3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Koppakking TU 1.1 / 1.4 en 1.6 Motor
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 26 juli 2005 09:59 PM
  [ # 31 ]
mpostma schreef:

Altijd mooi dit soort foto’s.

Een 1.1 motorblok verschilt echt nauwelijks van een 1.4 hoor!! Ook de kop is evenzwaar. Het enige verschil is dat een 1.4 wat grotere zuigers heeft en dus wat verder uitgeboorde cilinderbussen. Een 1.1 heeft dus zwaardere cilinderbussen en lichtere zuigers.

Ook in de krukas zit iets veschil. De 1.1 heeft een kleinere slag (69 mm ipv 77 mm) Maar goed, dat zie je niet terug in de grootte van het blok.

Gr,
Marten

Dus, als ik het goed begrijp dan kan van een 1.1 vrij makkelijk een 1.4 gemaakt worden…? Of ben ik dan wel heel erg opportunistisch aan het denken? Sohail? Zaterdag as…? Rolling Eyes  :photo

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juli 2005 10:23 PM
  [ # 32 ]
david.tb schreef:

Dus, als ik het goed begrijp dan kan van een 1.1 vrij makkelijk een 1.4 gemaakt worden…? Of ben ik dan wel heel erg opportunistisch aan het denken? Sohail? Zaterdag as…? Rolling Eyes  :photo

In principe is alles mogelijk, waar een wil is, daar is een weg.
Ik kan me echter herinneren dat de AX-GT met 1.4i waar ik spullen vanaf gesloopt heb toch echt een grotere motor had wat buitenafmetingen betreft.

Lijkt me een leuk projectje om je AX te upgraden naar een AX-GT.
Helaas gaat a.s. zaterdag mijn storingsdienst in voor 7 dagen, dus dat gaat niet lukken. De week erop is geen probleem.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 juli 2005 10:42 PM
  [ # 33 ]
david.tb schreef:
mpostma schreef:

Altijd mooi dit soort foto’s.

Een 1.1 motorblok verschilt echt nauwelijks van een 1.4 hoor!! Ook de kop is evenzwaar. Het enige verschil is dat een 1.4 wat grotere zuigers heeft en dus wat verder uitgeboorde cilinderbussen. Een 1.1 heeft dus zwaardere cilinderbussen en lichtere zuigers.

Ook in de krukas zit iets veschil. De 1.1 heeft een kleinere slag (69 mm ipv 77 mm) Maar goed, dat zie je niet terug in de grootte van het blok.

Gr,
Marten

Dus, als ik het goed begrijp dan kan van een 1.1 vrij makkelijk een 1.4 gemaakt worden…? Of ben ik dan wel heel erg opportunistisch aan het denken? Sohail? Zaterdag as…? Rolling Eyes  :photo

Zal ik er met een gekscherende knipoog toch maar serieus op in gaan?

Het is nog wel redelijk makkelijk om er een 0.69 * ((0,75/2)^2)* pi * 4 = 1219 cc motor van te maken door alleen de cilinderbussen en zuigers te plaatsen van een 1.4 met de originele krukas. Wordt een lekker korteslag toerenmotortje dan. Dit kan nog wel met het blok ingebouwd. Carterpan moet er wel vanaf om de drijfstangen + zuigers te demonteren. En het was makkelijker geweest om dat met de koppakking te doen want de kop moet er ook vanaf (zuigers en bussen neem je van bovenaf uit).
Wil je een volwaardige 1.4 dan zul je bovendien de krukas moeten vervangen. Dat kan evt. in de auto door de versnellingsbak te verwijderen + vliegwiel en dan de krukas te vervangen.

Verder zul je nog de injectie moeten aanpassen want de mono motronic heef kenvelden waarmee ie n.a.v toerental, gasklepstand en luchttemperatuur de toe te dienen dosis benzine berekent. Misschien valt dat nog wel te tweaken door de druk van de injectie wat hoger af te stellen. Waar een wil is is een weg zeg ik maar.

Leuk dus als je de motor aan het reviseren bent, maar ietwat omslachtig als alles lekker draait, toch????

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 12:48 AM
  [ # 34 ]
Blueduck schreef:

Dan kan je denk ik idd beter op de sloop een 1.4 compleet meenemen. Denk dat je dan nog goedkoper uit bent ook. Of als je echt leuk wilt gaan doen, een 1.3 met dubbele carbs uit een 106 rallye. Dan heb je dik 100 pk in je ax. (Heb er wel eens over gedacht, maar met de standaard 1.1 kom ik eigenlijk al vlot zat weg, daarbij gaat ie iets meer benzine drinken, en ten derde heb ik er simpelweg het geld niet voor Wink )

Is die 1.3 een TU blok dan?

Zoja, maak er een 1.4 van, schroef daar de rally nokkenas in plus alle andere zooi , stel de carbs opnieuw af (sproeierbezetting aanpassen) en gaan met die banaan.

gr,
Marten

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 juli 2005 01:28 AM
  [ # 35 ]
Blueduck schreef:
mpostma schreef:

Is die 1.3 een TU blok dan?
Zoja, maak er een 1.4 van, schroef daar de rally nokkenas in plus alle andere zooi , stel de carbs opnieuw af (sproeierbezetting aanpassen) en gaan met die banaan.
gr,
Marten

Voor zover ik begrepen heb wel ja. Ik zal eens kijken of ik er een fotootje van op internet kan vinden, dan zal ik m hier posten.
En gevonden:

Maar, gezien de ECU links in de motorruimte is dit geen 1.3 met carbs….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 01:36 AM
  [ # 36 ]
karel schreef:
Blueduck schreef:
mpostma schreef:

Is die 1.3 een TU blok dan?
Zoja, maak er een 1.4 van, schroef daar de rally nokkenas in plus alle andere zooi , stel de carbs opnieuw af (sproeierbezetting aanpassen) en gaan met die banaan.
gr,
Marten

Voor zover ik begrepen heb wel ja. Ik zal eens kijken of ik er een fotootje van op internet kan vinden, dan zal ik m hier posten.
En gevonden:

Maar, gezien de ECU links in de motorruimte is dit geen 1.3 met carbs….

Ook niet zo gek veel ruimte voor een turbootje.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juli 2005 04:23 AM
  [ # 37 ]

Interessante weetjes, als ik ooit een garagebox heb om te sleutelen, dat lijkt me zoiets wel een leuk project Razz

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 juli 2005 04:26 AM
  [ # 38 ]
ZX1.4i schreef:

Interessante weetjes, als ik ooit een garagebox heb om te sleutelen, dat lijkt me zoiets wel een leuk project Razz

Sohail, wat doe je de volgende zomer? ik heb wel trek in een AX GTI 1.6 16v met turbo kit of toch maar een 1.4op carbs Cool ...

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juli 2005 04:47 AM
  [ # 39 ]
Simpele Ziel schreef:
ZX1.4i schreef:

Interessante weetjes, als ik ooit een garagebox heb om te sleutelen, dat lijkt me zoiets wel een leuk project Razz

Sohail, wat doe je de volgende zomer? ik heb wel trek in een AX GTI 1.6 16v met turbo kit of toch maar een 1.4op carbs Cool ...

Dan praten we over het eruit halen van een hele motor en het inbouwen van Turbo’s enzo, lijkt me leuk maar is wel een stap moeilijker Wink

Ik zag in een ander draadje over verzekeringen enzo dat je binnenkort 18 word? Koop dan lekker goedkoop een AX of ZX1.4i met een lekke kop en dwing een weggeefprijs af, samen fixen we de auto wel en je heb een mooi karretje.

Ik zag vorig jaar bij een dealer een ZX1.4i staan met lekke kop, wist de verkoper zelf nog niet, maar ik wees hem op de symptomen. Niet dat ik deze auto nodig had, mijn ZX was prima in orde, maar ik was benieuwd voor hoeveel ik de auto kon meekrijgen.

Bouwjaar was 1994, ZX type-1, 3 deurs, metallic groen, Reflex actie uitvoering, dus met stuurbekrachtiging, mooie stoelen en sportstuur, 160k gelopen en dealer onderhouden. Na enige onderhandelingen, kon ik de auto kopen voor €500, dit was incl. een nieuwe APK en de benodigde onderdelen erbij zoals een koppakking, distibutieriem, etc.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 juli 2005 04:48 AM
  [ # 40 ]

idd, zoiets zal het wel worden…maar als het meezit Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 27 juli 2005 04:17 PM
  [ # 41 ]

Dus, mijn AX wordt een: Citroen AX 1.4 HDI 66kw, Hydractief uit de Xantia Activa, 4x4 van Dangel en GTI interieur van Sohail…. Heeft er nog iemand iets toe te voegen?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 05:19 PM
  [ # 42 ]
Blueduck schreef:
karel schreef:

Maar, gezien de ECU links in de motorruimte is dit geen 1.3 met carbs….

Je hebt volledig gelijk. Surprisedops:  Maar t blok erboven is er wel 1. Laatst stond er 1 op marktplaats voor 175 euro zonder de carbs. Ik heb toen dus heel ff met de gedachte gespeeld… Maar ik heb nog een 2cv in onderdelen liggen. Die moet eerst maar eens klaar zijn. Wanneer die zover is dat ie als daily driver gebruikt kan worden, en als mn ax tegen die tijd dan ook nog bestaat, dan is het een evt optie om eens zoiets te gaan doen. Nu we het er toch over hebben… In de zx is toch ook het xu blok geleverd?? Ideetje om daar eens een blok uit een 405 mi16 te lepelen?? Very Happy (Of heb je dan een “gewone” zx 16v?)
Trouwens, op deze site   Zijn er een paar gasten lekker aan het klooien met psa blokken… Misschien dat er hier op t forum ook mensen gek worden als ze dit zien, ik vind t in ieder geval helemaal geweldig wat die gasten uitspoken met die motoren.

Ja Pieter is leuk bezig maar in het algemeen zijn ze wel aardig fluks in de 205 scene met blokjes omschroeven. Dat gebeurt in Citroen land toch heel wat minder.

Tot nu toe (welke ik ken)

“af”
bx 19 gti 16v 4x4 (16v motor nooit geleverd in 4x4)
bx 20 tzi (2 liter xm blok)
bx turbo d12 (2.1 ltr xm turbodiesel: that’s me)
c15 d turbo

dan laat ik uiteraard de motorwissels weg met “normale” motoren

“in progress”

bx 20 turbo ct 4x4
bx 20 turbo ct
xantia 2.2 16v turbo lpg

weet iemand nog iets van het xm v6 biturbo project? (motor uit safrane biturbo).

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juli 2005 04:36 AM
  [ # 43 ]
david.tb schreef:

Dus, mijn AX wordt een: Citroen AX 1.4 HDI 66kw, Hydractief uit de Xantia Activa, 4x4 van Dangel en GTI interieur van Sohail…. Heeft er nog iemand iets toe te voegen?

Geef de auto op voor “Pimp my AX” Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juli 2005 01:42 PM
  [ # 44 ]
ZX1.4i schreef:
david.tb schreef:

Dus, mijn AX wordt een: Citroen AX 1.4 HDI 66kw, Hydractief uit de Xantia Activa, 4x4 van Dangel en GTI interieur van Sohail…. Heeft er nog iemand iets toe te voegen?

Geef de auto op voor “Pimp my AX” Wink

Haha, die doen er helaas motorisch meestal niks aan (behalve misschien een sierstukje op de uitlaat). Ze houden het vooral bij uiterlijke opsmuk.
Grappig om te kijken, maar ik moet er niet aan denken dat ze hun “lollige” creativiteit op mijn auto zouden loslaten.

Opvallend genoeg worden de net gepimpte bakken (dus niet de lollig gepimpte bakken) regelmatig op speurders aangeboden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2005 03:47 AM
  [ # 45 ]
mpostma schreef:

Opvallend genoeg worden de net gepimpte bakken (dus niet de lollig gepimpte bakken) regelmatig op speurders aangeboden.

Dat zijn echt van die sjonnie bakkies, waarmee je heel rustig en schuin de drempels mee moet nemen. Hier op de Heemraadssingel in Rotterdam haal ik regelmatig dit soort pimpmobielen in met 60km/u, de drempels zijn daar niet superhoog, een Xantia neemt ze met gemak op 80km/u Wink

De bestuurders van dat soort auto lachen dan niet meer als ze door een Citroen worden ingehaald Laughing
Uiteraard doe ik dit alleen als de situatie het toelaat, dus absoluut geen tegenligger op de andere weghelft.

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook