6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
HP-Systeem Spoelen volgens "oud" Recept
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 juli 2008 09:56 PM
  [ # 76 ]

Na vandaag zeker 2x een half uur te hebben staan klooien met zo’n pomp die niet van zelf aanzuigt (ondanks het ruim hanteren van het steeksleuteltje) vind ik het perslucht plan geweldig. Kan mezelf voor m’n kop slaan dat ik er zelf niet op gekomen ben.

Ik ga morgen meteen een dop met een bandenventiel er op maken voor het LHM reservoir, zodat we dat geklooi niet meer hebben.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 juli 2008 11:04 PM
  [ # 77 ]

Leuk idee, maar: Als je niet met beleid de compressor hanteert, heb je straks 4 zwarte ballonnen, i.p.v. 4 lekzakken! Shocked  Met andere woorden: Je zet met deze methode alle retour- en lekleidingen onder druk.

Citroen!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 juli 2008 11:11 PM
  [ # 78 ]

Ja dat is waar, maar daar kan je wel wat aan doen, trouwens met een bandventiel kan je het een lichte overdruk maken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 juli 2008 11:45 PM
  [ # 79 ]
patje74 schreef:

Dat lijkt mij een minder handig klusje dan even sleuteltje 12 ter hand te nemen en even te wachten met lopende motor.


Het steeksleuteltje heb je sowieso nodig , maar soms kan je wachten tot je een ons weegt.
En ik heb alleen ervaring met BXen , en te veel druk krijg je er niet op , de rubber flens lekt voordat er schade ontstaat.

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 03 januari 2009 10:27 AM
  [ # 80 ]
DriverD schreef:

Leuk idee, maar: Als je niet met beleid de compressor hanteert, heb je straks 4 zwarte ballonnen, i.p.v. 4 lekzakken! Shocked  Met andere woorden: Je zet met deze methode alle retour- en lekleidingen onder druk.

Beetje compressor is toch wel te regelen Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 januari 2009 10:52 AM
  [ # 81 ]

Be my guest! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 07 maart 2009 08:48 PM
  [ # 82 ]

Hoewel mijn Xantia beslist niet slecht veert en alles goed werkt heb ik het vanmiddag ook eens geprobeerd, het bleeden van de achterremmen.
Er kwam echter alleen heldergroene lhm uit, geen prut. Kennelijk doen ze het bij de (Citroën) garage al bij de apk (want verder kom ik er niet) en ik had het zelf nog nooit gedaan de afgelopen 7 jaar.
Hoewel de lhm dus nog gewoon groen was veerde de auto daarna aan de achterkant wel radicaal anders (veel dieper in-en uitverenveren) maar dat duurde maar een kilometer of 5. Na nog een keer gymnastieken ging het weer een kilometer soepel.
Kennelijk is er toch sprake van enige reumatiek elders…. think

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 07 maart 2009 08:50 PM
  [ # 83 ]

Spoelen met oude LHM is niet echt aan te raden.. Kan een hoop narigheid geven. Rolling Eyes

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 07 maart 2009 08:52 PM
  [ # 84 ]

Wat is oud? In juni (-20.000km) nog ververst.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 08 maart 2009 04:18 AM
  [ # 85 ]

Re: HP-Systeem Spoelen volgens "oud" Recept

ZX1.4i schreef:

Voorbereiding:
1: Zet de auto voor en achter op bokken, of gebruik een 2-koloms hefbrug.
2: Verwijder de wielen
3: Neem 2 slangen die op de ontluchtingsnippels van de remmen voor passen.
4: Deze slangen moeten lang genoeg zijn om in het LHM vat gestoken te kunnen worden.

Spoelprocedure:
5: ZET DE AUTO IN DE HOOGSTE STAND
6: Start de motor en draai de nippels voor los en laat een assistent op de rem trappen.
7: Houd dit vol tot er zuivere LHM door de leiding gaat.
8: Nu zal de olie snel rondgepompt worden waardoor een hoop troep eruit word gespoelt.
9: De filers in het LHM vat houden deze troep tegen.
10: Draai de nippels weer dicht en voer dezelfde procedure op de achterremmen uit.

Afronden:
11: Verwijder hierna het LHM vat en spoel dit goed uit en reinig de filters met remmenreiniger.
12: Plaats het vat weer terug en giet 2L LHM in het vat, start de motor en zet de auto in de hoogste stand.
13: Giet indien nodig bij tot de indicator op de juiste stand staat, metalen schijfje tussen de 2 ringen.
14: Zet de auto weer in de rijstand en zweven maar.

Moet de vering niet even naar de laagste stand met de wielen op de grond voor je het vat leegkiepert? En met deze procedure spoel je dus met oude lhm? Is wel economisch natuurlijk maar mischien daarna ook nog ff met de nieuwe lhm nog een keer?

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 maart 2009 10:31 AM
  [ # 86 ]

Hier wordt alleen het spoelen beschreven, niet het LHM verversen! Dus dat niet door elkaar halen.

De auto moet inderdaad in de laagste stand worden gezet voor het verversen van de LHM. Ook moet het systeem drukloos worden gemaakt d.m.v. de ontlastschroef een stukje los te draaien.


Ik weet niet exact hoe het bij een Xantia zit, maar ik heb wel een online beschrijving voor je hoe de de LHM bij een BX ververst. Zal niet zo heel erg veel verschillen denk ik.

Klik hier voor de beschrijving!

Als ik heel eerlijk ben, zou ik gewoon de LHM verversen en dan pas spoelen. met ‘verouderde’ LHM heeft het niet zo erg veel zin..

Remember: de beste manier om je systeem te spoelen is door te gymnastieken! Dát spoelt de hoogteregelaren juist lekker door.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook