116 van de 116
« Eerste  < Vorige 114 115 116
   
XM’s te koop
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2094
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 mei 2020 01:10 PM
  [ # 1726 ]

Als er op de zijkant Injection staat dan is het een 4-cilinder met injectie, de eerste 4-cilinders waren nog carburateurs.
Deze ziet er wel “luxe” uit van binnen: Ik zie Leer, bediening van de radio op het stuur en automatische airconditioning.
Alle XM’s hebben stuurbekrachtiging, maar alleen de V6-PRV’s hebben Diravi.
Pallas als uitrustingsniveau is alleen in Duitsland geleverd, vergelijkbaar met “Ambiance”. De “extra luxe ” niveau’s waren eerst Ambiance en iets later Exclusive. Die niveau’s werden ook per land soms gewisseld, vastgelegd etc.
Ik zou eens op zoek gaan naar een folder van de XM uit het exacte jaar en land als je de exacte details wilt weten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1176
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 mei 2020 01:11 PM
  [ # 1727 ]

Dat is een 11CV, een Injection. Maar met climate control én leer, dus met wat volgens de XM-bijbel van Thijs het “Pack VIP” heette. Was een optie op de Ambiance, zodat deze er bijna als een Exclusive uit zag. De blokjesvelgen (heel mooi vind ik die!) horen ook bij de Ambiance, de Exclusive had de Speedline-velgen.

Wel opvallend: meegespoten bumpers en zijstrips, lijkt het. Die zaten niet in het Pack VIP, lijkt dus een stukje dealerwerk of latere huisvlijt te zijn?

De naam Pallas is tricky bij de XM:
- Bij Type1 is dat enkel in Duitsland gebruikt als naam voor wat elders de Exclusive heette. Mijn huidige XM is zo’n Pallas.
- Maar bij Type2 is er dan weer wel een actiemodel geweest (in elk geval in Frankrijk, maar dacht ook in andere landen) met de naam Pallas.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1176
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 mei 2020 01:22 PM
  [ # 1728 ]
Citroensmgz schreef:

Als er op de zijkant Injection staat dan is het een 4-cilinder met injectie, de eerste 4-cilinders waren nog carburateurs.
Deze ziet er wel “luxe” uit van binnen: Ik zie Leer, bediening van de radio op het stuur en automatische airconditioning.
Alle XM’s hebben stuurbekrachtiging, maar alleen de V6-PRV’s hebben Diravi.
Pallas als uitrustingsniveau is alleen in Duitsland geleverd, vergelijkbaar met “Ambiance”. De “extra luxe ” niveau’s waren eerst Ambiance en iets later Exclusive. Die niveau’s werden ook per land soms gewisseld, vastgelegd etc.
Ik zou eens op zoek gaan naar een folder van de XM uit het exacte jaar en land als je de exacte details wilt weten.

Ha bijna tegelijk!

Even het boek van Thijs erbij gepakt:
- De eerste typen in 1989 waren de Injection, Injection Ambiance en de V6 Ambiance. De Injections waren nog “vuile” motoren met 130pk.
- Later dat jaar werd in Frankrijk de 2.0 Seduction als kaler basismodel toegevoegd: met carburateurmotor (115pk). De naamloze Injection ging toen Injection Harmonie heten.
Voor wie een Injection uit La Douce France wil halen (had ik ook bijna gedaan i.p.v. de V6 Pallas): dit zijn tot modeljaar 1993 meestal de vuile motoren zonder katalysator. Dat kan ooit nog tricky zijn wanneer er milieustickers voor bepaalde Europese steden nodig zijn! Vanaf juli 1992 zijn “alle benzinemodellen voortaan voorzien van een driewegkatalysator, elektronische injectie en een lambdasonde”.
De XM is echter juist in de beginjaren veel verkocht (voor de slechte naam kwam…), dus het meeste Franse aanbod is van voor juli 1992.

In Nederland werd begonnen met:
- Injection, Injection Ambiance en V6 Ambiance. De Injections waren hier de “schone” motoren met driewegkat en 122pk.
- Later werden dat de 2.0i (115pk monopoint), de 2.0i Comfort en 2.0i Ambiance (met “injection” op de zijkant), de V6 (V6.12) als Ambiance en Exclusive en de V6.24 enkel als Exclusive.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 mei 2020 02:35 PM
  [ # 1729 ]

Lijkt mij gewoon een tweeliter Ambiance met Exclusivepakket. Net zoiets als hier op CiFo ook wordt aangeboden sinds gisteren Wink.
EDIT: op de volgende pagina stonden al voldoende reacties zie ik nu Wink.
EXIT 2: In Nederland waren de tweeliters toch meteen de schonere motoren met katalysator en (uit m’n hoofd) 122pk?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
guznax
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 19-05-2008

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive LPG
Gepost: 20 mei 2020 10:04 PM
  [ # 1730 ]

bedankt allen!

Ook voor de uitleg erbij,
Ik moet zeggen. heel logisch is die benaming niet, omdat Pallas bij eerdere citroens in combinatie met de zwaarste uitvoering werd gebruikt. Wordt tijd dat ook ook dat XM boek ga aanschaffen.

Citroensmgz, jij schrijft dat alleen de PRV V6 diravi hebben.
bedoel je daarmee ook de ZPJ4?

Voor mij is toch ZPJ 12 klepper met handbak en diravi ‘the way to go’.
Het uiterlijk van die vroege XM’s vind ik mooi, vooral met blokjesvelgen.
En dat in combinatie met veerbollen, V6 geluid en Diravi. lekker hoor Mr. Green

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1176
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 20 mei 2020 10:31 PM
  [ # 1731 ]

Alle PRV-V6 hebben Diravi, zowel de V6.12 (ZPJ) als de V6.24 (ZPJ4). De latere 2.9 V6.24 heeft geen Diravi meer.

En vroege XM’s vind ik ook veel mooier. Vooral het lekker hoekige interieur, dat zo mooi matcht met de even hoekige buitenzijde.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2094
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 mei 2020 10:35 PM
  [ # 1732 ]

Ja, alle PRV V6’en, d.w.z. zowel de ZPJ als de ZPJ4 hebben een diravi. ( Er moet natuurlijk een uitzondering zijn: Rechts gestuurde XM’s hebben NOOIT diravi., zelfs niet met een PRV V6) .
Iemand was mij net voor met schrijven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
guznax
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 19-05-2008

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive LPG
Gepost: 20 mei 2020 10:47 PM
  [ # 1733 ]


Ja kennelijk was een onderdeel voor die kleine oplage te duur om gespiegeld te maken.
Ik kwam laatst dit filmpje tegen. Hij heeft echt het hele bord nodig Mr. Green

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2094
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 mei 2020 10:56 PM
  [ # 1734 ]

Dat is niet ht grootste probleem: En Diravi is nogal “groot” en zit voor een gedeelte naast/achter de versnellingsbak, als je die omdraait zit de diravi de uitlaatspruitstukken van de V6 in de weg dat is wat moeilijker op te lossen. Voor de CX zijn wel rechts gestuurde diravi’s gemaakt, en die lijken qua onderdelen behoorlijk op die van de XM, dus dat zou het probleem niet zijn alleen zit bij de XM het regelhuis vast aan het stuurhuis en bij de CX is dat nog apart en daarnaast zit de uitlaat van een CX niet in de weg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
116 van de 116
« Eerste  < Vorige 114 115 116
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook