71 van de 71
« Eerste  < Vorige 69 70 71
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D: en weer door!
IDealist
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1757
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 mei 2019 09:55 PM
  [ # 1051 ]

En dankbaar vooral!!

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9287
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 12 mei 2019 05:25 PM
  [ # 1052 ]

Het linker voorwiel mag op naar z’n 4e binnenband. Morgen maar weer ‘s even mee naar de werkplaats. Waarom nou net dat ene wiel om de haverklap plat staat en de rest niet is me een raadsel. Het verveelt inmiddels wel een beetje. Maar goed. Het is op te lossen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1820
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2019 06:06 PM
  [ # 1053 ]

Braam aan de binnenkant van de velg/ roestbobbel op binnenkant de velg? Als je binnenband daarover schuurt gaat hij langzaam kapot. Is vaak moeilijk te zien, maar als je er met de hand/vingers over gaat voel je het wel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9287
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 12 mei 2019 06:10 PM
  [ # 1054 ]

Ja, daar is die velg bij de vorige 3 binnenbanden ook al uitgebreid op gecontroleerd. Maar dat gaan we gewoon nog een keer doen. Misschien pak ik ook wel een andere velg (volgens mij heb ik nog wel ergens een), dan kan dat in ieder geval uitgesloten worden. We’ll see…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
camemBert
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 mei 2019 11:59 AM
  [ # 1055 ]

binnenkant van buitenband kan ook erg ruw zijn zodat de binnenband slijt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39725
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 14 mei 2019 05:29 PM
  [ # 1056 ]

Weg met die binnenbandenzooi. Tubeless en klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9287
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 14 mei 2019 07:02 PM
  [ # 1057 ]

Aan de binnenkant van die band is ook helemaal niks te zien. De binnenband had uiteindelijk ook nog wel lucht, maar lang niet genoeg. Wel was die band ‘droog’ gemonteerd. Nu zit er een flinke lading talkpoeder bij in. We zullen zien of dat verbetering geeft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1757
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 mei 2019 10:27 PM
  [ # 1058 ]
waterman schreef:

Weg met die binnenbandenzooi. Tubeless en klaar.

Ja, ik kan dit alleen maar van harte aanbevelen. Ze zijn er nu, zeer betaalbaar en ook nog eens mooi, in de juiste kleur.Je kunt er je oude wielen amper voor laten poedercoaten.

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9287
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 11 juni 2019 10:08 PM
  [ # 1059 ]

Meer kleinigheden: De knipperlichten vóór waren wel eens aan RVS randjes toe. Of eigenlijk moesten ze er gewoon af wegens gebarsten (links) en verkleurd (rechts). Met wat materiaal van CitroMobile heb ik er weer iets toonbaars van gemaakt:

En dan de nette situatie:

Verder heb ik de binnenspiegel eens aangepakt. Het ding was inwendig smerig en verstellen ging eigenlijk niet meer: het kogeltje knelde en de anti-verblindingsstand werkte juist weer te makkelijk. Aangezien m’n reservespiegel toch al niet tof was (de antiverblindingsstand was gesaboteerd en de rand zat los) werd het tijd om eens te kijken of er met de beschikbare spullen nog iets bruikbaars te knutselen was.

Dus dan mag zo’n spiegel eerst eens open. Daarvoor wip je met een kleine schroevendraaier voorzichtig de rand van de behuizing over de nokjes van de rand (en niet andersom, want dat brengt 7 jaar ongeluk). Dan blijkt het spiegelglas uit een spiegel en een glas te bestaan, waartussen prima vuiligheid kan komen. Omdat de spiegel ook wat ‘wolkig’ was geworden heb ik die uit de donor gebruikt. Zowel de spiegel als het glas heb ik met een schone microvezeldoek aan de binnenkant schoongemaakt. Na het afmonteren moet de buitenkant sowieso wel weer opnieuw want dat red je niet zonder vingerafdrukken te maken. En dan moet dat kogelgewrichtje nog gefatsoeneerd worden. Mag er nog meer los…

Als je deze toestand hebt bereikt is het niet erg moeilijk om dat kogelgewrichtje te manipuleren. Het binnenwerk kun je aan de bovenkant losklikken om er makkelijker mee te kunnen werken. Wel opletten dat je het knopje van de anti-verblindingsstand niet verspeelt. Het zwarte plaatje dat de kogel vasthoudt bepaalt hoeveel druk er op die kogel staat. Ik heb de mijne vanwege een beschadiging maar meteen vervangen door die uit het donor-exemplaar. Daartoe buig je de lipjes voorzichtig met een schroevendraaier open. Op een bankschroef, met het steeltje tussen de bekken, kun je ze naderhand met een klein hamertje prima weer dicht tikken, telkens controlerend of de boel niet te strak komt te zitten. Met een schroevendraaier kun je overigens ook weer wat terug als je te fanatiek blijkt te hebben gehamerd.

Het is overigens niet eens makkelijk om op die manier vast te stellen of je precies goed uitkomt: te strak en je kunt de spiegel niet goed stellen, te los en de spiegel gaat onder het rijden allerhande dingen voor zichzelf doen. Maar goed, dat kom ik dan vanzelf tegen. Ik heb op een speling gemikt die me in eerste instantie voldoende weerstand tegen omkiepen lijkt te bieden. Ik heb er tot slot wat siliconen-gebaseerd smeermiddel in gezet om de boel wat langduriger soepel te houden en daarna de hele boel met de beste beschikbare onderdelen weer in elkaar geklikt.

In mijn geval heb ik dus ook het veerstangetje van de anti-verblindingsstand vervangen, alsmede het knopje daarvan omdat die er fatsoenlijker uitzag en omdat die iets langer is dan de oudere versie zodat de bediening wat makkelijker wordt. Details natuurlijk, maar het bestaat.

Deze vorm van repareren werkt het gemakkelijkste op spiegels die je van de plakvoet af kunt schroeven (sleuteltje 7). De laatste versie van de DS binnenspiegel lijkt in het voetje gekrompen te zitten en dan is het wat ingewikkelder omdat de hele unit dan eigenlijk van je raam gesneden moet worden. Bovendien krijg je het binnenwerk dan niet uit de behuizing omdat de voet er niet af komt. Bij spiegels op een pootje werkt deze behandeling altijd prima, omdat die desnoods gemakkelijk met pootje en al van het dashboard af kunnen worden geschroefd. In ieder geval heb ik er weer een netjes heldere en fatsoenlijk stelbare spiegel van kunnen maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1757
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 juni 2019 10:12 PM
  [ # 1060 ]

Dank voor de instructie Derk! Heb mijn spiegel nog niet bewonderd maar er zal vast wel iets mee moeten.

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
 
71 van de 71
« Eerste  < Vorige 69 70 71
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook