22 van de 22
« Eerste  < Vorige 20 21 22
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 12:31 AM
  [ # 316 ]

Vanavond is de motor volgens plan verder opgebouwd. Na reiniging van de raakvlakken zijn de klepdeksels opnieuw gemonteerd, de bobine erbij genomen, met een voelermaat de onderbreker een fractie strakker gezet, en is, kijkend naar de gradenboog en het merkteken op het vliegwiel, als laatste m.b.v. een meetapparaatje het ontstekingstijdstip keurig bijgesteld. Deze stond tevoren 2 graden uit het lood. Ook is met een kort slangetje en een spiegeltje de werking van de vacuüm vervroeging gecheckt en in goede orde bevonden.

Toen de bougies aangebracht en de nodige bedrading aangesloten. Brandstof werd nu nog even via een slangetje vanuit een jerrycan aangezogen. Bij de eerste pogingen totaal geen sjoege. Met nalopen van alle voorzieningen (en een beter geladen accu) bleek een gecorrodeerd schuifcontact op een element op de bobine de boosdoener. Deze blank geschuurd.

Toen startte al bij de eerste poging de motor meteen, en de proefloop ontlokte mij, na opwarmen en stapsgewijs dichtdrukken van de choke, toch wel enigszins een zucht van verlichting! Helemaal het vertrouwde boxergeluid, en zo gesmeerd, rustig en regelmatig heb ik ‘m tot nog toe niet meegemaakt. De reactie bij vol gas geven is lekker direct geworden, en fijn dat bij terugzakken naar stationair het toerental niet direct naar beneden klapt, maar mooi geleidelijk. Ter inspectie een minuut of 10 op de brug laten draaien, ondertussen met extra lampen rond de klepdeksels, de retour-pijpen en langs het carter schijnend op zoek naar verse olie. Daarbij niks geen lekkage meer aangetroffen, en gecombineerd met een kerngezond klinkende motorloop, ook niks aan rauwigheid te beluisteren, geven me alle vertrouwen op een goede afloop halelujah Heb een kort filmpje gemaakt, even uitzoeken óf en hoe ik dat hier kan posten.

Na de koffie aan opbouw het luchtfilter en de wielkasten gemonteerd, en is ook het oliepijl weer op niveau gebracht. Al met al weer een paar belangrijke en uiterst leerzame stappen in de goede richting!

 

 

Profiel  
 
Eemspoort
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 oktober 2017 08:49 AM
  [ # 317 ]

Dat is goed nieuws.
Aangaande het filmpje, even uploaden naar YouTube en dan hier embedden of de link plaatsen.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
bogaard77
> 22000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22972
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 oktober 2017 09:21 AM
  [ # 318 ]

Goed bezig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
spijker5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 10:17 AM
  [ # 319 ]

Hier is-tie dan. Bij een volgende keer zal ik iets langer opnemen. Hier tijdens de eerste testrun van ongeveer 10 minuten, net voordat de choke helemaal dicht ging. Door het hogere toerental is de blote motor nogal rumoerig van zo dichtbij, dus zet vooral met oordopjes in het volume niet meteen helemaal open cheese

https://youtu.be/XDR-Y6kXW94

Profiel  
 
Nielsje
Redacteur/Eveco
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2853
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 oktober 2017 10:30 AM
  [ # 320 ]

Je video staat volgens mij nog op privé, ik kan hem niet bekijken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 11:50 AM
  [ # 321 ]

Die instelling had ik nog niet opgeslagen, nu wel. Beter?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 718
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 oktober 2017 02:30 PM
  [ # 322 ]

Doet het perfect! Leuk filmpje en het blokje loopt als een tierelier.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8052
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 12 oktober 2017 06:20 PM
  [ # 323 ]

En nu we het hier over allerhande zichtbaarheid van diverse media hebben wil ik er toch nog even op wijzen dat we ook youtube-embedding ondersteunen:


Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8924
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 oktober 2017 08:57 PM
  [ # 324 ]

Rumoerig, misschien wel, draait wel lekker.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
spijker5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 oktober 2017 02:07 PM
  [ # 325 ]

Bedankt voor de service Derk! Vanavond weer naar de werkplaats, en zeer benieuwd of er nog nieuwe vlekjes te zien zijn op het karton dat er nu onder ligt. Vorige keer heb ik voor vertrek het chassis bij motor en versnellingsbak goed schoongeveegd, want door het opstaande voorste deel ervan duurt het altijd vrij lang voordat daar de laatste gemorste olie vanaf loopt. Als de genoemde plekken rond de motor zelf na twee dagen rust ook droog gebleven zijn ben ik dik tevreden, want dan kunnen we netjes het resterende plaatwerk monteren en voorste portieren afbouwen. Hopelijk kan ik de Ami komende week opgeven voor de eerste APK sinds 2008. Op het laatste rapport geen gebrek aan opmerkingen…..Laughing

Met de camera op een statief hoop ik straks een iets langer filmpje te maken nu ook het luchtfilter erop zit, zodat je de start, z’n reactie op de gashevel en de stationair-loop nader kunt beluisteren.

Profiel  
 
spijker5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 oktober 2017 11:58 PM
  [ # 326 ]

Deze sessie viel uiteindelijk een beetje tegen. Het blijde nieuws is dat zich helemaal geen nieuwe lekkages hebben voorgedaan! Niet verrast dat er rechts nog een paar druppen uit het chassis zijn gelopen, maar rondom de motor zelf lijkt alles nu keurig dicht te zijn, en da’s een hele zorg minder.

Bepaald niet vrolijk werden we daarna van de pasvorm van het voorste plaatwerk. Het ophangen van de spatborden viel nog wel mee, maar het daarna inschuiven van de frontplaat verliep niet op rolletjes. Stom genoeg vergeten om tevoren aan weerskanten de buitenste bouten van de bumpersteunen weg te halen, waardoor beide spatborden bij de boutgaten boven de lampen veel te ver naar buiten weken. Nadat deze fout hersteld was, bleek het alsnog erg lastig om de verschillende delen fatsoenlijk op hun plek te krijgen. Links lijkt het in eerste instantie in orde, maar rechts blijft de zaak onverklaarbaar te hoog en te veel op spanning staan, tussen voorportier en spatbord een lelijk wijde naad opleverend.

De volgende keer draai ik alle boutverbindingen tussen de wielkasten en het chassis, en van de frontsteunen en spatborden iets los, en misschien de bumper ook maar verwijderen. Hopelijk is dat voldoende om de oorspronkelijk goede pasvorm er weer in te brengen. Liefst zonder ongemerkt weer nieuwe afwijkingen te creëren, welke later bij het monteren van de motorkap weer roet in het eten blijken te gooien.

Enerzijds enorm handig voor sleutelwerk aan een Ami dat de voorzijde helemaal demontabel is, maar anderzijds een flinke geduldklus om bij montage het ensemble overal weer mooi glad en gelijkmatig te krijgen. Maar afijn, opgeven staat niet in ons woordenboek, dus bij de volgende sessie gewoon een nieuwe poging.

Na deze werkzaamheden de motor niet meer gestart, dus het beloofde filmpje moet nog even wachten. Wel wat foto’s gemaakt van hoe mooi het al geworden is. De auto heeft weer een gezicht gekregen!
love3dance

Profiel  
 
 
22 van de 22
« Eerste  < Vorige 20 21 22
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook