Tiplijst
Beheer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-2004

Gepost: 22 september 2005 10:34 PM

In dit topic vindt je tips terug voor het type Citroën waar dit sub-forum over gaat. De tips zijn elders op het forum ook al geplaatst (tenzij anders vermeld) , maar worden hier nogmaals genoemd. Aangezien het niet de bedoeling is dat er in dit topic over de tips gediscussieerd wordt, is dit topic op slot. Alleen moderators kunnen er in posten.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23518
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2006 02:06 PM
  [ # 1 ]

Aankoopadvies
(met dank aan Rolff Knijff en Clemens Maas)

Voor aspirant kopers van een SM, maar mogelijk ook voor bezitters die de huidige conditie van hun auto willen onderzoeken, wordt hieronder informatie verschaft over de punten om op te letten. Bij voorkeur voordat men tot aanschaf overgaat! Maak uzelf bekend met de SM, word lid van de club, ontdek welke specialisten er zijn en welke te vertrouwen zijn. Breng uw nieuw aangeschafte SM NIET naar de garage op de hoek.

Niet alijd een prettig verhaal
De (on)hebbelijkheden van de SM brengen u na het lezen niet in een juich stemming. Aan de SM die u op het oog heeft zullen waarschijnlijk een hoop dingen mankeren of zullen kapot gaan in de nabije toekomst. Als we de SM vergelijken met andere exotische leeftijdgenoten, zien we een groot verschil. Bijvoorbeeld de Jaguar E-type. De E-type, net zo’n mooie auto, is net zo’n nachtmerrie maar er zijn er genoeg van gemaakt zodat men vaak een specialist kan vinden ergens in de buurt. De SM is wat dat betreft een heel ander beestje. Weinig mensen begrijpen echt wat er zich in het binnenste afspeelt. Een aantal denkt echter wel dat te weten! Wees voorzichtig waar u uw geld naartoe brengt!

Bedenkt wat u met uw SM wilt bereiken
Voordat u in het diepe springt en een SM koopt, besluit dan:
Ten eerste: Wat zijn uw eigen capaciteiten als het aankomt op onderzoek van problemen, onderhoud en reparaties aan een zeer gecompliceerde auto?
Ten tweede: Wat wilt u ermee?
• Bent u rijk en wilt u een SM als ‘Objet d’art’, doen!  U zult er weinig in rijden en de weinige SM specialisten zullen u gelukkig maken.
• Als u niet zo heel rijk bent en u heeft twee linker handen , maar bent rechts, nog steeds een SM wil om regelmatig in te rijden, stop nu! Koop een MG of een Volvo.
• Bent u niet zo rijk, weet u het verschil tussen uw linker en rechterhand niet maar wilt u een SM om af en toe in te rijden, leer dit advies uit uw hoofd . Koop daarna de beste SM die u kan vinden.
• Als u rijk bent of heel arm, maar u heeft smeervet onder uw nagels en LHM in de aderen, prima. Koop er een. Maar lees dit advies evengoed.

Algemene zaken om te bekijken
Tijdens uw gesprekken met de verkopers van SM’s is er een aantal zaken om op te letten. Vraag ernaar!
• Hoe lang staat de auto waar u naar kijkt al stil? Auto’s die niet of nauwelijks gebruikt worden gaan harder achteruit dan diegenen die op regelmatige basis bereden en onderhouden worden.
• Als de auto al langere tijd stil staat, hoe heeft ze gestald gestaan? Droog ? Met voldoende frisse lucht circulatie?  Of in een oude schuur die erg naar koeienpis stinkt? Uw SM zal er onder lijden.
• Is de motor gereviseerd? Mag ik de rekeningen zien? Door wie eigenlijk? (het is zo enorm duur dat mensen dat wel herinneren als ze eerlijk zijn!)
• Staat de motor naast de auto? Net als het hele interieur? Hoe weet je dat alles compleet is? Onderbroken restauraties eindigen vaak in een nachtmerrie voor de volgende eigenaar.
• Controleer de banden voordat u er (hard) mee gaat rijden. Ze zijn mischien in slechte conditie na een langere tijd stilstaan.
• Gebruik uw ogen en neus: als u benzine ruikt of natte plekken ziet, leer dan al vast het nummer van de brandweer uit uw hoofd!
• Altijd de vitale vloeistoffen controleren zoals olie, LHM en koelvloeistof, zowel niveau als kwaliteit.
• Ga er bij de proefrit van uit dat niet alle belangrijke onderdelen naar behoren functioneren (zoals de remmen!)

Documentatie
Controleer de papieren. Komt het chassisnummer overeen? Klopt het type? De nummers staan onder de kap en moeten goed zichtbaar zijn. Een auto met de juiste papieren en een bekende historie waarvan het onderhoud aantoonbaar is, is een goede start!

Vering
• Als de auto rijdt maar stug veert zijn de veerbollen aan vervanging toe.
• Als er regelmatig een duidelijke tik hoorbaar is vaker dan 10 seconden tussenposen is waarschijnlijk de voorraadbol leeg. Zowel de veerbollen als de voorraadbollen kunnen gevuld worden als de restdruk hoog genoeg is: meer dan 12 bar.
• Zowel deelbare als gelaste bollen komen voor.
• De remaccu bevind zich -onzichtbaar- onder het voorraadvat aan de linker kant in het voorspatbord
• De hogedrukpomp wordt aangedreven door een lange externe as boven de versnellingsbak langs. Check de rubber verbindingen in deze as.

Uitlaat
Uitlaat delen zijn duur. Als er al een RVS uitlaat is gemonteerd is dat een pluspunt.

Smering
• Controleer altijd het motorolie niveau. Vertrouw nooit op het olie lampje.
• Controleer de staat van de leidingen tussen de motor en de oliekoeler. Als ze in slechte staat zijn, moeten deze meteen vervangen worden.
• Controleer het versnellingsbak olie niveau
• Controleer het differentieel olie niveau (bij versies met automaat)
• Controleer het niveau en de kwaliteit van de LHM. De controle eenheid voor de stuurbekrachtiging (LHM) en de vernellingsbak (versnellingsbakolie) zijn slechts gescheiden door een enkel rubber membraan! Controleer ook de ontluchting van deze controle eenheid.

Onderhouds tip
Het kleine asje dat de olie pomp aandrijft is te zwak. Vervang deze (of laat deze vervangen)! Dit is een dure reparatie maar de moeite waard!

Motor
De pakkingen onder de cylinderbussen zijn heel smal. Deze slaan soms door. Dit is moeilijk te ontdekken, tenzij er koelvloeistof in de motorolie zit of motorolie in het koelsysteem. Het vervangen van deze pakkingen (6 stuks!) is duur!
Kleppen en Kettingen
De uitlaatkleppen zijn van een hol type gevuld met zout. Als de motor langere tijd niet gelopen heeft willen ze nogal eens corroderen en breken op het moment dat de auto gestart wordt of vlak daarna! Laat de auto door de eigenaar starten en lopen voor de aankoop!
Het systeem heeft 4 nokkenassen die met een primaire en twee secundaire kettingen zijn aangedreven. De nokkenassen bedienen de kleppen rechtstreeks, via vulplaatjes.

Onderhoudstips
• Kleppen stellen elke 10.000 km
• Kettingen hebben aandacht nodig.
o Secundaire kettingen: Elke 10.000km spannen. Sommige mensen houden 20.000km aan. Uw keuze! De spanner van deze kettingen moet elke 60.000 worden vervangen.
o Primaire ketting: vervang de spanner en ketting elke 60.000km. Deze ketting heeft het zwaar. Hij drijft de nokkenassen, de dynamo, de hydraulische pomp, de airco enzovoorts aan. Vervangen of inspecteren kan alleen door het motorblok uit te bouwen! Als de historie van de motor niet bekend is, is het toch wel het geld waard. Als er iets met deze ketting gebeurt loopt het blok onherroepelijk vast!

Injectie
Belangrijk: Controleer de staat van de rubber benzineslangen. Vooral die tussen de Fuel Rail en de injectors. Bij lekkage of natte plekken niet meer rijden maar eerst vervangen. SM’s branden goed! Gebruik slangen van vliegtuig kwaliteit als vervanging.

Onderhouds tips
• De kleine rubber ringen die de injectors afsluiten in de cylinderkoppen drogen uit. Dit veroorzaakt valse lucht en verstoort het mengsel.
• Benzine filters moeten af en toe vervangen worden. De originele metalen filters veroorzaken nog al eens vapour lock problemen. De benzine filters worden nogal eens ‘vergeten’. Bedenkt dat deze filters de enige verdediging zijn voor je injectoren tegen de harde buitenwereld (rotzooi uit de corroderende ijzeren benzine tank)
• Injectoren kunnen gereinigd worden met ultrasone techniek. Vraag uw tandarts.
• Massaverbindingen zijn belangrijk voor een goed functionerend injectie systeem.

Ontsteking
Door Citroën aanbevolen bougies: Champion N9YC. Dubbel contactpunt systeem met cassettes. Veroorzaakt nogal eens problemen. Speciale verdelerkap en rotor. Twee bobines. Deze onderdelen zijn erg duur. Vandaar dat het systeem vaak woirdt omgebouwd naar een elektronische variant met standaard onderdelen.

Dynamo
Een zwak punt op de SM. Zorgt voor een hoop elektrische problemen omdat hij niet krachtig genoeg is. Sommigen hebben een zwaardere accu gemonteerd (90Ah) of stappen over op een dynamo uit de Xantia.

Elektriciteit
Slechte massa verbindingen veroorzaken problemen.Vooral de injectie types zijn hier gevoelig voor. De motortjes van de elektrische ramen werken soms niet (goed)

Versnellingsbak (hand 5-bak)
• Goed en sterk
• Soms zijn de synchro van de 2de en 5de versnelling versleten

Versnellingsbak (Borg Warner automaat)

• Niet heel erg betrouwbaar
• Controleer het oliepeil en de kwaliteit. Zwarte ATF is een slecht teken. Ook als het verbrand ruikt!

Onderhouds tips
• Olieverversen is belangrijk. Let op: de automaatversie heeft twee verschillende typen olie: een voor de Borg Warner en een voor het differentieel.

Voorwiel ophanging
Het klinkt als een horror story maar de Franse autobladen die gebruikt zijn bij het maken van dit aankoopadvies, raden aan om te controleren of de plek waar de voorwiel ophanging aan het chassis is bevestigd wel deugdelijk is. Bij overenthousiast gebruik zou de ophanging hier kunnen breken!

Carrosserie
SM’s roesten niet zo erg! Maar er is genoeg om je niet te vervelen:
• Achterste wielkasten (spatborden) zijn vaak beschadigd en slecht gerepareerd. Controleer deze want je vind geen nieuwe.
• Controleer of er corrosie is waar de binnen wielkast en de buiten wielkast (achter) aan elkaar zijn gelast.
• De voorruit en achter ruit zijn gelijmd. Hier lekken ze vaak!
• Achterklep rubber sluit de achterklep niet voldoende af. Effect: lekkage. Controleer of de achterbak nat is. Til de matten op en check op corrosie.
• Tussen de aluminium motorkap en de RVS strip treedt galvanische corrosie op.
• De aluminium motorkap heeft soms hele kleine gaatjes, verborgen onder wat er over is van de verf.
• Check of er reparaties zijn gedaan en of er overgespoten is (inspecteer rubbers en dergelijke of er verfrestanten zijn) en wees er zeker van dat de glimmende verf geen slechte plekken verbergt. Gebruik een magneetje om polyester te ontedekken. Polyester is niet magnetisch (let op: aluminium ook niet!).

Interieur
o Controleer de staat van de binnenbekleding. Vervangen kan, maar is duur.

Je nieuwe SM thuisbrengen.
Als de auto langere tijd stil heeft gestaan, rijd deze dan niet op eigen kracht naar huis! Hoewel het transport op bijvoorbeeld een aanhanger een aardig bedrag kan kosten, kost het herstel van een beschadigde motor een fortuin! Laat een specialist een controle uitvoeren: vooral de kleppen kunnen gecorrodeerd zijn en moeten eerst vervangen worden.

Samenvattend
Een SM is een prachtige auto die mits goed onderhouden zeer betrouwbaar is. Bewezen is ook dat indien netjes warm gereden (dat duurt minstens 20 minuten) de SM ook voor dagelijks gebruik goed te rijden is.


Joris Bogaard
Citroën SM club Nederland

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23518
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 juni 2007 06:05 PM
  [ # 2 ]

Welke Bougie voor de SM?

Ik zweer bij NGK.

Je moet vervolgens een hittegraad kiezen en een schacht lengte.

Voor de SM wordt hittegraad 6 aangeraden en schacht lang
De bougie heet dan BPR6 ES of de BPR6 EY
B=14mm draad (standaard)
P is een iets uitstekende centrale elektrode, dt om de ontsteking makkelijk te laten verlopen
R=weerstand. Verminderd elektrostatische ontlading ( lekker voor je radio en elektronica) en zorgt voor scherpere ‘edge’ waardoor de vonk sterker wordt.
6= hittegraad, Je kan de SM op een 7 laten draaien maar hoeft niet.
E= lange schacht
S= standaard centrale elektrode, Je kan ook de Y nemen. vonkt beter, gaat minder lang mee.

HIER staat nog meer uitleg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23518
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 december 2008 07:20 PM
  [ # 3 ]

Het retourslang probleem!

Aan de HD regelaar zit een retour die klote zit. Oplossing:

Het hoedje waar die retour op zit kan je vervangen door een exemplaar van de Xantia of BX en dan naar voren wijzen. Retour leiding past dan mooi en makkelijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook