42 van de 42
« Eerste  < Vorige 40 41 42

De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8174

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 08 november 2017 11:02 PM
  [ # 616 ]

Kijk, dat is dus een ding. Als ik het goed begrepen heb, heeft zo’n Xantia bij 240.000 een zogenaamde ‘zwarte beurt’ nodig: olie, filters, distributie & waterpomp, kleppen stellen en nog een heel rijtje ditten & datten. Laat die Xantia nou momenteel op 486.000-en-een-beetje staan (toch alweer 10.000 kilometer sinds 21 juli)... Dus dat de distributie recent is omdat ik 80.000 á 90.000 aanhoud in plaats van 120.000 voor de distributiewissel wil niet zeggen dat het overige werk van de tweede zwarte beurt niet gewoon aan de orde is…

Verder denk ik dat het, ook gezien de conditie van de koelwater-‘spin’, eens een keer tijd wordt om m’n brandstofleidingen aan te gaan pakken. Yuri heeft ook al ergens geroepen dat het lijkt op lucht en eerlijk gezegd denk ik dat het na 24 jaar gewoon ook eens tijd wordt voor een zooi nieuwe brandstofslangen. Dat vind ik op zich ook niet raar. Mijn 20 jaar oude 205 heeft dat ook al gekregen en van deze Xantia is de dieselpomp ook al eens lek gegaan door de biodiesel-bijmenging, dus dan zal 20.000 kilometer verderop gerust de rest van het systeem om onderhoud vragen.

In ieder geval zou het me ontzettend verbazen als die motor nu ineens ‘op’ is. Het ding rookt niet, meurt nauwelijks en nagelt als een ouwe McCormick. Aan power is er ook niets tekort. Afgelopen zomer heb ik ook nog gewoon 185 and counting op de klok gehad, dus de opgegeven top van 180 zit er nog gewoon in. Vandaag heeft ‘t ding weer gewoon gedraaid alsof er nog nooit iets aan gemankeerd heeft… Het is een combinatie van allerhande kleinigheden denk ik, en dan kleinigheden die ik gewoon aan had kunnen zien komen.

Hoe dan ook: deze Xantia en ik zijn nog lang niet met elkaar klaar en dus wordt het ouwe ding buiten elke vorm van rationeel handelen om natuurlijk gewoon nog een keertje opgefrist. Vóór het half miljoen kan die auto sowieso niet weg Mr. Green Maar: omdat er duidelijk een keertje rustig en ongehaast aandacht aan deze Turbo D (zijn er eigenlijk nog wel oudere op de weg in NL?) besteed moet worden, treedt wel plan B in werking. De Xantia gaat de winter over weer lekker in de stalling - dat scheelt nog een pekelwinter ook. In de loop van de winter zal ik dan eens zien dat we het gevraagde onderhoud erdoor schuiven. En tijdens de winter neemt een jonkie het van d’r over…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 10 november 2017 06:43 PM
  [ # 617 ]

De thermostaat is ook niet meer jofel. Is ook niet echt stuk, want je ziet ‘m als de boel eindelijk op ruim 80 graden staat wel gewoon open gaan, maar het duurt inmiddels zomaar 20 kilometer voordat die 80 graden op de meter staat. Dat komt ook niet van het weer, want afgelopen maandag met die kou was dat in 5 kilometer wel klaar… Ik denk dat die thermostaat dus gewoon een beetje kiert. Nou ja, daar kan dan ook wel weer een nieuwe op.

Het lijkt wel alsof die auto oud wordt Mr. Green

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Feije
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 692

- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 november 2017 06:53 PM
  [ # 618 ]

Mijn Xantia haalt de 80 graden sowieso alleen als ik langzaam rij, terwijl ik de thermostaat afgelopen zomer heb vervangen. Heb het wel vaker gezien bij een Turbo CT, dus maak ik me er niet zo druk om. Misschien is dat bij de diesels ook wel zo.

Xantia Activa Turbo CT (‘97)

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 10 november 2017 11:02 PM
  [ # 619 ]

Nou ja, het duurt ineens opvallend langer voor de boel lekker warm is dus er is iets aan de hand. Er is op zich niks spannends aan, maar als ik dan toch onderhoud wil gaan plegen moet ‘t even op het lijstje Very Happy

Derk

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 14 november 2017 06:46 PM
  [ # 620 ]

Re: slecht starten. Yuri krijgt gelijk: het is lucht.

Als ik het brandstofsysteem vóór het starten eerst ontlucht, start de auto opvallend veel gemakkelijker. Als de auto daarna 10 minuten stilgestaan heeft, is het weer helemaal fout. De opvallende constateringen zijn: 1) bij het ontluchten borrelt de dieselgestookte Webasto standkachel en 2) als de boel weer op druk is, begint de verstuiver van cilinder 3 te jengelen.

Buiten dat ik na al die tijd sowieso de brandstofslangen eens moet controleren en ik er ook al wel een paar op de lijst heb staan voor rücksichtslos vervangen, denk ik dat de actiepunten beginnen met het buiten gebruik stellen van de standkachel (in ieder geval de brandstoftoevoer van de brander afkoppelen) en daarna het inspecteren cq. vervangen van de lekkende verstuiver. Voor dat laatste is het goed om te verifiëren dat een verstuiver van een XUD9TE/L dezelfde is als in elke DW8 (die inmiddels veel makkelijker te vinden is). Weet iemand daar iets over zeker? Als dat allemaal onvoldoende resultaat geeft gaat als eerstvolgende het pompballetje eraf. Daar kan gewoon één voor een buitenboordmotor in worden gezet dus de verkrijgbaarheid daarvan is nou eens geen enkel probleem.

En dan natuurlijk ook maar weer eens kleppen stellen en dat soort dingen. Als je toch bezig bent en de kilometerstand er ook wel naar is…

Derk

Profiel  

Feije
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 14 november 2017 06:59 PM
  [ # 621 ]

http://www.mister-auto.nl/fl/verstuiver/citroen-xantia-x1-1-9-turbo-d-90pk_v4029_g3902.html
http://www.mister-auto.nl/fl/verstuiver/peugeot-206-hatchback-2a-c-1-9-d-69pk_v9468_g3902.html
Ik denk eigenlijk dat het niet dezelfde verstuivers zijn (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet werkt). Kun je dan ergens voor lagere prijzen aan (nieuwe) verstuivers komen? Ik vind dit vrij prijzig namelijk, maar mister-auto is vaak juist wel relatief goedkoop…

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 15 november 2017 06:06 PM
  [ # 622 ]

Ze zijn inderdaad verschillend. Dat was natuurlijk eigenlijk ook wel logisch want de Turbo D verstuivers werken met een andere inspuitdruk. De twee die Feije hierboven noemt zijn ze volgens mij alletwee niet, want op de verstuivers van mijn antieke diesel zitten geen naaldsensoren. Ik ben al blij dat er sleutelstart op zit: dat had m’n Mercedes bijvoorbeeld niet.

Zodra we aan het hoofdstuk verstuiver(s) toe zijn gaat die verstuiver er dus gewoon uit om te kijken hoe het zit. Daar heb ik immers die Break voor, om dergelijke acties zonder vervoersgedoe te kunnen ondernemen Very Happy

Derk

Profiel  

Feije
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 november 2017 06:10 PM
  [ # 623 ]

O het zou goed kunnen dat ze het beide niet zijn hoor. Ik had bij die bovenste wel gezocht op een Xantia x1 1.9TD, maar zo’n zoekmachine is niet heilig natuurlijk.

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 15 november 2017 06:33 PM
  [ # 624 ]

De X1 is met twee iets verschillende Turbo D blokken geleverd: een met en een zonder milieumaatregelen. De mijne is zonder. Maar: de meeste onderdelenboeren kunnen mijn versie helemaal niet in hun systeem vinden. De meesten beginnen met de versie vanaf oktober 1994 en toen was de mijne alweer 13 maand oud…

Derk

Profiel  

Feije
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 november 2017 06:37 PM
  [ # 625 ]

Die vroegere versie heeft ook meer power toch? Wink

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 15 november 2017 06:40 PM
  [ # 626 ]

Wel 2 pk meer, schijnt. Ik geloof er niks van dat je dat ook echt merkt Very Happy Je had wel later ook nog de 1.9SD uitvoering met een ‘soft turbo’ en iets van 70 pk. Dus ten opzichte daarvan heb je wel meer power ja. Echt meer power komt pas met de 2.1 Turbo D.

Derk

Profiel  

Feije
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 november 2017 07:16 PM
  [ # 627 ]

Nee ik bedoelde ten opzichte van de iets latere 1.9TD. Want ja, geluk zit in de kleine dingen toch? tongue rolleye

Profiel  

Penny Lane
Moderator/Redacteur

- Xantia TD SX
Gepost: 15 november 2017 07:25 PM
  [ # 628 ]

Na bijna 5 ton kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat dat kleine beetje extra ‘papieren’ vermogen in vergelijking met andere/jongere 1.9 Turbo D’s echt niet meer terug te vinden is Very Happy

Derk

Profiel  

42 van de 42
« Eerste  < Vorige 40 41 42

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook