar… er komt wel iets voor terug: schokdempers met hydraulische aanslagen.

Die aanslagen, met oliekanaaltjes die door de zuiger meer afgedicht worden naarmate het wiel dieper inveert (bij kuilen of verkeersdrempels) zijn eigenlijk kleine schokdempertjes in de schokdemper. Het geheel kan gezien worden als drie-in-éen: kleine wegoneffenheden worden opgevangen door de eerste, zeer soepele demper. De twee stuggere daarbinnen vangen geleidelijk de diepere kuilen of verhogingen op, waardoor een harde eindstop (waar conventionele dempers last van kunnen hebben) wordt voorkomen en de veerweg van begin tot einde comfortabel blijft.

Omdat het tot op zekere hoogte “gewone”, dat wil zeggen passieve schokdempers zijn, is montage eenvoudig: geen ingewikkeld leidingensysteem, geen veerbollen, geen elektronica. Deze eenvoud maakt het systeem in principe geschikt voor alle modellen, ook de kleinere. Onze Franse schrijvende collega Nicolas Meunier kreeg een C4 Cactus met de nieuwe schokdempers mee. Enkele van zijn bevindingen in (ietwat vrije) vertaling:

“Vergeleken met het gewone seriemodel, dat al bekendstaat om zijn comfort, is de verbetering onmiddellijk voelbaar. Schokken en trillingen worden helemaal opgevangen door de opzettelijk zeer soepel afgestelde ‘hoofddemper’. Op verkeersdrempels komen de hydraulische aanslagen progressief in actie, wat leidt tot een demping die aanzienlijk boven het gemiddelde in dit segment ligt.”

“Je zou kunnen vrezen voor een minder goed weggedrag, maar niets daarvan: omdat de aanslagen al bij het aansnijden van de bocht hun werk doen, wordt het overhellen in de kiem gesmoord. Door deze configuratie van de dempers hebben de bouwers de stijfheid van de veren en de diameter van de stabilisatorstangen kunnen reduceren, waardoor onze C4 Cactus minder gevoelig is voor een ongelijke ondergrond en in bochten niet snel overhangt. Het weggedrag is dus verbeterd. Full house!”

Al sinds de introductie van de DS in 1955 weten we dat een vliegend tapijt ook een nadeel kan hebben: sommige mensen worden er wagenziek van. Ligt dat gevaar niet opnieuw op de loer met zo’n enorm soepele “eerste” schokdemper? Nicolas Berlinger van PSA probeert ons gerust te stellen: het gaat om de frequentie waarmee de auto weer wordt “opgepompt”, dus omhoog komt. Bij de Citroën DS was die frequentie minder dan 1 Hertz, met de nieuwe schokdempers 1,2 Hertz. Ter vergelijking: de hydraulische C5 zit op 1,1 Hz in de comfortstand. Een ritje als passagier op de achterbank overtuigt ons: je voelt je daar niet in een deinend bootje zitten. Straks geen overgevende kinderen achter je dus; dat gevaar van misselijkheid is er eerder voor de persoon in de voorste passagiersstoel. Volgens Berlinger hoeven we ons geen zorgen te maken: met dit proefmodel wil Citroën vooral laten zien hóe zacht de vering kan zijn. Op de productiemodellen zal waarschijnlijk iets minder extreems komen.

Comfort wordt ook door andere voorzieningen bepaald. Daarom is men bij Citroën eens op een paar goede matrassen gaan zitten. Kenmerkend voor een moderne kwaliteitsmatras zijn een stevige kern, die voldoende steun geeft, en een zachtere bovenlaag. Binnenkort dus heerlijk ouderwets zachte Franse stoelen, die met de huidige materialen lang meegaan en die stevig genoeg zijn om het bochtgedrag eens te testen…

Klik voor het originele Franse artikel deze link aan. Op het Nederlandse Citroën-forum kun je gewoon hier reageren.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook