2 van de 73
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Ma Prestige - Leboncoin(?)
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 03 september 2011 11:36 AM
  [ # 16 ]

Ik heb inmiddels het boek ‘Bosch fuel injection systems’ erbij gepakt. Ik zie dat de luchtmassameter een stelschroef heeft ’ idle mixture adjusting screw’. Ik heb het ding nog niet uit mijn auto gemonteerd. Blijkbaar kunt je eraan draaien om het mengsel te verarmen/verrijken.
Ik weet idd dat voor de APK soms een wat armer mengsel nodig is. Ik weet ook dat ze dit wel eens doen door een beetje valse lucht toe te voeren. Ik weet van een haartje van een staalborstel ergens tussen klemmen zodat er net een beetje valse lucht werd aangezogen. Dan de APK afmelden en bij geen steekproef het haartje weer verwijderen.
Blijkbaar gebeurt het dus ok wel door aan de llm te draaien.
Kun je daar dan zo makkelijk bij?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 03 september 2011 11:38 AM
  [ # 17 ]

Ik zie dat de schroef idd van buiten bereikbaar is. Openschroeven is verrijken?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 04 september 2011 12:56 PM
  [ # 18 ]

Gisteren op het terras met een drankje erbij (wat een heerlijk weer) twee boeken die ik ooit besteld had over het Bosch injectiesysteem doorgenomen. Zware kost voor een digibeet. Anderzijds ben ik iemand die graag de theorie achter het verhaal kent.
In het boek Bosch Fuel Injecyion & Engine management vond ik wel een plausibele aanpak.

Vrij vertaald:
Als je geen CO meter hebt en je hebt geen Lambda control dan stel je het mengsel af ‘zoals je dat ook zou doen bij een carburateur’: zo schraal mogelijk en dan verrijken tot de motor goed stationaar loopt en goed oppakt.

O ja, verrijken is indraaien (= minder lucht dus rijker mengsel).

Ik heb ‘t nog niet geprobeerd, maar heb de schroef wel al 1/4 draai ingedraaid. Morgen maar eens proberen.

Heb wel ondertussen een irritante rammel in mijn linker voordeur verholpen. 10 jaar geleden heb ik alle deuren voorzien van antidreunplaat op zowel de buitenste deurschaal als op de binnenste. Nu bleek dat de deur resoneerde door het plastic (die de openeningen in de deurplaat afekken) als een trommelvel werken. Samen met stationair in A gaf dat een hele irritante resonantie. Ik heb dus ducktape over het plastic geplakt en daardoor is mijn deur weer helemaal stil en slaat met een solide klonk dicht. En nee, ik bedoel niet de klonk van het schanier, want ik heb de pinnen ook vervangen.

Tenslotte de zaak maar weer volgespoten met tectyl. (mijn motto is: als je iets openhaalt, maakt niet uit wat, waar en hoe…. voor montage volspuiten met tectyl).

En raad eens….. mijn deurpaneel is na 10 jaar weer recht!!

Ik heb 10 jaar geleden ten einde raad een schroef door het deurpaneel aan onder onderzijde bij je voeten geschroefd omdat het paneel zo krom was dat ie niet bleef zitten. Een tweede schroef zit onzichtbaar in het vakje onder in de deur.

Die zichtbare schroef is niet heel opvallend. Als de deur dicht is zie je ‘m nauwelijks… Bij demontage viel het me al op dat er geens spanning meer op het paneel stond. En ja hoor…. hij is weer recht. Jammer genoeg zit er nog wel een behoorlijke kier op de kopse kant van de deur, maar ik zou niet weten hoe ik die vast krijg. Ook die zie je niet als de deur dicht zit….

Morgen een afspraak gemaakt bij een spot repairbedrijf. Eens kijken wat het kost om een paar lelijke plekken en deukjes weg te krijgen.

Helaas geen mooi weer meer….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 12 september 2011 12:25 PM
  [ # 19 ]

Nu ik vanwege mijn oude banden toch niet meer mag rijden van jullie heb ik gisteren het gehele luchtinlaattraject eruit heb gesloopt. Mijn auto blijft hikken ook al stel ik de CO schroef op de LLM rijker (of armer) af. Sowieso reageert de hele motor niet op het verdraaien van de CO schroef…. Blijft gewoon stoicijns doordraaien…. De CO zal nu wel lekker ontregelt zijn Wink

Dus vanaf de anti dreuntrommel (die gelukkig van plastic bleek te zijn) tot en met alle slangen en het ‘koudloopversneldeloop ventiel’ zijn eruit. Het platic in de vaatwasser….
Gisteren aan mijn luchtfiltertrommel twee afgebroken draadeindjes vervangen, de trommel gestraald en in de primer gezet. De LLM schoongeblazen en nu opzoek naar luchtlekken. De harmonica schijnt nog helemaal dicht te zijn. Ik vrees dat ik hier de oorzaak van het hikken ook niet ga vinden.
Misschien is het toch de ontsteking die ‘een slag’ mist.

Mijn plan om de luchtfiltertrommel te vervangen door een K&N filter heb ik laten varen vanwege toenemend inlaatgeruis.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2011 11:12 PM
  [ # 20 ]

Met mijn zoektocht naar het hikken kwam ik al doende een aantal andere ‘topics’ tegen, die verspreid staan op dit forum. Nu verder met een centraal topic over mijn auto. Mijn zoektocht wordt van kwaad tot erger….

Nadat ik dit weekend de bobines heb gedemonteerd en de bedrading naar de injectoren heb verwijderd omdat de stoffen ommanteling meer en meer loslaat). Om vervolgens te ontdekken dat er aan de bekabeling van de bobines is gesoldeerd, heb ik vandaag me weer gericht op de koeling.

Omdat er op weg naar Parijs twee koelslangen zijn geknapt dacht ik verstandig te zijn om preventief wat slangen te vervangen. Mijn thermostaat lag er toch al uit dankzij een fout gemonteerd rubber

dus ik besloot deze slangen even te vervangen. Dus bij CX basis meteen slangen voor het koelsysteem besteld.
Omdat ik een automaat heb zijn er drie slangen die voor vervanging in aanmerking kwamen:

(rechts onder).

Vandaag kreeg ik mijn slangen binnen en vol goede moed aan de slag. Wat blijkt…. slang 16 is niet los te krijgen omdat ik niet bij de slangklem op de oliekoeler kan komen.
Eigenlijk zou de radiateur eruit moeten om bij de schroef van de slanklem te kunnen komen….

Mijn eerste idee was om de oliekoeler los te halen, maar ik kan absoluut geen bevestingsbouten vinden.
Heeft iemand een idee hoe hoe deze koeler vast zit? Of toch de radiateur eruit (dat betekent ook alle aircospullen loshalen).

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 september 2011 09:37 PM
  [ # 21 ]

De warmtewisselaar met slang en al is eruit. Wat een vies ding. Vette troep en een plas olie op de garagevloer.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 september 2011 12:21 AM
  [ # 22 ]

Goed bezig! very good Waar gehakt wordt, vallen spaanders, nietwaar?

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 september 2011 11:05 AM
  [ # 23 ]

Nu mijn koelslangen eruit liggen heb ik mijn visier (letterlijk) gericht op het filter van de ZF automaat.
Dit filter zit onder de HD pomp/regelaar en is nog niet zo makkelijk te bereiken. Waarschijnelijk is dit filter nog nooit schoongemaakt
In de ‘vakliteratuur’ is men simpel: Filter losschroeven en schoonmaken.
Is het zo simpel?
En is het wel nodig? De bak schakelt prima en ik heb er geen aanmerkingen over. Maar omdat ik toch de olie moet gaan bijvullen dacht ik dit even mee te nemen.
Wat is jullie ervaring?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 29 september 2011 11:41 AM
  [ # 24 ]

Ik zeg: Doen!!!
Je zult verbaasd staan hoe vuil het nog is.  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 september 2011 11:44 AM
  [ # 25 ]

Ok… gewoon losschroeven? Heb ik nog vervangende onderdelen (afdichting) nodig?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 29 september 2011 09:25 PM
  [ # 26 ]

hm, interessant hier, ik wist niet eens dat daar een filter zat! ik volg jou draadje op de voet! doe zo verder!

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 30 september 2011 11:18 AM
  [ # 27 ]

doe zo verder

grapjas Wink

Ik heb inmiddels meer info verzameld en op een japanse site een handleiding gevonden. Ook het wp handboek geraadpleegd.

Probleem van de bak is dat deze 90 graden gekanteld in de auto ligt. Waarbij auto’s met achterwiel aandrijving (bijv Peugeot 505) de bak in het verlengde van de motor ligt, ligt de bak in de CX (visueel) naast de motor, simpelweg omdat de motor dwars is geplaatst.
Gevolg is dat het carter en filter van de bak niet vanaf de onderkant van de auto benaderd moet worden maar vanaf de voorzijde.

Dit vergt nogal wat sloopwerk: o.a. de HD pomp moet los en de HD regelaar moet eraf.

Ik heb een site met foto’s uit het japans vertaald en als HTML bestand beschikbaar. Wie weet hoe ik dat bestand hier geplaatst krijg? Het bestand is groter dan 500kb

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 02 oktober 2011 11:05 PM
  [ # 28 ]

Vandaag alle waterslangen en thermostaat gemonteerd. Kvs erin… en ja hoor… lekkage. En waar lekt het dan ...? Nou precies bovenop de dynamo….... Dat ding is dus nu kletsnat. En overal staat dat dat ding niet nat mag worden.
Wat nu?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 oktober 2011 11:19 PM
  [ # 29 ]

Op laten drogen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 03 oktober 2011 02:05 AM
  [ # 30 ]
jantje1948 schreef:

Op laten drogen.

Heb je lekker veel aan Wink

Maar goed ik weet het ook niet…

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
 
2 van de 73
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook