Tip verhelpen rammel in uitlaat!
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 20 november 2005 03:44 PM

Hallo allemaal,

ik heb met mijn Xantia het probleem ook al gehad, maar nu was de C5 dus ook aan de beurt. Een irritante rammel in de uitlaat.

Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ‘‘los’’ raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste…....................geen rammel meer. Very Happy

Bij diverse modellen van Citroen en Peugeot (met een ‘‘blikken’’ spruitstuk) komt dit probleem voor. De dealer beweert dat alleen een nieuw spruitstuk oplossing bied.

Groet,
Maarten

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 20 november 2005 03:53 PM
  [ # 1 ]

Re: Tip verhelpen rammel in uitlaat!

m.a. trilsbeek schreef:

De dealer beweert dat alleen een nieuw spruitstuk oplossing bied.

Groet,
Maarten

Jóuw dealer bedoel je hiemee natuurlijk….. Wat deze dealer nog wél altijd even doet, is het boutje wat er tussen gezet wordt effe ‘vastpikken’ met het lasapparaat. Al hij nl. losraakt wordt je rammel alleen maar erger…

Gr Martijn

Profiel  

m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2005 04:10 PM
  [ # 2 ]

Re: Tip verhelpen rammel in uitlaat!

Martijn de Ruijter schreef:
m.a. trilsbeek schreef:

De dealer beweert dat alleen een nieuw spruitstuk oplossing bied.

Groet,
Maarten

Jóuw dealer bedoel je hiemee natuurlijk….. Wat deze dealer nog wél altijd even doet, is het boutje wat er tussen gezet wordt effe ‘vastpikken’ met het lasapparaat. Al hij nl. losraakt wordt je rammel alleen maar erger…

Gr Martijn

Ik bedoel er inderdaad de dealers waar ik het gevraagd heb mee. Dit is er echter meer als 1!

Ik zat er later ook aan te denken dat ik het boutje even had moeten vast pikken Confused . Maar goed, als het boutje los raakt, kan ik hem alsnog vastpikken. Volgens mij zal een losgeraakt boutje niet erg veel schade aanrichten, of denken jullie daar anders over?

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 20 november 2005 04:30 PM
  [ # 3 ]

Ik denk ook niet dat het direct iets zal beschadigen. Maar rammelen zal hij des te meer, dus het is wel verstandig om dat de volgende keer te doen. Maar, om even met Monty Python te spreken:Always look on the bright side of life….. Misschien raakt hij wel helemaal nooit los!

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 21 november 2005 01:32 AM
  [ # 4 ]

het is altijd weer de dealer die de zwarte piet wordt toegespeeld. Je moet eens weten hoeveel problemen dealers oplossen die door beunhazen worden gemaakt.

Veel collegas, laten we zeggen de meeste, lassen gewoon de uitlaat (meestal voor service) even vast.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 november 2005 10:06 AM
  [ # 5 ]
oldenhage schreef:

het is altijd weer de dealer die de zwarte piet wordt toegespeeld. Je moet eens weten hoeveel problemen dealers oplossen die door beunhazen worden gemaakt.

Veel collegas, laten we zeggen de meeste, lassen gewoon de uitlaat (meestal voor service) even vast.

Is niet de bedoeling om de dealer de zwarte piet toe te spelen hoor! Om even iets goeds te zeggen over de dealer: Ik moest laatst de computer uit laten lezen en updaten (als dat mogelijk was). Heb ik laten doen bij de Citroen in Nijmegen. Zelf even rondgekeken bij de auto’s die er allemaal stonden (tjee mig wat een pand!). Na 45 minuten stond de auto weer buiten. De nieuwste software stond er al op, en er waren geen noemenswaardige foutmeldingen. Ik mocht hem weer meenemen, en hoefde niets af te rekenen. Netjes toch, was service!

Wel stond ik raar te kijken van de nieuwe regels die citroen algemeen heeft ingevoerd…............... Overal moet je een handtekening voor zetten. Ze vroegen mij of ze de computer alleen moesten uitlezen, of dat de monteur ook een diagnose moest stellen. Hierop antwoordde ik: Als hij zo een diagnose kan stellen, mag hij dat doen. Maar dat laat ik aan de monteur over. Nee dat kon niet, ik moet van te voren zeggen wat hij allemaal mag doen, dat doet hij dan en niets meer of minder. Jammer toch, maar ja, dat zal wel komen omdat het zo’n groot bedrijf is, en de klant een nummer heeft. Ik snap het wel, maar het blijft wel jammer!

Maarten

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 21 november 2005 12:58 PM
  [ # 6 ]

Wat voor rammel hoor je dan als de pijpen niet vast zitten? Ik heb al sinds de aflevering last van een geratel wat van de motor af lijkt te komen alsof er iets vibreert. De dealer die ik destijds had heeft toen het hitteschild iets verbogen waardoor het al wat minder werd maar nu is het weer terug en erger. Zou het hetzelfde probleem kunnen zijn?

Ik heb trouwens een C5 Phase I 2.0 HDI Automaat

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101

Gepost: 22 november 2005 12:27 AM
  [ # 7 ]

Maarten, 

Goeie tip. Wat voor bout heb je gebruikt?
Ik heb ook een resonatie in de uitlaat ergens tussen 1500 en 2500 omw/min. Ik zal het binnenkort ook eens bekijken.
Ik dacht eerst dat het het hitteschild was, maar dat zat goed en trillingsvrij vast.

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  

m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 november 2005 10:23 AM
  [ # 8 ]

Tja, hoe moet ik die rammel omschrijven? Een blikkerige rammel die het ergst is als hij eventjes loopt (niet heel koud en ook niet warm). Vooral met het optrekken rammelt hij. Stationair hoor je zo af en toe ook een rammel. Als je wat gas geeft in de vrije versnelling (als je stil staat) rammelde hij niet zo erg als wanneer je met belasting gas geeft.

Tussen alle spullen die in de schuur lagen had ik een dikke bout gevonden. Geen idee wat voor een bout, als ie maar dik is. Als ik het zo moet inschatten: 8 mm dik en 4 cm lang. Maakt allemaal niet zo veel uit, als hij de verschillende pijpen maar klem zet. Ik zou hem inderdaad even vastpikken met een lasapparaat. Had ik achteraf gezien eigenlijk ook moeten doen, maar ja, zolang die blijft zitten is het goed.

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 22 november 2005 02:08 PM
  [ # 9 ]

Het klinkt als hetzelfde maar de mijne hoor je ook bij 125 als je op de snelweg rijdt. De motor draait dan ongeveer 2200 toeren per minuut. Toch eens navragen bij mijn dealer dan.

Profiel  

snah1954
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 november 2005 12:33 PM
  [ # 10 ]

Tip verhelpen rammel in uitlaat!

Hele goede tips, ik heb ook zo’n rammel in hetzelfde model en zal eens kijken hoe het bij mij eruit ziet.
Het lassen lijkt plausibel gezien de uitzetting en krimp bij de aldaar heersende temperatuursverschillen.
De bout dwing de 4 pijpjes naar buiten, is het niet beter om dit niet te doen en alleen de 4 onderling te lassen? Confused

Profiel  

snah1954
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 november 2005 12:56 PM
  [ # 11 ]

Rammel in uitlaat

oldenhage schreef:

Je moet eens weten hoeveel problemen dealers oplossen die door beunhazen worden gemaakt.

Ik wil dit graag even relativeren;
Beunhazen komen natuurlijk ook fouten van “dealers” tegen.
Door de bank genomen zijn de fouten van “beunhazen” echter wel erger, komen ze veel vaker voor en zijn ze vaak te wijten aan onkunde en onjuist materiaal- en gereedschap gebruik.
Verder is de haast waarmee sommige “beunhazen” een klus afmaken nogal eens aan te wijzen als oorzaak.
Bovendien zijn er ook nog steeds “doe-het-zelvers” die het beeld van “beunhazen” in dit item vertroebelen.

Profiel  

Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 459

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 23 april 2006 03:08 AM
  [ # 12 ]

Re: Rammel in uitlaat

Dit als follow-up op het inmiddels gesloten draadje ‘Reutelend spruitstuk’.
Dealer adviseerde mij de ‘vastpik boutje’ oplossing en het werkt, geen gereutel meer.

Gr. Ronald

C5 Aircoss 225 Feel , BVA6, 06/2020, 86.000 km, Wit

(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 2x C6)

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 25 april 2006 11:37 AM
  [ # 13 ]

Ok, zal het eens navragen bij de dealer de volgende keer dat mijn C5 een beurt moet hebben.

Profiel  

Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 459

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 13 mei 2006 12:53 AM
  [ # 14 ]
Bas schreef:

Ok, zal het eens navragen bij de dealer de volgende keer dat mijn C5 een beurt moet hebben.

Vandaag de rekening binnen voor het lassen van het spruitstuk en het plaatsen van twee Xantiaclub KPH’s. Nog geen 900 Euro.
Oh ja, terwiijl ze bezig waren met de KPH’s hebben ze ook even de koppeling en de druklagergeleidemof Confused:  vervangen.
Effe zonder dollen het lassen was 46,88 ex BTW. Kan je niet rammelend voor rijden denk ik.
De auto is ook gewassen, maar volgens de rekening was dat gratis, toch weer mooi 4 euro voor de wasstraat bespaard.

Gr. Ronald

C5 Aircoss 225 Feel , BVA6, 06/2020, 86.000 km, Wit

(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 2x C6)

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 13 mei 2006 01:01 AM
  [ # 15 ]

hey dat is toch weer een euroknaller bij de mac Twisted Evil

nee je heb gelijk er is niks vervellende dan een rammel in je auto

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook