Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Betwist ouderschap

Ondanks de familiegelijkenis is er al sinds de geboorte van de Traction Avant Cabriolet twijfel over de identiteit van haar echte vader. Wie is de auteur van de schitterende ingetogen lijn van de Traction cabriolet? Daninos, Cuinet, Bertoni..? De twijfel wordt na al die jaren nog steeds in stand gehouden door te spreken over een collectief oeuvre. Over een ding is men het wel altijd eens geweest, dat het uiteindelijke resultaat meer dan geslaagd genoemd mag worden.
Hij heeft het gezegd zonder het echt te zeggen, al meer dan 70 jaar is dit de absolute dooddoener voor een onderwerp zo gevoelig als ontstoken tandvlees. Het moet gezegd worden dat de hij in kwestie er alles aan gedaan heeft zichzelf te hullen in een artistieke waas. Er een boosaardig plezier in scheppend zand in de ogen van de toeschouwer te strooien. Hij heeft in zijn laatste levensuren wellicht verklaard de ontwerpen voor de Traction cabriolet en coupe gemaakt te hebben in opdracht van Cuinet, de chef van het Bureau de Style van Citroën, een jaar of twintig eerder verklaarde hij een stuk bescheidener slechts te hebben meegewerkt aan een studie van Cuinet en anderen. Hierbij evenwel met een zeldzame volharding de rol van Flaminio Bertoni, waarvan heel de wereld weet dat hij de werkelijke stijlvader van de Citroën Traction Avant is, beperkend tot die van een eenvoudig timmerman. Tot een van de twee handwerklieden die onder mijn leiding en die van Cuinet aan de gipsmodellen werkten.
Deze fameuze hij is Jean Daninos, de man die later de Facel Vegas zou ontwerpen. De man is controversieel. Briljant, maar tegelijkertijd zo egocentrisch dat hij uiteindelijk in de vele halve leugens en leugentjes om bestwil die zijn biografie larderen is beginnen geloven. Begonnen bij het bureau detudes van Citroen in 1928, vertrekt hij na de dood van Andre Citroën. Naar eigen zeggen niet bij machte te werken met Michelin en zijn ingenieurs die niets van autos afweten . Dat Daninos onderdeel heeft uitgemaakt van de voorontwikkeling van de Traction en de coupe en cabrioletversies in het bijzonder, staat buiten kijf. Dat hij en hij alleen verantwoordelijk zou zijn voor het design van de derivaten is daareentegen op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. In 1992, ter gelegenheid van een uitgave gewijd aan zijn automobielontwerpen, geeft hij het overigens halvelings toe de Traction Avant Cabriolet is een samenwerkingsverband tussen Cuinet-Daninos-Bureau detudes Citroen. Geen ontwerp getekend Daninos, zoals het geval zou kunnen zijn voor de Speedster uit 1932. En daar heb je het, hij heeft het gezegd zonder het gezegd te hebben. En zo duurt de polemiek voort.
bron: Gazoline
tekst: marc GF zaan
foto: anonieme internetbron