72 van de 73
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 Volgende > 
   
80-99-ZT de Trax van Graddus, een beetje Volvo, een beetje Saxo, een beetje BX
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39864
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 10 juni 2019 07:10 PM
  [ # 1066 ]

Voor de sm kon je vroeger een losse keramische schijf kopen. Bestaat dat niet voor die traction?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 10 juni 2019 08:22 PM
  [ # 1067 ]

Nope en al helemaal niet voor de ID-waterpomp die hier op zit. Citrotech is gestopt met reviseren omdat het niet meer uit kan en er te weinig fatsoenlijk materiaal meer over is.

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8605
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 11 juni 2019 10:19 PM
  [ # 1068 ]

Even voor beeld (voor mij).
De ene kant van de seal zit toch “vast” in het huis met een O ring wie de verbinding water dicht maakt tussen huis en koolstof ring.
En de ander ring zit toch ” vast ” op de as middels een afdichting…..

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 11 juni 2019 11:28 PM
  [ # 1069 ]

Nee Frank, in het huis zit een bronzen bus waar de as doorheen loopt, rond die bronzen bus zit een vlak geslepen drukvlak in keramiek dat ingegoten lijkt. Daartegen drukt een mechanische seal met een koolstofring tegen het keramiek. De mechanische seal klemt met een rubber bus rond de as. Het rubber dicht dus af rond de as, de koolstof/keramiek-combinatie lekt altijd een klein beetje, zodat de waterfilm er voor zorgt dat het geheel niet te hard slijt. Helaas zijn bij de meeste pomphuizen de keramieken drukvlakken te sterk gepit om nog betrouwbaar af te dichten. Wellicht dat er met veel kunst en vliegwerk wel een nieuw keramiek in te fietsen is, maar gezien het feit dat ook goede waaiers zeer dun gezaaid zijn en ik het hele ding nu al zes jaar op rij uit elkaar heb moeten halen wegens ergens een mailfunctie ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief Smile

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 12 juni 2019 06:58 PM
  [ # 1070 ]
graddus schreef:

ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief Smile

 


http://www.jong-gebruikte-duitse-occassions.de Laughing

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 12 juni 2019 08:31 PM
  [ # 1071 ]

Niet zo rigoureus ome Ron, gisteren bij de plaatselijk Auto Distribution een waterpomp besteld voor de B200/B230 motoren van de firma Volvo, zoals deze werden gebruikt in de laatste achterwielaangedreven Volvo-modellen. De pomp is iets kleiner dan het origineel, maar je ziet aan alles dat hij meer opbrengst zal hebben dan het grof bemeten en goed versleten origineel. Doordat de pomp ook net iets minder lang is ontstaat er voldoende ruimte om een pasplaat te maken tussen het bestaande waterpompbuis op de cilinderkop en de Volvo-pomp. Daarmee is dan het probleem van de niet overeen komende boutgaten ook meteen ondervangen. Vanavond de oude en nieuwe onderdelen achtergelaten bij mijn favoriete constructeur-in-crime, die aan de slag gaat met het zoeken naar een passende poelie in de juiste verhouding en daarna zal bepalen hoe dik de pasplaat moet worden. Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 12 juni 2019 10:07 PM
  [ # 1072 ]

Ik snap helemaal wat je bedoeld, … hopen dat het lukt.

Die waterpompen zijn best degelijk en voorlopig nog ruim verkrijgbaar.

Hij is afgegeven bij je favoriete kasteelheer neem ik aan Smile

 

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 12 juni 2019 10:29 PM
  [ # 1073 ]
Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4743
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 12 juni 2019 10:30 PM
  [ # 1074 ]

Vloek ik heel hard als ik suggereer dat je zelfs naar een andere plek zou kunnen kijken?

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8605
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 13 juni 2019 12:35 AM
  [ # 1075 ]
graddus schreef:

Nee Frank, in het huis zit een bronzen bus waar de as doorheen loopt, rond die bronzen bus zit een vlak geslepen drukvlak in keramiek dat ingegoten lijkt. Daartegen drukt een mechanische seal met een koolstofring tegen het keramiek. De mechanische seal klemt met een rubber bus rond de as. Het rubber dicht dus af rond de as, de koolstof/keramiek-combinatie lekt altijd een klein beetje, zodat de waterfilm er voor zorgt dat het geheel niet te hard slijt. Helaas zijn bij de meeste pomphuizen de keramieken drukvlakken te sterk gepit om nog betrouwbaar af te dichten. Wellicht dat er met veel kunst en vliegwerk wel een nieuw keramiek in te fietsen is, maar gezien het feit dat ook goede waaiers zeer dun gezaaid zijn en ik het hele ding nu al zes jaar op rij uit elkaar heb moeten halen wegens ergens een mailfunctie ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief Smile

Ik snap het ..( denk ik )
Die bronzen bus is dus een soort lagering van de as..?
En de keramiek en de koolstof ring zorgen voor de afdichting ,( worden tegen elkaar gedrukt door een veer )

Ikzelf reviceer veel pompen ( voor water melk voor mest enz enz….)
Is er niet genoeg ruimte om de keramiek eruit te halen / draaien en daar een nieuwe passende seal in te zetten….,?

Voor jou niet meer nodig ( nieuw alternatief) maar misschien voor anderen.

VgF

 

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 13 juni 2019 03:14 PM
  [ # 1076 ]

Dat zal vast ook een optie zijn inderdaad, maar ik ga nu even door op dit spoor. Volgende zoektocht, een passende poelie Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8605
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 13 juni 2019 10:22 PM
  [ # 1077 ]

very goodd

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 21 juni 2019 07:30 PM
  [ # 1078 ]

Ondertussen krijgt project waterpomp ook langzaam vorm…

Links de originele pomp, rechts de pomp van Volvo met een op maat gemaakte industriële poelie. Volgende stap, de pasplaat tussen het huis en de nieuwe pomp.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14855
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 13 juli 2019 06:24 PM
  [ # 1079 ]

Het was een beetje stil in het topic, maar dat wil niet zeggen dat het ook stil was op het waterpompfront. Een kleine opsomming met wat plaatjes.


Eerst maar een nieuw stukje koelwaterslang vanaf de bocht onder de dynamo door (komt vanaf de radiateur).


Pakking gemaakt om de adapterplaat tegen het waterpompbuis te monteren.


En de adapterplaat zelf.


Daar hebben we de nieuwe pomp, afkomstig uit de Volvo-catalogus.


Met de op maat gemaakte industriële poelie.


En het geheel op zijn plaats tegen de adapterplaat.


De bovenste boutjes gebruikt om een op maat gemaakt steuntje voor de V-snaarspanner te monteren.


Een mooi nieuw stukje siliconenslang in U-vorm om de eerder getoonde slang te verbinden met de waterpomp, bij de Volvo’s waar deze pomp op wordt gebruikt zitten de koelwateraansluitingen op de radiateur precies andersom namelijk.


De poelies netjes in lijn.


Met de spanner voor de V-snaar weer in positie.


De aansluiting voor de retour van de inlaatspruitstukverwarming (en tegelijkertijd ook van de verdamper van de lpg-installatie).


Ook niet onbelangrijk, nu er geen constant meedraaiend ventilatorblad meer op de waterpomppoelie zit, heb ik van de nood een deugd gemaakt en een elektrische ventilateur ingebouwd. De ventilator van een Saxo automatique bleek precies dezelfde diameter te hebben als de originele. Stevig beugeltje geconstrueerd om het geheel op zijn plek te houden et voilà.


Een elektrische ventilateur behoeft uiteraard ook aansturing, dus in de toevoerslang naar de radiateur een thermoswitch geplaatst uit de BX catalogus. Deze schakelt in bij 88 graden en houdt het bij 77 graden weer voor gezien. In combinatie met de thermostaat die bij 72 graden open gaat leek me dat een mooie combinatie.


Kabelboom gemaakt om de thermoswitch en de ventilateur met elkaar te verbinden. Het geheel afgezekerd en geschakeld via een relais.


Nog een kleine overzichtsfoto.


En natuurlijk waar het allemaal om te doen was, circulatie in de radiateur!!!

https://youtu.be/ynM0dIKO1uE

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39864
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 13 juli 2019 07:22 PM
  [ # 1080 ]

Wat een toffe klus man!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
72 van de 73
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook