13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
   
De X1 van Rogier - geschakelde +12V ?
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1112
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 12 februari 2019 10:20 AM
  [ # 181 ]

Damn, nog niet gevonden. En vanochtend ook de bobine gecheckt: geen 12V te bekennen meer bij ingeschakeld contact.
Ook staat er bij zekering 1 geen 12V (niet op rechterpootje en niet op linkerpootje).

Heb gisteren nog geen stekker daadwerkelijk los gehad, maar toch is er nu blijkbaar een verbinding verbroken ergens tussen contactslot en verbruikers. Weet alleen niet welke dat zou moeten zijn. De schema’s die ik heb laten vanaf contactslot alles in 1 bundel gaan zonder specificatie welke kleur draad wat doet…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, BMW 325Ci Cabrio 2006, Mazda 6 Sportbreak 165AT
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 867
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 12 februari 2019 04:41 PM
  [ # 182 ]

is het contactslot zelf nog ok? de contactjes kunnen slecht worden

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1112
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 12 februari 2019 07:20 PM
  [ # 183 ]

Daar zit ik onderhand wel aan te denken ja, Rinus.

Lijkt me alleen wel heullll toevallig: ik rommel achter het dash om een geschakelde 12v te vinden en spontaan begeeft het contactslot ‘t?? Zit toch nog meer op het spoor van een los contact of een draadbreuk ergens. Maar: als iemand in regio Eindhoven een goed werkend GSA-contactslot (zelfde als GS, BX, VISA, CX gok ik???)... graag! Dan kan ik dit uitsluiten.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, BMW 325Ci Cabrio 2006, Mazda 6 Sportbreak 165AT
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1112
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 13 februari 2019 02:47 PM
  [ # 184 ]

GELUKT!
Met de Olyslager inderdaad erbij gezien dat in de stekker van het contactslot pin 1 de constante 12V (vanaf accu via startmotor) en pin 8 de nul vanaf daar moet zijn. Stond dus 0,0V tussen die polen Sad
Terug naar motorruimte, de stekkers komende vanaf de accu en schoongemaakt en ook die op de startmotor (met +pool van accu uiteraard).
Aansluiten, contactslot ook. Even startmotor proberen: oeps slaat zelfs bijna aan. Heyyyy maar dan hebben we weer vonk/bobine! En ja hoor, blower en achterruitverwarming werken ook weer.
Weer naar motorruim: de witte stekker met blauwe draden bewegen resulteert in een sporadisch haperende blower. Aha! Stekkers opengemaakt, alles goed schoongemaakt en weer in elkaar: geen hapering meer te merken.

Dank voor het meedenken allemaal!

Nu de aftak aanleggen (via club: handig met AMP-aftak een schakeldraad voor relais te maken vanaf de geschakelde +12V op de draaiweerstand van de dashboardverlichting).

Afbeelding Bijlagen
GSA_12V_Motorruimte_(1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rogier, Citroën GSA X1 1984, BMW 325Ci Cabrio 2006, Mazda 6 Sportbreak 165AT
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1106
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA GSA CLUB Berline
- AX 1.1 spot 5 deurs
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1.6 Chic
Gepost: 13 februari 2019 10:09 PM
  [ # 185 ]

Om dit in de toekomst te voorkomen…....de stekkers weer monteren met een dikke dot zuurvrije vaseline erin.  Heb je nooit meer problemen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1112
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 14 februari 2019 08:34 AM
  [ # 186 ]

Uiteraard Dirk. Frappant: dat zat ook al in de stekker die ik open maakte. Maar zat iets fysiek scheef/losjes, dan helpt vaseline ook niet meer Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, BMW 325Ci Cabrio 2006, Mazda 6 Sportbreak 165AT
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5031
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 februari 2019 08:46 AM
  [ # 187 ]
dirkvdmei schreef:

Om dit in de toekomst te voorkomen…....de stekkers weer monteren met een dikke dot zuurvrije vaseline erin.  Heb je nooit meer problemen.

Ik heb liever een schone stekker. In vet komt stof, het wordt hard, je moet het eigenlijk schoonmaken iedere keer dat je het los haalt… Een goede verbinding heeft geen baat bij vet.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
GS1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 14 februari 2019 10:28 AM
  [ # 188 ]

Uit eigen ervaring weet ik dat vaseline zeer goed beschermt. Het voorkomt dat het contact door vocht en vuil gaat corroderen, op portierschakelaars gebruik ik het bijv. altijd, en dat helpt echt enorm. Het geleidt ook dus het helpt ook een groter contactopppervlak te vormen. Het evt. vuil wat er in blijft zitten deert dan ook niet meer. Bewegende contacten schuren vaak het oppervlak steeds weer schoon, maar dat is vaak niet genoeg. Dat auto’s af fabriek dit niet hebben heeft alleen maar een economische reden.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1106
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA GSA CLUB Berline
- AX 1.1 spot 5 deurs
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1.6 Chic
Gepost: 15 februari 2019 11:16 AM
  [ # 189 ]

Juist het vocht weghouden bij de stekkerverbindingen is belangrijk. Daarvoor is vaseline uitermate geschikt.
Geeft bescherming voor jaren!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1112
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 15 februari 2019 01:01 PM
  [ # 190 ]

Dus zit er gewoon weer vaseline in, inderdaad. Niet idioot veel, want dan loopt ‘t eruit en krijg je van die modderige stekkers na verloop van tijd. Gewoon een beetje op de contacten that’s it.

Nu de middenconsole loshalen om de schakeldraad naar aansteker en radio te leggen Smile

Rogier, Citroën GSA X1 1984, BMW 325Ci Cabrio 2006, Mazda 6 Sportbreak 165AT
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
 
13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook