14 van de 27
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 18 oktober 2012 08:33 PM
  [ # 196 ]

dat scheelt een hele slok op een borrel!

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 18 oktober 2012 08:39 PM
  [ # 197 ]

Bepaald niet ontevreden in elk geval. Ik heb ergens gelezen dat echt nieuwe, als ze überhaubt nog gemaakt worden, qua prijs dicht in de buurt komen van de Michelins Snowtrack 3 in 195 50 15 voor mijn 306. En Mabors of Firestones vind ik geen kijk gelijk, onder een Ami horen XZ’s of XZX-en.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 18 oktober 2012 11:13 PM
  [ # 198 ]

Onder mijn Ami zitten Mabors, die zaten er al onder toen ik de Ami kocht. Nieuwe XZX’en kosten al gauw €120 per stuk. Of ik die ook koop als ik banden moet vervangen? Ik vind het teveel geld eigenlijk.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 07 november 2012 07:51 PM
  [ # 199 ]

Met besteding van twee woensdagen in oktober en vandaag, ben ik met de Super zover gevorderd dat een begin gemaakt kon worden met de carrosserie. De linker draagarm had een nieuwe fuseepen nodig, want de speling was ook daar wat te royaal. Omdat er hier geen nieuw wiellager op hoefde, én met de opgedane ervaring van de rechterkant, ging die operatie een stuk vlotter. Ik heb er na afloop een stukje mee gereden, en ben blij dat het gerammel in de besturing nu helemaal weg is.

Bij de volgende vrij korte sessie zijn alle losse eindjes van eerdere klussen helemaal afgemaakt, waaronder het opnieuw ontluchten van de remleidingen en rechtsachter het wiellager strakker afstellen.

Vandaag ben ik rechts begonnen met het plaatwerk. Eerst met een brander de bitumenlaag op de puntlassen opgewarmd en met een plaatmes weggestoken, toen de vrijgekomen randen mooi blank geborsteld, om vervolgens alle puntlassen uit te boren. Daarbij beging ik aan de achterkant de fout de laspunten langs de kofferbodem uit te boren ipv die van de bodemplaat. Het opwarmen en borstelen overigens voorzichtig genoeg om te vermijden dat de dikke PUR-vulling eronder in de fik zou vliegen. Het lastigst was wel de slechte staat van de dorpelrand. Dat zorgde er anderzijds voor dat ik ter hoogte van de A- en B-stijl de bodemplaat zó naar beneden kon trappen. De boutjes langs de chassisplaat kwamen gelukkig allemaal netjes los, en zijn dus herbuikbaar. De dorpel is echt te slecht om er stukken in te lassen, dus die moet in z’n geheel vernieuwd. Aan de linkerkant zal de situatie niet veel beter zijn vrees ik. Voordat de nieuwe bodemplaat geplaatst kan worden zal het nodig zijn om het onderste stuk van de voetenbak en de hoekjes van de voorste en achterste kriksteunen te versterken. Kijken hoe ver we zaterdag en volgende week woensdag weer komen. Groet, spijker5.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 08 november 2012 04:43 PM
  [ # 200 ]

Ai, dit wordt stiekem een grote klus.
Zorg wel voor dat je nu alvast verstevigingen in de koets last anders sluiten je deuren straks niet meer.

Mocht het echt rampzalig worden ik heb nog een reeds gelaste ami koets staan met al het nieue plaatwerk eral in. Zelfs een nieuwe voetenbak. PB me maar als je interesse hebt.

Good luck en succes

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 08 november 2012 06:29 PM
  [ # 201 ]

Het was bekend dat dit eraan zat te komen. Bovendien, deze koets wil ik behouden, want buiten de op te knappen delen (bodemplaat en dorpel links, kofferbodem en achterste wielkasten) is-tie nog veel te gaaf om nu al afscheid van te nemen. Bij het wegzagen van de dorpels wordt tevoren de B-stijl netjes gefixeerd.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 18 november 2012 11:40 AM
  [ # 202 ]

Nu ik rechts de eerste nieuwe bodemplaat wil aanbrengen loop ik tegen het probleem aan dat de plaat langs de dorpel te veel uitsteekt. Bij provisorisch passen van de plaat blijken de schroefgaten langs het chassis en in de beide steunen op de veerpot op de goede plek te zitten. Kleine misfit is dat de montagestrip met de schroefgaten te ver naar voren is aangelast, waardoor de grootste “oversteek” nu bij de voetenbak zit ipv bij de achterkant, zoals bij het origineel. Simpelweg afzagen of uitvijlen van de schroefgaten is geen optie, de plaat komt daarmee te ver naar binnen, en dat levert boven de veerpot het probleem op dat-ie daar niet netjes onder de verhoging in de plaat past. In de hoop dat meer gebruikers dit tegenkwamen de vraag: hoe los ik dit op? Het beste zou zijn om het knikprofiel langs de dorpel gewoon wat scherper te maken, zeker aan de binnenkant, waardoor de plaat in z’n geheel wat smaller wordt. Kan dat, en hoe doe je dat zonder de plaat te vernielen? Hierbij wat plaatjes van hoe het erbij staat. De plaat is overigens over z’n hele lengte te breed, dus niet enkel bij de nu zeer broze dorpel ter hoogte van de B-stijl. Ik ben zeer benieuwd, groet, spijker5.

De oversteek voorzijde:

Tijdelijk vastgezet bij de voetenbak:

Tijdelijk vastgezet achteraan:

De oversteek achter de B-stijl:

Het knikprofiel van de nieuwe plaat:

De strip bij de voetenbak:

Montageplek van de gordel bij de B-stijl:

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 18 november 2012 06:30 PM
  [ # 203 ]

De “te grote” flap vormt de onderkant van de dorpel en moet als de dorpel er weer ingezet is naar boven omgezet worden. Dit omgezette randje is tevens “rubberhouder"voor de tochtstrip die onderin de deur valt.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 10 oktober 2016 11:41 PM
  [ # 204 ]

Door omstandigheden heeft mijn project een hele tijd stil gelegen, maar onlangs toch de draad weer opgepakt. De Super is gedurende die periode netjes in eigen garage en later in een externe stalling bewaard. Tussendoor is er met het oog op het behoud ook mee gereden. Zo ook vorige maand op eigen kracht naar familie met de benodigde vakkennis, puike werkplaats en dito gereedschap getuft. Daar is de wagen om te beginnen opnieuw van alle los te schroeven plaatwerk etc. ontdaan.

Eerste actie was toen om alle pur schuim en loszittende roestbruine flodders weg te halen uit dorpel, voetenbak, onderkant C-stijl en voorste hoek van de kofferbodem om überhaubt te kunnen zien hoe e.e.a. aan elkaar gelast zit. Van de kriksteunen is stilaan het meeste geheel vrijwillig in het milieu verdwenen…Vervolgens is eerst de B-stijl gefixeerd, tevens alles opgemeten en voorzichtig de slijpschijf gehanteerd om op een paar plekken de rotte stukken weg te zagen en de openingen te voorzien van steviger materiaal.

Stand van zaken is nu dat de gapende gaten in de wielkast gerepareerd zijn, de schoongemaakte veerwegbegrenzer vastgezet, en dat een nieuwe dorpel provisorisch kon worden aangebracht, in afwachting nog van de bevestigingspunten van de gordelbeugel en dorpelverstevigingen in het midden en ter hoogte van de kriksteunen. Het onderdelenboek toont niet alle details hieromtrent, blijkt in de praktijk….

Komend weekend weer verder. Gelukkig kan ik tussendoor nu en dan thuis alvast wat aan de voorbereiding doen. Weekenden zijn altijd zo kort cool mad Hopelijk wil de uploadsite dan ook beter meewerken, want die laat het voor de andere plaatjes even afweten nu.

Groet, M.
 

 

 

 

 

 

 

 

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 11 oktober 2016 12:02 AM
  [ # 205 ]

Tweede poging.

 

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 11 oktober 2016 11:44 AM
  [ # 206 ]

Super!!  dance

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 11 oktober 2016 01:34 PM
  [ # 207 ]

Complimenten voor het oppakken van het Super project.
Ondanks dat er nog veel werk in / aan zit, het is de moeite waard, en gezien de aanpak, komt het vast goed.
Ik heb wel een vraagje; ik zie dat je in de achter-binnenspatborden, de nieuwe plaatwerk delen door-en-door hebt gelast. Moet dit? Of is het voor de stevigheid?
Succes verder, en we zien graag de updates.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 oktober 2016 05:51 PM
  [ # 208 ]

Mooi werk. Plaatwerk delen binnen schermen zelf zo geprofileerd, of kan je dat kopen?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2016 10:40 AM
  [ # 209 ]

We hebben ervoor gekozen het dubbele plaatwerk onder de veerwegbegrenzer te vervangen door een enkele plaat, maar wel ruim dubbel zo dik, om te voorkomen dat ergens opnieuw vocht achter kan kruipen. M’n broer heeft bij dat stuk op de juiste plekken de verticale profielen erin geklopt om er op het oog weer een geheel van te maken. Alles komt ook nog afdoende in de Owatrol, en een randje carrosseriekit in de naad met de kofferbodem.

Om het gat bij de C-stijl te sluiten is van dezelfde dikte eerst het (iets hoger dan originele) plaatje met de gordelmoer gesneden, voorgevormd en opgelast, en toen is van dunner materiaal aan de binnenkant de wielkast dicht gemaakt.

Veerwegbegrenzers zelf konden hergebruikt , maar moesten beide eerst wel schoongemaakt en de roestgaten erin hersteld.

Aan de portierkant wordt dit door de bocht en het profiel erin nog een hele kwestie, want goede originele C-stijlen zijn niet dik gezaaid, hetzelfde met het deel waar de slotvanger op zit. Wel stevig nog, maar vol kleine roestgaatjes. Achterste bovenkant wielkast net zo. We denken erover dit voor te behandelen met Owatrol, en dan afdekken met polyester.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2016 03:38 PM
  [ # 210 ]

Ondertussen krijgt thuis een van AVN afkomstige reserve brandstoftank een opknapbeurt. Aan de voorzijde bovenop kleine perforaties door roest, te repareren door er voldoende vers metaal in te lassen. Tevens de afgeslepen tapeinden van de drie vlotterboutjes nog voorzichtig uitboren.

De bestaande heeft ook al zo’n behandeling gehad, want die lekte via een eerdere soldeer-reparatie bij de aftapschroef. Die heb ik vervolgens laten vervallen. Na de lakbeurt dacht ik er klaar mee te wezen, maar nu lekt-ie via het soldeersel bij het ontluchtingspijpje. Altijd wat met die Franse auto’s…..huh

Profiel  
 
 
14 van de 27
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook