Totaal aantal Berichten: 10281
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:En contact zoeken met 123 ignition want die hebben een elektrische Eend.
Die heeft in ieder geval geen ignition meer nodig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wordt dat niet veel te zwaar met alle accu’s die nodig zijn om een CX vooruit te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 11750
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat kan best meevallen, in de jaren ‘70 had BMW al een vol-elektrisch aangedreven nultweeër (wat met de oliecrisis enzovoorts). Dat kwam ook prima van de plek - alleen was de kofferruimte érg beperkt. Verdere accu’s pasten, als ik het me juist herinner, bij de electromotor in één ruimte. En dat was vér voor de komst van Li-Ion accu’s en nog mooiere techniek… Kortom, het zal vast kunnen. Benieuwd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Erg leuk, ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat. Heb dezelfde plannen, maar begin wat kleiner, eenvoudiger, en vooral, zo licht mogelijk. Met een eend dus! Mijn topic staat bij de A-types.
Wie het eerst rijdt!
Beste mensen, hierbij een update over mijn ombouwproject voor de CX-E…het heeft even geduurd maar de elektrische aandrijfunit is nu klaar. Eerst eens even kijken of het mij lukt een foto te uploaden in dit forum
Hier een fotootje van de CX Leader uit 1987 die ik via leboncoin heb gekocht in de winter. Vanwege het hondeweer heb ik hem door een transporteur laten meenemen uit Besancon, altijd dus even afwachten wat je dan krijgt maar het bleek wonderwel een zeer gaaf examplaar te zijn met weinig km, geen roest en een nagenoeg perfect interieur. Eerst even bij de RDW geimporteerd voor een kenteken en bij Ordas in Diemen een apk laten doen (geen enkel afkeurpunt, behalve een gebroken buitenspiegelglas…en dat voor een CX zó rechtstreeks uit Frankrijk ongezien gekocht). Dan heb ik na de inbouw van de elektromotor wat minder “RDW” hindernissen zo dacht ik. Zelfs in de hal van de RDW ligt er nog sneeuw op de auto (17 dec vorig jaar)...
Kijk en hier de motor eruit…op de achtergrond de ‘donor auto’ voor CX-E…inmiddels voorzien van een NL kenteken. Deze uitbouw heb ik laten doen bij Hydraulique in Raamsdonksveer (voor een sponsortariefje), niet helemaal naast de deur voor mij maar zij hebben zoveel CX blokken en CX onderdelen dat die “rommel” van mij er nog wel bij kon…immers wat moest ik nog met een blok (dat wel heel mooi liep), een uitlaat (als nieuw), tank (bijna leeg), radiator (alsof die zo uit de verpakking kwam) en hele set slangen en andere dingen die ik nooit meer nodig zal hebben. Olie verversen, zwarte handen, benzine tanken (1,70 per liter, haha)...voor mij allemaal verleden tijd!.
Daar komt bij dat ze bij Hydraulique heel veel goede tips voor me hadden wat voor een simpele niet-techneut als ikzelf een geschenk uit de hemel is…deze foto is om 1 uur ‘s nachts genomen overigens..zo makkelijk wilde de Leader ook weer niet van zijn ingewanden af…ik heb nog geadverteerd in dit forum voor dit blok met toebehoren maar geen liefhebbers meldden zich
en dit komt er voor terug…de helft van het gewicht en omvang. De vraag is: krijgen we hiermee de CX van zijn plaats zonder mijn zoontje me inhaalt op zijn driewieler?
De blauwe elektromotor is 40 Kw en heeft een koppel van 130 Nm wat niet ver af zit van de originele benzinemotor (2 liter douvrin blok). Het grote verschil is natuurlijk dat de electromotor het koppel direct beschikbaar heeft en niet pas bij 3000 toeren bijvoorbeeld. Ik heb ervoor gekozen om de koppeling te handhaven voor het schakelen. Voor het optrekken is geen koppeling nodig. Ik ken ook ombouwproject zonder koppeling; dat bespaart gewicht en je kunt de hele stad door in de 2e versnelling maar ik wil alle versnellingen kunnen gebruiken. Te zien is ook dat de hydraulische pomp zijn eigen electromotor heeft gekregen. De foto is genomen bij Harry Martens in Limmen die de adapterplaat heeft gemaakt en het koppelstuk met het afgefreesde vliegwiel en de aansluiting op de versnellingsbak. Ik vind dit echt een mooi stukje werk…gelijk is de bak helemaal gereinigd en uit elkaar geweest…dat werkt wel zo prettig. Eerst was ervoor gekozen om de pomp mee te laten lopen met de elektromotor, maar deze staat stil als de auto stil staat. In deze oplossing met een eigen aandrijving loopt de hydraulische pomp continu circa 1000 toeren (dus als het contact omdraait komt de auto gelijk omhoog…). Ook is te zien dat ik een nieuwe flexible hogedruk olieleiding heb laten maken (zwart blauw). Volgende stap is deze unit terughangen in de CX, maar dat zal een kleinigheid zijn.
Zeer interessant project! Ben toch wel erg benieuwd waar je de accu’s kwijt wilt???
Dit doet namelijk nogal wat met de wegligging lijkt me zo! Aangezien je het eerste stuk zotheid van Citroen nu al wegbezuinigd hebt (een motor voor de vooras…)
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat koppel van 130 nm zit wel goed, de oplossing voor de hd-pomp is ook erg mooi, maar 40 kw… da’s maar 55 pk en dus bijna de helft van de oorspronkelijke 100 pk van de douvrin-motor. Voordeel is wel dat je direct koppel beschikbaar hebt van de genoemde 130 nm, maar 55 pk… ik vraag me af of je daar lekker mee vooruit zal komen. De test zal het leren!
Goed bezig, en ik blijf ‘t zeker volgen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Goh, interessant zeg! Maar wat voor accu’s ga je gebruiken en waar laat je die?? De CX heeft het grootste deel van het gewicht voorin dus het lijkt me dat je daar wel wat accu’s bij zult moeten leggen om weer aan de oorspronkelijke balans te komen.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geweldig dit, Quinten!!
Een fraai stukje werk van Harry, top!
Ik zie dat je inderdaad de carterpan hebt gebruikt als ‘basis’! Dat gaat je straks heel erg helpen bij het terug inbouwen, aangezien de assen en de motorsteun gewoon weer exact zullen aansluiten.
Die flexibele slang is ook super, en de plaats van de elektromotor van de pomp is toch prima zo!
Heb je nog nagedacht hoe je het gaat doen met de bovenste motorsteun? Maak je nu een beugel tussen ‘radiateur’ (die er niet meer zit) en subframe?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
wow, blok kleiner dan de bak !
en een HML-handtekening in geel achtergelaten. mag ook wel met zo’n knap staaltje werk !
ziet er veelbelovend uit !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Drs 5je schreef:Kijk en hier de motor eruit…op de achtergrond de ‘donor auto’ voor CX-E…inmiddels voorzien van een NL kenteken. Deze uitbouw heb ik laten doen bij Hydraulique in Raamsdonksveer (voor een sponsortariefje), niet helemaal naast de deur voor mij maar zij hebben zoveel CX blokken en CX onderdelen dat die “rommel” van mij er nog wel bij kon…immers wat moest ik nog met een blok (dat wel heel mooi liep), een uitlaat (als nieuw), tank (bijna leeg), radiator (alsof die zo uit de verpakking kwam) en hele set slangen en andere dingen die ik nooit meer nodig zal hebben. Olie verversen, zwarte handen, benzine tanken (1,70 per liter, haha)...voor mij allemaal verleden tijd!.
Daar komt bij dat ze bij Hydraulique heel veel goede tips voor me hadden wat voor een simpele niet-techneut als ikzelf een geschenk uit de hemel is…deze foto is om 1 uur ‘s nachts genomen overigens..zo makkelijk wilde de Leader ook weer niet van zijn ingewanden af…ik heb nog geadverteerd in dit forum voor dit blok met toebehoren maar geen liefhebbers meldden zich
Bijzonder interessant stukje werk. Wat ik alleen niet begrijp, is hoe je dit allemaal als ‘simpele niet techneut’ verzint. Ik begrijp dat je andere experts inzet voor het sleutelwerk etc, maar neem aan dat dit toch je eigen projekt is? Veel succes in elk geval en ik blijf het volgen! Ik wil stiekum ook wel zo iets!
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ziet er goed uit en ik hoop dat je ermee vooruit komt, alleen verf je de pomp hopelijk nog wel opnieuw groen he ? gewoon voor het oog.
Mark
CX 2000 pallas ‘78