16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 08 augustus 2017 12:24 PM
  [ # 226 ]

Dat voelt als een flink understatement Wink De uitgebreide chirurgie aan de carrosserie is gewoon keihard hard werken, maar ik zie de vorderingen na iedere sessie. Het technische deel is voor mij aan de hand van alle documentatie het leukste van de hobby, en aanmoedigend om nu dezelfde zorg te besteden aan de uiterlijk verschijning. Best jammer eigenlijk dat al dit werk straks aan de buitenkant niet meteen zo opvalt.

Gisteravond zijn rechts aan de binnenzijde de geheelde wonden aan vloer en dorpels verder afgewerkt ter voorbereiding van de nog uit te voeren anti-corrosie behandeling en kit-, plamuur- en spuitwerk, en heb ik het deel onder de strip boven de achterdeur schoon gemaakt, en beide popnagels uitgeboord. Tegelijkertijd is aan de linkerkant een begin gemaakt met de onderste 10 cm van de C-stijl bij de hoek van de spatbordbeugel. M’n broer heeft hiervoor uit glad plaatwerk alvast een heel fraai geprofileerd stukje transplantaat gemaakt, en de rafelranden en het rotte stukje halverwege de lip voor het afsluitrubber weggezaagd.

Vandaag wat in eigen garage bezig. Vliegroest verwijderen van de expansie-pot, en ik wil toch nog een poging doen om het bestaande rechter achterspatbord op te knappen door een met plamuur gevulde deuk schoon te maken en kijken of ik de vier met soldeer gevulde gaatjes voor een Club sierstrip wat gladder kan krijgen, en de binnenkant in de Owatrol zetten uiteraard.

Ik verheug me al op de sessie waarin de herstelde koets van het onderstel getakeld gaat worden, want daarna kunnen we op enigszins werkbare hoogte aan de slag om ook de onbereikbare plekken tussen onderstel en koets voor jaren te conserveren.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 augustus 2017 11:21 AM
  [ # 227 ]

Het rechter spatbord ging mee naar huis om een geplamuurde deuk (met barsten erin) open te maken. Plamuur kwam er in zulke grote stukken af dat de hele lengte behandeld moest worden. Gaatjes zijn opnieuw gekit, deuken er zo veel mogelijk uit, en de naden en hele binnenkant in de Owatrol gezet.

Zaterdag was in de werkplaats een belangrijke en productieve dag. M’n broer had inmiddels ook aan de linkerkant de C-stijl gerepareerd, wat betekent dat er nog op twee slechte plekken gelast moet worden: aan beide kanten de hoeken onder de kofferbodem tegen de kriksteunen.

Op z’n onderstel is daar moeilijk bij te komen, en dus was het moment daar om alle bevestigingen tussen koets en chassis los te halen en de bovenkant er af te hijsen. Tevoren hebben we samen de gebarsten voorruit verwijderd en de bovenkap van het dashboard, om later ook de sponning en A-stijlen goed tegen corrosie te beschermen.

Na een eerste inspectie is het onderstel naar buiten gerold om voor het eerst in decennia de zaak eens goed schoon te spuiten en ontvetten. Toen met perslucht het meeste vocht weggeblazen, om de harde wind de rest te laten doen. De 18 chassisklemmen en de 10 klampen onder de vloer, plus de dikke steunbalk onder de kofferbodem gingen mee naar huis om alle materiaal schoon te maken en met Owatrol te behandelen. Niet onverstandig de rubber strips voor maximaal resultaat allemaal te vervangen door nieuw materiaal.

De koets staat nu op hoogte voor de laatste las werkzaamheden. Gister is rechts het slechte materiaal alvast weggezaagd. Links is die plek gelukkig veel minder door roest aangetast, maar beide kanten zijn nu iets te kwetsbaar om de wagen op de normale manier op te krikken.

Profiel  
 
Gepost: 15 augustus 2017 12:36 PM
  [ # 228 ]

goed bezig man

:smt225

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 15 augustus 2017 01:44 PM
  [ # 229 ]

Zeker goed bezig! Flinke klus, maar dan heb je ook wel wat als je klaar bent!

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Gepost: 15 augustus 2017 02:33 PM
  [ # 230 ]

hmmm leuk optrekje ook daar kon ik ook wel leuk knutselen

doei

Profiel  
 
Gepost: 15 augustus 2017 02:35 PM
  [ # 231 ]

dat chassis ziet er nog goed uit….. maar vergeet niet het stuurhuis en draagarmlagers te inspecteren

doei

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 augustus 2017 03:13 PM
  [ # 232 ]

Het komt allemaal weer in orde, maar de operatie is lastiger en tijdrovender dan tevoren verwacht. De werkplaats waar dit alles plaatsvind is perfect inderdaad, mooie ruimte met alle mogelijke gereedschap voorhanden, en veel kennis van zaken.

Het technische deel is al eerder onderhanden genomen, zoals remleidingen achter, 1 draagarmlager en 2 nieuwe fuseepennen. Voorzien van verse LHM straks en afstelling van de handrem zou een verse APK geen probleem moeten zijn.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 16 augustus 2017 09:45 PM
  [ # 233 ]

Goed bezig hoor! . Dat wordt vast een mooie goede ami straks!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 17 augustus 2017 11:38 PM
  [ # 234 ]

Dat is ons doel! Tijdens deze uitgebreide (en hopelijk eenmalige Wink ) reddingsactie de beste aandacht en zorg eraan besteden, zodat dit rijdend erfgoed er weer voor jaren tegen kan.

Afgelopen dagen thuis de steunbalk en een serie bevestigingsmateriaal onderhanden genomen; schoonborstelen, en toen balk en klampen in de Owatrol gezet. Ook de vier plaatjes welke tussen koets en veerpot-steunen thuishoren. en de vierkantjes onder de twee boutjes in de koffervloer.

M’n broer heeft ondertussen aan weerszijden achter de kriksteunen de laatste gaten / zwakke plekken aangepakt. Dat ziet er weer prima uit, en straks geen onheilspellende geluiden meer met regulier krikgebruik!

Vanavond is het geheel stofvrij geblazen en ontvet, en zijn bestaande en nieuwe oppervlakken met persluchtapparatuur van een laag Owatrol voorzien. Bij een volgende sessie komen voorruitsponning, dakrand en stijlen rondom en de dorpels aan de beurt. Voor we verder kunnen moet de zaak een paar dagen drogen alvorens we met carrosseriekit en plamuur in de weer gaan. Vanmiddag daartoe al wat boodschappen gehaald, en ook alvast een royaal blik van de uiteindelijke lakkleur AC 087 laten mengen. Kan bijna niet wachten tot we de auto weer op z’n onderstel hebben. Is het eindelijk aan opbouwen toe! Zaterdag naar magazijn om in elk geval een set nieuwe mousse-rubber stroken voor het platvorm te halen.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 19 augustus 2017 08:00 PM
  [ # 235 ]

Prettig gewinkeld in Arkel, en interessant om weer eens langs de royaal gevulde schappen te lopen. Moeten vaststellen dat de clubwinkel momenteel wat krap in z’n jasje zit maar goed, los plaatwerk en meubilair nemen nou eenmaal veel ruimte in beslag. Thuisgekomen met een verse set platvorm mousse, een nieuwe dikke mousse ring voor de stuuras, en rubber strips om straks tussen achterbumperplaat en de kofferrand te steken.

M’n broer meldde mij vandaag al te zijn begonnen met afkitten en plamuren, en beweert dat het heel mooi wordt. Zijn vakmanschap kennende geloof ik ‘m op z’n woord, en zo komt het project aardig op stoom. Het lakken zal vanwege het drogen nog de nodige tijd vergen, maar de opbouw komt in zicht! Misschien lukt het ons zelfs nog om goedgekeurd en verzekerd en wel aan de laatste clubactiviteiten van dit seizoen mee te doen, dat zou wat wezen…

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 augustus 2017 11:58 PM
  [ # 236 ]

Gister zijn in principe de laatste hoekjes en naden van de carrosserie netjes gemaakt, en ben ik buiten alvast begonnen met afborstelen van het onderstel. Vandaag waren de zaterdag met Owatrol behandelde delen al mooi droog, en was nu het moment daar om de nieuwe vloerplaten, op dezelfde manier als af fabriek, te beplakken met tevoren op maat gesneden lappen anti-dreun plaat. Materiaal schittert je tegemoet, mooi om mee te werken, en voorzien van uitsparingen voor de vier vloerdoppen, de stoel rails en boutopeningen om later de ophangbeugels voor de uitlaat in te bevestigen. M’n broer heeft voor optimaal resultaat vervolgens het geheel nogmaals van een laag Owatrol voorzien, en verwacht de binnenzijde mogelijk morgen al in de lak te kunnen zetten, het project vordert zienderogen!

Voor zover de late zon het nog toeliet vanavond zoveel mogelijk het chassis machinaal geborsteld. Op de onbereikbare plekken morgen verder met een kleine handborstel en schuurlint. De velgen krijgen ook een opknapbeurt.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 augustus 2017 12:02 AM
  [ # 237 ]

Vanavond was een hele belangrijke, want met het gereed komen van deze kerngezonde basis is weer een fase afgerond. Binnen- en buitenkant kwamen in de uiteindelijke lak, Beige Albatros, de AC 087 dus. Nou hoort het oog van de meester uiteraard een vet paard te geven, in elk geval mijn oog maakt deze Ami werkelijk vet, zó mooi is het geworden. Bijzonder tevreden met dit resultaat, een flinke stimulans om straks ook het onderstel, interieur, de motor met bak, en het afgeschroefde plaatwerk er weer aan toe te voegen.

Dat krijgt nu de nadruk. Op een paar plekjes na is het chassis nu zo schoon dat dit deel ook z’n conserverende behandeling kan ondergaan. Makkelijk vooraf de tank alvast te monteren en brandstofleiding en achterste elektra aansluit klaar te maken. Voor het kleureffect een serie plaatjes met en zonder flits.

Van iets dichterbij de binnenzijde. Mooie golvende achtervloer hebben we gehandhaafd love1

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 augustus 2017 11:31 PM
  [ # 238 ]

Vanmiddag de reserve voorruit alvast voor de dag gehaald en schoon gemaakt, één koplamphuis van verse kit voorzien en de lens er weer op gezet, beide wisserarmen een beetje gefatsoeneerd, en vervolgens de achterbumper provisorisch in elkaar gezet nu gister de smalle afdekplaat ervan z’n lakbeurt had ontvangen.

Moet nog een tweede Cibié koplamp zien te vinden die zó (eventueel met wat opfrissen) door de keuring komt, en eigenlijk ook een beter passende clip van één wisserarm. Het moderne spul in de voorraad is allemaal veel te ruim of heeft een andere bevestiging.

Klussen in de werkplaats van vanavond: een deel van de koets kreeg een laag crèmekleurige steenslagcoating, bij het chassis is de laatste ongewenste aanslag verwijderd, en vervolgens is dit apparaat rondom flink in de Owatrol gespoten.

Omdat we er ter behandeling toch al gauw aan toe komen alvast de wielkuipen en spatborden van zolder gehaald. Het linker achter spatbord en beide voorste spatborden mee naar huis, nadat bij laatstgenoemde de matige hoeken onder de bumper d.m.v. zorgvuldig gritstralen waren ontroest. Mijn bedoeling is de ontstane roestschade cosmetisch weer netjes te maken, en geen laswerk toe te passen. Desnoods ruim voldoende vervangers in de handel. Verder ter hergebruik een paar bakjes op te frissen bouten, moeren en ringetjes mee zodat later de wagen vlot kan worden opgebouwd.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 25 augustus 2017 11:36 PM
  [ # 239 ]

Lekker bezig, zo grondig pak ik de mijne niet aan, gelukkig is dat ook niet nodig want gelukkig nog hard.
Ben benieuwd naar het eind resultaat. Wieweet zie ik hem nog wel eens in het echt. Alleen nog even lid worden van de club

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 augustus 2017 02:22 PM
  [ # 240 ]

Bij de Super was ingrijpen vooral qua koets onvermijdelijk, en gelet op de staat van algehele demontage was het toen een peulenschil om de gerepareerde koets van het chassis te lichten om dit ook goed te behandelen. Het platvorm en de draagbalken zijn aan binnen- en buitenkant nog bijzonder gaaf, maar de bovenplaat had wel al wat vliegroest aangetrokken boven de beide as buizen, net buiten de afsluitrubbers in feite. Hoofdzakelijk van stof en gruis wat erop blijft liggen en daardoor nattigheid langer vasthoudt. M’n broer heeft via diverse openingen met een endoscoop de binnenkant en balken geïnspecteerd en het geheel bleek, tot mijn geruststelling, op wat stof en spinnenwebben na in blakende gezondheid! Het onderstel krijgt komende week nog een zwarte beschermende laag over de Owatrol, dan is aan de onderzijde van de Super straks alles weer “nieuw” en fris.

Ben nu thuis bezig met beide voorspatborden en het linker achterspatbord. Vliegroest van randjes en naden halen, vervolgens de binnenzijde goed in de Owatrol, met een extra beschermende laag op de raakvlakken van de afsluitrubbers. Ik wil de gatenkaas om de hoek van de voorbumper volledig met kit vullen zodat er geen vuiligheid meer achter de ophangbeugels kan kruipen, om het daarna met plamuur en een lakbeurt af te maken. Gister twee potten steenslagbescherming gehaald, en de wielen mee naar huis om ze dit weekend netjes te schuren alvorens ook deze een lakbeurt krijgen.


Profiel  
 
 
16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook