22 van de 26
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 13 september 2017 10:34 PM
  [ # 316 ]

Dank voor de tip, Wim; enige morele steun kan ik wel gebruiken! Echter, het benzinefilter heb ik in december 2014 vernieuwd en sindsdien is er ongeveer 11.000 km mee gereden. Misschien is de tank erg vuil en helpt opnieuw vervangen? De benzinepomp is in mei 2012 vernieuwd.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
boukewerff
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1099
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2017 10:38 PM
  [ # 317 ]

Ik zou de benzine druk ook even controleren. Er zit een regelaar achter die de boel op 3 bar houdt. Dat ding kan defect weet ik uit ervaring. Bij mij ging die pas bij 7 bar open zodat de motor erg beroerd liep. Even testen is het devies. Met een paar keer op en af contact moet de druk kloppen. Je kunt ook even de slang loshalen en in een bakje hangen. Dan moet er een mooi straaltje uitkomen als je de auto op contact zet. Dan weet je of de pomp werkt en het filter niet dicht zit.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 13 september 2017 10:56 PM
  [ # 318 ]

Begrijp ik het goed dat die regelaar onderdeel is van de benzinepomp? De aanvoerslang (op de motor?) loshalen en in een emmertje hangen moet lukken.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
boukewerff
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1099
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2017 11:01 PM
  [ # 319 ]

De regelaar zit op het blok. Aan het einde van de benzinerail net voor de retourleiding. Zoiets: https://www.reservedelenstore.nl/bosch/brandstofdrukregelaar-671343

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
boukewerff
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1099
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2017 11:02 PM
  [ # 320 ]

Ik zie wel dat Renard zowat op kruip afstand is. Die kunnen het zeker vinden!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 13 september 2017 11:08 PM
  [ # 321 ]

Ah, die regelaar vervangen moet ik als amateurtje ook kunnen. Overigens noemt Nard van garage Renard mijn XM “Het Ding”, en er is geen betere manier om zijn dag te verpesten dan hem die auto ter reparatie aan te bieden.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
boukewerff
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1099
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2017 11:10 PM
  [ # 322 ]

Nard zegt volgens mij ook altijd “dan had die geen auto moeten worden”, in dat geval kunnen wij zeggen “dan had je geen monteur moeten worden”...
Vervangen zal wel lukken, maar domweg nieuw bestellen lijkt me wat voorbarig. Het is maar een wilde gok. Componenten testen lijkt me verstandiger.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 13 september 2017 11:18 PM
  [ # 323 ]

We gaan het proberen! Overigens weet ik dus helemaal niet zeker of het niet wéér een elektrisch probleem is, waarover ik vier jaar geleden vele bladzijden vol heb geschreven…

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
wimb
Moderator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2104
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 september 2017 07:03 AM
  [ # 324 ]

Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk; je hebt toch de hele motormanagementzwik vervangen door een megasquirt? Dat zou wel heel frappant zijn dat die ook weer door gremlins is aangetast.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 14 september 2017 08:03 AM
  [ # 325 ]

Zeker, ik zoek het dan ook vooralsnog in de brandstofvoorziening, maar met deze auto is alles mogelijk.

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 15 september 2017 01:17 PM
  [ # 326 ]

Vanmorgen eerst de benzinetoevoer rechtstreeks vanaf de tank getest, waarbij dus de drukregelaar even niet meedoet (linker plaatje). Als je het contact aanzet, krijg je een behoorlijke straal, waarmee je, schat ik, binnen tien à twaalf seconden een literfles vol zou kunnen krijgen. Alleen, zover komt het niet, want na twee seconden wordt de toevoer afgekapt. Zet je het contact uit en daarna weer aan, dan komt er opnieuw gedurende twee seconden dezelfde hoeveelheid uit.

Op het rechter plaatje is de afvoer ná de drukregelaar getest. Het resultaat is hetzelfde, al zou het kunnen zijn dat de straal dan iets minder krachtig is. Uiteraard houdt hij ook nu na twee seconden abrupt op.

De benzinepomp en het filter werken kennelijk goed, en ook met de drukregelaar lijkt niets mis. (Voor zover het binnen twee seconden waar te nemen valt, is de uitstroom ervan niet onregelmatig of sputterend.) Iemand een suggestie?

Afbeelding Bijlagen
benzinetoevoer_rechtstreeks.jpgbenzinetoevoer_via_drukreg._.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7209
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 15 september 2017 01:23 PM
  [ # 327 ]

Ik denk dat het de bedoeling is dat je de druk daadwerkelijk meet. Met de regelaar er op, zodat je kunt zien of die zijn werk goed doet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
boukewerff
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1099
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 september 2017 01:40 PM
  [ # 328 ]

Het klopt idd dat de pomp maar twee seconden draait. Dit is om het systeem voor het starten op druk te brengen. Als je zou starten blijft de pomp doordraaien. Het debiet lijkt me prima. Alleen de druk meten met aangesloten regelaar is nog aan te raden. Maar daar het je dus wel wat meetapparatuur voor nodig.
De benzine die je hebt opgevangen, als je die laat staan, krijg je er dan geen “laagje” in? Met mijn bx gehad, dat was water en toen had ik dezelfde verschijnselen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1401
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 september 2017 01:42 PM
  [ # 329 ]

De pomp werkt en het filter zit niet dicht, dat weet je nu. Maar om de benzinedruk echt te meten moet je een meter met t-stuk aansluiten bij “Lopende” motor zoals jantje1948 aangeeft. Je injectiecomputer zet de pomp al na 2 seconden uit als de motor niet loopt, standaard beveiliging die ook verplicht is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1990
Geregistreerd: 03-07-2007

- CX 25 GTi
- BX 16 TRS Automatic
- XM 3.0 V6.24
Gepost: 15 september 2017 02:51 PM
  [ # 330 ]

Dank voor de reacties. Na bericht 327 van jantje1948 heb ik, echter zonder starten, de druk ná de regelaar gemeten. Nu heb ik alleen een manometer 0-250 bar, aangeschaft voor mijn hydraulisch systeem, dus voor 3 bar (die de drukregelaar zou moeten leveren) is dat waarschijnlijk veel te grof. Ik zie dan ook geen enkele uitslag. Mogelijk kan ik echter vanmiddag bij Renard een meter lenen voor lagere drukken.

Trouwens, heb ik de slang op het tweede plaatje van post 326 wel goed aangesloten? De aanvoer vanaf de tank gaat rechtstreeks naar de injectierails van de beide banken. Vanaf die rails gaan er dan weer twee andere slangen naar de zijkanten van de drukregelaar en vervolgens, in de lengterichting, een slang naar wat de retour moet zijn. Die retour is wat je op het tweede plaatje van post 326 ziet, maar moet ik daar wel meten?

Een laagje water op (of onder?) de afgetapte benzine heb ik niet gezien, maar ik heb er dan ook niet op gelet en de fles meteen weer leeggegoten in de tank. Ik zal straks of morgen nog eens beter kijken of er water bij zit, maar ik denk het niet.

Afbeelding Bijlagen
meting_benzinedruk_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTi 1984, gris perlé
BX 16 TRS Automatic 1990, gris axinite
XM 3.0 V6.24 1991, vert véga

Profiel  
 
 
22 van de 26
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook