20 van de 30
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D: Strakke bollen!
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 16 mei 2017 11:35 PM
  [ # 286 ]

Captain’s log, supplemental.

De spoelapparatuur ligt eraf. Alles is nagespoeld met schoon water. Ik denk dat ik er later nog eens een paar flessen azijn in kieper, want dat heeft toch nog wel het e.e.a. gedaan. Ik zag nu aan de uitlaatzijde een duidelijk afgetekende korrel zitten. Toen ik die met een keerringhaakje weggroef bleek daar óók nog een hele koelwatergalerij achter te zitten Laughing

Inmiddels is de starterbekabeling gewisseld voor die uit de sloper. Dat is veel makkelijker dan je zou denken: met het hitteschildje los kun je van voor af zien wat je van achteraf los maakt. Nu ga ik nog even een koelwaterslang naar de verdamper wat gunstiger zetten omdat de koeling toch leeg is en dán kan de koppeling er weer op. Maar dan wordt het ook eenvoudiger allemaal, want dan zijn we door het gepuzzel en de muitende onderdelen heen.

Dus. Goed. Nog even een paar dingetjes doen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 01:33 AM
  [ # 287 ]

Zo, weer tijd voor een sitrep…

* starterkabel vervangen
* Koelsysteem nog maar eens gespoeld
* koelsysteemaansluiting van de verdamper verplaatst zodat het kleppendeksel beter vrij is (en het oogt netter)
* rubber bussen van het luchfilterhuis vervangen (had ik al andere voor klaargelegd, gelukkig)
* Tapeinden van de waterpomp en het pomphuis op orde gebracht (want dat is altijd gedoe)
* Helicoil in de bak gezet (met Loctite permanente borging. Werkt perfect! Maar pak nou maar wel de waterpomp weg want dan kun je er ook echt bij en dat wil je graag. Met de pomp erop is het gewoon geknoei.)
* Nieuw boemeranglager geplaatst met een zo spelingvrij mogelijke lange boemerang
* De vanochtend bij Citrest uit een sloper gepelde kabel in de auto gemonteerd
* Handmatig de boel op voorspanning gezet en dat lukt nu zonder extra busjes en gedoe. Er is meer dan genoeg kabelspanner over nu, ik denk dat ik ‘m maar een derde heb moeten uitdraaien.

Dus dat betekent dat de oorspronkelijke, simpele reparatie nu eidelijk uitgevoerd is en de boel weer in elkaar geknutseld kan worden Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 03:58 AM
  [ # 288 ]

We zijn er bijna. Koppeling staat keurig volgens WPHB afgesteld; dat was nu een makkie. Hopelijk werkt het nu dan ook Laughing

Kachelslangen, waterpomphuis, waterpomp, V-snaren, onderste radiateurbuis, koelfan, radiateurbeugel, hijsoog (nu correct gemonteerd) en verdamperslangen zitten er weer op. Ook zit de tellerkabel weer aan elkaar en is de signalering voor de oliedruk weer aangesloten (elke keer als je in die buurt werkt schiet die los). Zometeen de radiateur d’r op en dan zijn we zowat klaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 05:37 AM
  [ # 289 ]

Luchtfilterhuis er weer op. Dynamo er weer in. Riemen op spanning. Radiateur erin. Nu bedrading er weer op & water erin…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4416
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 mei 2017 06:56 AM
  [ # 290 ]

Zo te zien had je nachtdienst… Wink
Maar goed dat het allemaal in orde is nu!
Hoe heb je die kabel nou gekozen? gewoon langs een stel slopers gelopen en de best passende uitgezocht?

Profiel  
 
JKER
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1167
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 17 mei 2017 06:57 AM
  [ # 291 ]

Goedenmorgen, je maakt er maar meteen een all-nighter van?
Heb je haast of zo?

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 07:18 AM
  [ # 292 ]

Zo. Koeltunnel zit er weer in, elektrisch is weer aangesloten zonder dat er ergens de rook uit gekomen is, alle bekabeling etc. van de koplampverstelling en verstralers zit er weer op, reservewiel ligt weer onder de kap…

Nog even een klein paniekje gehad toen kwartduims dopje 8 onderin de motorruimte verdween. Dat is het enige gereedschap dat ik heb waarmee de zak ban de koeltunnel vast te krijgen is, maar die bleek onder het luifeltje aan de binnenzijde van de rechter snep te zijn gekropen.

Lopen doet het ding alweer, dus de volgende punten op de lijst zijn:

* klokje bijstellen
* onder een straal gemalen water gaan staan
* bijkomen + koffie
* kijken of de koppeling het nu goed doet
* naar Sappemeer om er nieuwe motorsteunen in te laten jassen Mr. Green

Je moet er wat voor over hebben om op tijd bij je garagist te kunnen staan maar dan heb je meteen ook wat Cool

Die kabel uitzoeken is een beetje op goed geluk gegaan, maar toen ik er een heel stel verzameld had heb ik die met de langste buitenkabel maar gekozen. Dat bleek te werken.

Derk

Edit: o ja, op de actielijst hoort ook nog ‘werkplaats opruimen’. Het is hier net het eerste seizoen GMG nu dus ik moet er weer mee aan de slag.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 08:03 AM
  [ # 293 ]

Klokje gesteld, afgehoosd, nu bammetje + bakkie. Liveblog is gesloten, over op de normale programmering Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 22000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22850
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 mei 2017 10:15 AM
  [ # 294 ]

tering man,.. Zit je aan de coke of zo? Slaap jij nooit?
Wel goed dat het werkt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2017 04:02 PM
  [ # 295 ]

Dit is voor het eerst in een jaar of vijf dat ik ergens zo hard de smoor over in had dat ik heb besloten ‘t éérst op te lossen… Vanavond ga ik vreselijk hard pitten want dat is nu wel écht nodig. Ik word te oud voor deze grappen hmz

De motorsteunen heb ik helemaal niets aan gedaan, lekker uitbesteed. Daar moet je het goede gereedschap voor hebben, anders wordt het een onwijs geouwehoer. Maar ze zitten er nu in. Er is óók nog meteen een nieuwe brandstofpomp in gegaan omdat de oude z’n beste imitatie van een vergiet aan het doen was. Duur aan verspilde peut & ook nog link…

Maar nu heb ik ‘t ook wel even een paar dagen gezien Laughing her en der een keer een rubber op z’n plek duwen of ergens het juiste schroefje in zetten OK, maar verder moet de juffer wel écht eerst even een dag of wat gewoon functioneren nu hoor…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 18 mei 2017 03:11 PM
  [ # 296 ]

Tijd voor een aanvulling, want anders weet ik straks zelf niet meer wat er allemaal gebeurd is. Aanvullingen staan er in groen tussen. Ik houd ook maar bij waar de diverse acties allemaal gebeuren, bij wijze van overzicht. In de loop van de tijd komen er vast nog meer aanvullingen. Zou ik al moeten gaan categoriseren?

Penny Lane schreef:

Wat hebben we de afgelopen tijd ook alweer allemaal gedaan??

- Bedrading achteruitrijlampen aangesloten
- Achteruitrijlampen geplaatst & bedrading achterlichten hersteld
- Contactpunten gesteld
- Contactpunten vervangen & opnieuw gesteld
- Condensator vervangen (maar ik wil nog wel echt een nieuwe)
- Vervroeging gesmeerd (op hoop van zegen)
- Kachelkraan gerepareerd
- Kachel vervangen (2x, hopelijk hoeft nu alleen de isolatie nog)
- Spanningsregelaar vervangen (maar dat was omdat ik geen zin had om de andere af te regelen terwijl er een hele stapel van die dingen ligt)
- Koelsysteem gespoeld
- Nog meer rommel uit de koeling van de cilinderkop gepeuterd
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Hogedrukregelaar vervangen
- Compressor van de luchthoorn vervangen
- Stengeltje van de richtingaanwijzers gerepareerd
- Rugleuning van de achterbank vervangen
- Ruggen van de voorstoelen vervangen door Pallas-spul (+ asbakken)
- Schuim onder de vloerbedekking geknutseld
- Geschuimde hoedenplankbekleding gemaakt + rubber langs achterruit geplaatst
- Gele koplampen geplaatst
- Linker lampje van de binnenverlichting vervangen
- Rubber propjes van het tankklepje vervangen/geplaatst (zijn dezelfde als van de 2CV motorkap…)
- Achterspatborden afgesteld
- Onderplaat met remkoeling gemonteerd
- Rubber busjes in de steun van het luchtfilter vervangen
- Starterkabel vervangen
- Koppelingskabel vervangen
- Gaffel koppelingsbediening + lagertje vervangen
- Schakelstang + busjes vervangen
- Versnellingskabel afgesteld
- LPG hoofdrelais vervangen
- Verdamper tussentijds ontstopt
- Slangenloop verdamper veranderd wegens netjes en handig
- Slangenboel verdamper vernieuwd (Citrest)
- Verdamper afgesteld (Citrest)
- Kleppen gesteld (Citrest)
- Aandrijfashoezen rechts vervangen (Citrest)
- Verdeelkap vervangen (Citrest)
- Bougiekabels vervangen (Citrest)
- Motorsteunen vervangen (Citrest)
- Benzinepomp vervangen (Citrest)
- Lagerblok rechts vervangen (Jan.D)
- Aandrijfas rechts vervangen (Jan.D)
- En nog allerhande kleine dingetjes zoals klemmetjes, stripjes, kabeltjes verleggen, stekkertjes vervangen etc. etc.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
Redacteur/Eveco
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2723
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 mei 2017 03:23 PM
  [ # 297 ]

Natuurlijk. Ik heb voor de CX een groot overzicht gemaakt met gedane werkzaamheden met km-stand en datum, evenals dingen nog te doen, met daaraan een prioriteit gekoppeld. Vervolgens hangt daar een eventueel overzicht benodigde delen. Op dit alles in Excel weer prima te filteren. In het begin hield ik ook de kosten bij per onderwerp, maar wegens deprimerende werking op mij ben ik daar maar mee gestopt Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 19 mei 2017 08:24 PM
  [ # 298 ]

Wat nou als je niet meer op tijd aan van die Halda rallyschild-zuignapjes kunt komen? Dan geef je de juffer bij wijze van ‘Rally-Prep’ een beugeltje! Gelukkig had ik nog een oud schildje voor de maat…

Zit bij de boutjes van de ‘grille’ op met aan elke kant een rubber ringetje. Eindje aluminium strip, tien minuutjes buigen & boren en klaar ben je!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 mei 2017 11:29 PM
  [ # 299 ]

Vanmiddag tijdens de Veendam-Leer-Veendam Rally vond ik al dat de tweede trap zo verrotte slecht open wilde. Je moest er soms letterlijk op stampen… Ook trilde het gaspedaal met het blok mee. Daarnet in de werkplaats nog maar ‘s gekeken naar het gasstangengebeuren (3x woordwaarde). Ja, dat was duidelijk: die stang liep tegen de carterventilatiepukkel aan. Geen wonder dat dat niet werkt. Maar hoe kan dat nou weer??

O ja. Nieuwe motorsteunen: de slagzij van het blok bestaat niet meer. Dus: stanghouder boven tegen het schutbord een eindje verzet & klaar! Waarschijnlijk is het raadselachtige metalen bijgeluidje á la los demperschotje, dat de juffer sinds die nieuwe motorsteunen had, nu ook weg.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7788
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2017 05:33 PM
  [ # 300 ]

Zo, nu zal het mij benieuwen of de verdeler van de DS nu ook werkelijk weer redelijk z’n vervroegingscurve benadert. Eén oogje, van de strakke veer, was nogal uitgelopen. Dan verloopt de knik in de curve omdat die veer later gaat ingrijpen. Het gevolg is dat de ontsteking bij het opnemen uit lage toeren te veel vervroegt en de machine daar tegen gaat bokken… Op een verdeler-testbank kun je dat in theorie perfect op specificatie krijgen (medeforumer dickesse heeft daar het één en ander over op z’n site staan), maar daar kun je ‘op gevoel’ ook al wat dingetjes aan doen.


Contactset en grondplaat van een Ducellier verdeler; deze samenstelling is niet afgemonteerd, maar laat wel zien dat die onderdelen er samen als één unit uit kunnen.

Bij een Ducellier 4921C verdeler (en diverse verwante types) kun je de grondplaat van de contactset in één keer uit de verdeler trekken zonder de contactset eraf te halen en dus zonder dat de afstelling van de lichthoogte verloopt. Daarna kun je bij het vervroegingsmechaniek. Je kunt de haken van de veertjes heel eenvoudig op hun plek zetten zodat het aangrijppunt van de tweede veer een soort van in de buurt komt van het juiste ‘knikpunt’. Daar is overigens maar heel weinig voor nodig! Om dat perfect te doen kun je de verdeler op een testbank zetten, maar het is eigenlijk zo simpel om bij de vervroeging te komen dat je met wat ‘Fingerspitzengefühl’, een paar testritten & naar bevind nieuwe pogingen heel goed van een backfire garanderend systeem naar een min of meer correct vervroegend systeem toe kunt werken.


Veel voorkomende slijtage: het oogje van de strakke veer, die het vlakke deel van de curve (bij hogere toerentallen) regelt, is uitgesleten waardoor de veer te laat op spanning wordt getrokken. De haken die vast t.o.v de verdeleras staan kunnen iets worden gebogen om dat te compenseren

Voor de grap zal ik ook eens kijken of ik m’n reserve-verdeler op die manier zo goed mogelijk bij z’n curve kan krijgen op een testbank (wie heeft de curve van de Ducellier 4921C verdeler voor me?). Dat is leerzaam en met een klein beetje mazzel ook nuttig. Het voordeel is dat je dan ook met een Velleman of Lumenition contactpuntloze ontsteking je verdeler (weer) binnen specificatie kunt laten vervroegen (bij die systemen blijft de mechanische vervroeging bestaan, samen met alle eventuele problemen die daar in de loop van de tijd zijn ontstaan). Het nadeel is dus wel dat je ook met een omgebouwde verdeler nog met slijtage en verlopen cq. verkeerd geknikte curves te maken houdt (en dat is bij het gebruik van een 123 ontsteking over).

Om het écht mooi te doen zou je de hele boel moeten demonteren, schoonmaken, van nieuwe lagerbusjes voorzien, de gaatjes voor de veren weer precies op specificatie zien te krijgen (wat meestal neerkomt op het vervangen van het nokkenasje) én nieuwe, correcte veertjes plaatsen - en de verdeler daarna op de testbank fine-tunen. Voorlopig ben ik blij als ik met deze hack de verdeler van de DS genoeg in het spoor krijg om er nog een poosje plezier van te hebben.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
20 van de 30
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook