Rij-impressie van de C4 e-THP 130


Rij-impressie van de C4 e-THP 130

De C4 gaat alweer enkele jaren mee. Om de C4 eens wat extra onder de aandacht te brengen heeft Citroën juist de C4 Berline gekozen tot hét model om de nieuwste telg van de “PureTech” motorenfamilie in te introduceren: de e-THP 130. Wij gingen voor u pad naar Parijs en reden met de C4 e-THP 130!

We mogen de sleutels van ‘onze’ C4 ophalen bij DS World aan de Rue François 1er in Parijs. De C4 zelf is nog steeds een moderne verschijning. De afgelopen jaren heeft Citroën het model goed up to date weten te houden. Het voertuig waarin we op pad gestuurd worden is een mooie tint diep, iets grijsblauw. De Exclusive-trim vormt het summum qua uitrustingsniveau. Mooie wielen, draaiende xenonlichten, navigatie en een meer dan bekwaam audiosysteem, elektrische stoelen met massagefunctie, er valt weinig te wensen over. Toch toont hier de tand des tijds: een achteruitrijcamera zul je bijvoorbeeld niet vinden. Dat klinkt wellicht als overbodige opsmuk, dit zijn moderniteiten waar je in het drukke stadsverkeer snel erg aan gehecht bent. Het afwerkingsniveau van de C4 is en blijft van zeer hoog niveau. De gebruikte materialen zijn mooi en zelfs op de hobbeligste plaveisels van de Franse Lichtstad is er geen kraakje of piepje te horen in het interieur, zo mogen we later merken. Alhoewel de concurrentie niet stil zit heeft Citroën op dit vlak weinig te vrezen.

Goed, de C4 is vertrouwd, het echte nieuws is natuurlijk de e-THP. Deze nieuwste aanvulling op de al bestaande 1.0L 68 pk en 1.2L 82 pk PureTech motorenlijn is wederom een driecilinder met een inhoud van slechts 1,2 liter. Montage van o.a een turbocompressor maakt dat de nieuwe e-THP een vermogen levert van maar liefst 130 pk bij 5500 tpm en een koppel van 230 Nm kent bij slechts 1750 toeren. Een motor die we de komende jaren vast in heel veel nieuwe Citroëns zullen gaan tegenkomen. Het blok wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Op papier waarlijk mooie cijfers, maar hoe werkt dat in de praktijk?

Het is negen uur en de ochtendspits is in volle gang: geen betere manier om kennis te maken met de e-THP. Al bij het starten valt n ding op: het is stil in de C4. Heel stil. Je merkt aan niets dat er onder de motorkap een driecilindermotor ligt met slechts 1200 cc cilinderinhoud. Geen trillingen en geen typische driepitterbrom. Pas als je de deur weer open doet en goed luistert zou je kunnen denken dat er iets anders onder de kap ligt dan zo?n vertrouwde vierpitter van weleer. Het valt direct op dat de motor heel soepel en trillingsvrij oppakt bij het wegrijden. De koppeling gaat licht en soepel, al zou je kunnen zeggen dat het pedaal een wat grote slag maakt. Vlotjes rijden we door het drukke verkeer in de Franse hoofdstad. De C4 laat zich moeiteloos en licht bedienen. De verhoudingen van de zesbak, die prima te schakelen is, zijn goed gekozen en duidelijk niet alleen met een laag verbruik in gedachten. De auto laat zich dankzij 230 Nm aan koppel bij slechts 1750 toeren schakelui en gemoedelijk rijden. Op het moment dat je echte vermogen nodig hebt – en geloof ons, dat is vaker dan je denkt in een stad als Parijs – is hij direct bij de les. Op het moment dat de turbo vervolgens écht druk gaat leveren gaat de C4 e-THP als een haas van z’n plek. Vanaf duizend toeren begint de motor flink te trekken en vanaf zo’n 1700 toeren is hij helemaal los. Het blokje trekt gretig door tot voorbij tot de 6000 toeren. Het maximale vermogen komt al bij 5500 toeren vrij en je merkt dat het zinloos is om veel verder door te trekken.

Dat er kracht en snelheid in deze nieuwe motor zit wordt vooral goed duidelijk als we via La Défense de stad verlaten en een bijna lege Autoroute aantreffen. Hier blijkt dat het downsizen – het gebruik van kleinere maar krachtigere motoren – helemaal niet ten koste van het rijplezier hoeft te gaan. Als we op de rustige weg eens kijken hoe vlot zo’n C4 e-THP nou echt is merken we dat we al heel vlug snelheden bereiken die het bezit van het rijbewijs in gevaar kunnen brengen! Als we vervolgens de snelheid terug laten vallen naar 100 km/h laat de boordcomputer al snel een verbuik van slechts 4,9 L op 100 km zien. De motor draait bij die snelheid in de zesde versnelling zo’n 2150 toeren. Geef je vervolgens gas dan bereik je in korte tijd de 130 km/h. Dit alles zonder drama, zonder kabaal en zonder onaangename vibraties. Na zo’n 20 km van de prachtige péage te hebben genoten verlaten wij de snelweg en komen we op een traject terecht met hoogteverschillen, bochten, dorpjes en ‘départmentales’.

Op de buitenwegen met zeer wisselend wegdek valt het tweeledige karakter van de C4 e-THP in positieve zin op. Ontspannen, zuinig cruisen gaat prima. Veel schakelen is niet nodig, er is altijd koppel voorhanden en zelfs bij een flink stijgende weg accelereert de auto nog. Kies je er voor om wat sportiever en uitdagender met de auto om te gaan dan kan dat ook. Langer doortrekken in de versnellingen, later remmen: de e-THP laat het zich allemaal welgevallen en trakteert op een lekker geluid, wel eens wat anders dan de VTi die het blok vervangt. Toch is het onderstel van de C4 veel meer afgestemd op comfort. De demping is net even te zacht voor het écht snelle werk, maar laten we eerlijk zijn: de C4 is natuurlijk ook veel meer een auto voor het gezin en de leaserijder dan voor de veeleisende sportieve automobilist. Alhoewel de C4 met dit frisse, guitige motorblokje ons wist te overtuigen verheugen wij ons nu al op een DS3 met deze motor voor het serieuze gooi- en smijtwerk!

Reageren op dit artikel kan hier!

Tekst: Waterman, redactie: 2d. Foto’s: 2d en Citroën Presse.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook