20 van de 41
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 23 juli 2017 12:15 AM
  [ # 286 ]

Dan is er iets anders aan de hand?
Motor tegen houden, knop 25 seconden indrukken, loslaten en 2 seconden indrukken. Dit alles terwijl je de motor goed op z’n plaats houdt.

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 18 augustus 2017 01:11 PM
  [ # 287 ]

Goedemiddag,

Er is zoals in deze topic een handleiding /  stappenplan te vinden waarin omschreven staat hoe je de kabels en interslides kunt vervangen?

Ik heb namelijk beide interslides kapot en wil deze graag vervangen. Tevens wil ik dan de beide kabels vernieuwen. Je hebt het dan toch los. Ik weet alleen niet hoe te beginnen. Een handleiding zou erg helpen hierbij.

Ik ben in de omgeving Amersfoort al bij diverse Citroen garages geweest en niemand waagt zich aan deze reparatie, of zeggen je kunt beter een nieuwe kap bestellen.
Dat gaat dus veel euro’s kosten.

Ik zelf ben erg handig en denk deze reparatie met een stappenplan uit te kunnen voeren.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan voorzien van de benodigde informative.

Alvast bedankt.

MVG Trekhaak

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 augustus 2017 01:15 PM
  [ # 288 ]

Nog niet, wellicht dat Niels123 jou van de benodigde informatie kan voorzien, hij heeft het recent gedaan.

Overigens zijn het geen 2 interslides, maar 2 sets van interslides, ieder bestaande uit 5 verschillende onderdelen.
Alleen per set te verkrijgen dus.

En niet alleen de kabels vervangen, maar altijd in combinatie met het tandwieltje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 18 augustus 2017 01:29 PM
  [ # 289 ]

Bedankt Rene,

Hallo Niels123, ik heb zojuist begrepen dat u deze werkzaamheden resentelijk heeft uitgevoerd. Ik wil zelf aan deze reparatie beginnen en zou graag van u vernemen hoe dat in zijn werk is gegaan en welke stappen en materialen er nodig zullen zijn.

Ik hoop dat u dit met mij wilt delen.

Alvast bedankt.

MVg Trekhaak

Profiel  
 
barchetta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 16-01-2012

- C3 Pluriel Soleil
Gepost: 18 augustus 2017 08:50 PM
  [ # 290 ]

Ondanks dat de Pluriel van Madame helemaal 100% is hou ik toch een slag om de arm voor de toekomst. Mocht er ooit een meeting georganiseerd worden, count me in. Onze PLuriel heb ik nog niet uit elkaar gehaald, dus weet weinig van de techniek, maar lijkt mij kei-interessant.

Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)

Profiel  
 
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 19 augustus 2017 12:12 AM
  [ # 291 ]
Trekhaak schreef:

Ik hoop dat u dit met mij wilt delen.

Alvast bedankt.

MVg Trekhaak

Ja hoor, met iedereen wel.
Net terug van vakantie, zal morgen ff wat plaatsen.
Het is goed te doen hoor.

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 19 augustus 2017 03:00 PM
  [ # 292 ]

Hier dan ff een korte How-To voor het vervangen van de kabels met tandwiel en interslides.

Ff goed in de gaten houden hoe alles zit, zo heel moeilijk is het niet.

Mijn probleem was dus versleten kabels en tandwiel, dus kraken bij dak dicht doen, achterklep wou niet meer ontgrendelen en dak ging niet normaal open/dicht, slechts 25cm.
Dit heeft dus allemaal te maken met de versleten kabels/tandwielen.

Ook waterlekkage, dit werd veroorzaakt doordat 1 van de pootjes was afgeknapt van de voorste slide, waardoor het dak niet goed dicht getrokken werd.

Wat je nodig hebt:

Gereedschap:

Torx schroevendraaier.
Grote platte schroevendraaier of ratel met dop, en daarin platte kop.
Remmenreiniger voor het reinigen van de rails.
Poetsdoeken.
Tang.
Vet voor het smeren van de rails/slides.

Materiaal:

Nieuw setje kabels met tandwiel.
Nieuw setje interslides.

Deze heb ik besteld bij: http://www.carparts-pros.com

8401Z0 = kabelset
8484C4 = tandwielset

Kabelsetje:
http://www.original-genuine-spare-parts.com/a/citroen/8401_/8401Z0-satz_kabel_(citroen).htm

tandwielsetje:

http://www.original-genuine-spare-parts.com/a/citroen/8484_/8484C4-zugmechanismus_(citroen).htm

Dan ff zoeken naar de slides met de zoekfunctie:

8401HV = set interslides links
8401HW = set interslides rechts
  Met dank aan René Jongejan voor de link!

Het demonteren:

Meestal gaat je achterklep (raam) niet meer open doordat het nulpunt niet meer bekend is door de versleten kabels.

Ff de achterbank neerklappen, en dan de torxboutjes van de raamomlijsting onderin verwijderen.
Dan kan je met je hand achter de omlijsting om de 2 solenoides te voelen die de achterklep ontgrendelen. Deze kan je dan handmatig openen door aan de ijzeren stangetjes te trekken.

Dan kan je van de rest van de omlijsting de 2 torx boutjes bovenin verwijderen. Let op: de 2 bovenin zijn met schroefdraad, de rest zijn zelftappers!

Nu de 2 kappen (l+r) verwijderen van het ontgrendelmechanisme van de unit achterruit.

Dan het raam weer sluiten, en dan handmatig het dak over de achterruit draaien. (soms moet je het dak ff wat mee helpen). Dit kan door een platte dop of schroevendraaier in het hart van de motor te zetten.

Met het raam gesloten, de achterklep open gelaten,(onderste deel van de klep), kan je het mechanisme handmatig bedienen om de hele unit van het achterraam te ontgrendelen.

Nu kan de hele unit naar beneden worden geklapt.
Ik heb hem ff ondersteunt met een balkje. Dat werkt iets makkelijker, dan valt de unit niet onderin de kofferbak.

Nu weer handmatig het dak een stukje omhoog draaien, zodat de eerste slides boven de geleider op het achterraam er uit steken. ( let op, deze kunnen uit elkaar vallen!!!!)

Nu de kabels demonteren met een tang van de eerste slide l+r.
Nu is het dak los van de kabels en kan je het hele dak voorzichtig en gelijk l+r uit de geleiders van het achterraam trekken.

Nu het dak er uit is, kan je de raam motor demonteren.

Het blikje er achter zit met 1 thorx vast, en kan je ook verwijderen.
Dan de 4 kabelegeleiders iets optillen, en je kan het tandwiel verwijderen samen met het geleidertje er achter.

Nu de kabel verwijderen.

LET OP!! De kabel zijn links en rechts verschillend van lengte, dus goed in de gaten houden welke, waar zit!

Nu alles goed reinigen van het achterraam gedeelte bij het tandwiel. Oud vet goed verwijderen.
Ook heb ik de rails in de bogen en de rails in het achterraam goed gereinigd met een poetsdoek en remmenreiniger.

De kabelgeleiders heb ik goed gereinigd met remmenreiniger en een flessenborstel.

Deze kan je bij een babyzaak kopen. Smile
Daar een lange ijzerdraad in gedraaid en een paar keer goed er doorheen gehaald.

Nu alle rails, ook die naast het achterraam, goed invetten met nieuw vet. Ik las G14 molykote vet, maar ik heb mijn eigen gebruikt, siliconen basis die weinig vuil aantrekt.

Nu is het tijd om de slides in het dak te vervangen.

Deze zitten in een dwars kokertje geschoven van het dak, en in het vinyl van het dak geschoven.
Daar kan je ze voorzichtig uit pielen.

LET OP, ze zijn allen verschillend van lengte en uitvoering!
Kijk dus goed hoe ze zitten, en doe 1 kant tegelijk, zodat je het goede voorbeeld aan de andere kant nog hebt!

De nieuwe slides zijn al voor gesmeerd waar de nokjes in elkaar vallen.
Ook heb ik het dak aan binnen en buitenkant ff goed gereinigd, en nog een stukje bekleding vast gezet.

Nu is het weer tijd om te monteren. Smile

Ik ben begonnen met het dak, zodat ik de uiteinden van de nieuwe kabels niet krom buig.
Beste kan je dit met 2 man doen, omdat het dak er aan beide kanten recht in moet, en de slides nogal snel afbreken.

Je begint met de eerste, onderste slide aan beide kanten in de rail te doen naast het achterraam.
De 2e slide gaat pas in de rail, als deze met zijn nokje IN de eerste slide geklikt is.
Dit geldt ook voor de 3e slide!!

De nokken op de slides die elkaar vallen, lichten een ander nokje op in de vorige slide, zodat deze in de rail gaat.
De laatste grote slide doen we nog niet in de rail.
Eerst de 2 nieuwe kabels monteren, licht invetten en de juiste lengte aan de juiste kant! (als het goed is, heb je dat in de gaten gehouden bij demonteren.. Wink )

Bij het monteren van de kabels er op letten dat het nokje op de kabels gelijk staat aan de uitsparing in de geleiderail van de kabels.

( Ik heb de kabels aan beide kanten even hoog laten uit steken, en tijdelijk het tandwiel en de motor weer gemonteerd, zodat de kabels l+r recht zitten, en niet verschuiven tijdens montage van de laatste slide.)

Nu de kabels in de laatste slide klikken l+r.

De laatste slide gaat alleen maar in de rail, als deze in zijn ingeklapte stand staat.

Het is een beetje pielen, maar het gaat!

Nu het kunnen we het dak weer compleet in het achterraam draaien, totdat het niet verder naar onderen wil.

Nu de motor en het tandwiel weer demonteren, en handmatig controleren of het dak nog verder wil zakken naar onderen.

Nu het nieuwe setje van de het tandwiel monteren, en goed invetten.

Eerst het kleine zwarte blikken geleidertje, dan het tandwiel, het zilveren grote blikje vast zetten met het torxje, dan rubben vervangen van de motor, en motor weer monteren.
Stekkers weer aansluiten van de motor, en het raam weer terug klappen op zijn originele plaats.

Ik heb er voor gekozen om het dak eerst 1x handmatig helemaal dicht te draaien, om te kijken hoe het loopt en of het niet blijft haken.

Achterraam weer ff openen, dan achterklep sluiten, achterraam weer sluiten.

Contact aanzetten, en het dak electrisch proberen helemaal te sluiten.
Dan de resetprocedure uitvoeren van het dak.
Knop 20-25 seconden indrukken, loslaten en weer 2 seconden indrukken.
(ik moest dit trouwens bij lopende motor doen (!?!?), anders werkte het niet!)

Als het goed is, heb je nu weer een werkend dak.
Dak stapje voor stapje testen met de schakelaar, daarna een keer een volledige cyclus laten lopen.

Alle losse kappen en omlijstingen weer monteren, en je hebt weer plezier van je dak! Smile Smile

 

Zie nu, dat het geen korte how-to is geworden, we zijn inmiddels 2.5 uur verder. Smile

Bij opmerkingen of vragen of commentaar, of verbeteringen, graag een berichtje, dan pas ik het aan.

Succes met de reparatie!

 

 

 

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
pleuroeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 19 augustus 2017 06:16 PM
  [ # 293 ]

Respect ! Duidelijk uitgelegd. Stiekem beetje jaloers op mensen met zulk technisch inzicht en geduld halelujah

eindelijk een auto met achterbank!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2017 07:07 PM
  [ # 294 ]

Niels123, topper!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 augustus 2017 07:24 PM
  [ # 295 ]

Super! Geweldig dat je de moeite hebt genomen om dit zo te documenteren!

Profiel  
 
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 20 augustus 2017 04:44 PM
  [ # 296 ]

Graag gedaan. Smile

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
pluu
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-07-2017

Gepost: 05 september 2017 04:07 PM
  [ # 297 ]

Mooie how to!
Ik heb hetzelfde werkje gedaan zonder how to en het is zeker goed te doen. En met de howto van niels123 kan het niet fout gaan.  zipper
Gewoon goed opletten wat je doet.

Ik ben hier tegenaangelopen tijdens het repareren:
- Ik kreeg de achterste slide er niet af (die zonder beugel) en heb dus de zijkantjes van de nieuwe gebruikt om de oude te vervangen.
- Als je toch in de war bent met de kabels of ze nou links of rechts moeten, ze passen maar op 1 manier in de ‘koker’ waar de kabel doorheen gaat.
- De eerste keer dat ik de motor weer terugplaatste na alles gemonteerd te hebben (ook met nieuwe tandwielset), bleek die niet goed te zitten en door te draaien zonder de kabels aan te sturen. Was even schrikken, al dat werk voor niks! Een keer losgehaald en weer gemonteerd corrigeerde dit probleem.

Het dak werkt weer!

Enige wat voor mij nog overblijft is het zwarte klepje voor op het dak. Die is er niet meer. Ik kon het onderdeel nummer vinden en heb het besteld bij de “citroen accesoires” website en daar kreeg ik te horen dat zonder opgaaf van reden van de fabriek, deze niet leverbaar was. Dus ik weet niet hoe lang dat gaat duren… Misschien wel helemaal niet meer.

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 05 september 2017 07:19 PM
  [ # 298 ]

Goedenavond ,

Top dat het gelukt is. Ikzelf moet er nog aan beginnen.

Nu weet ik dat er bij een demontage bedrijf 2 pluriel’s stam voor onderdelen. Misschien kunt u dar het zwarte klepje krijgen.

Het adres is:
DB Demontage
Siemensstraat 16
Hoogeveen
0621532783

Probeer het anders eens bij Bart Ebben in Malden.

Succes

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2017 09:25 PM
  [ # 299 ]
pluu schreef:

Ik kreeg de achterste slide er niet af.

Die zit met 2 schroefjes vast, om daar bij te kunnen moet eerst de achterste lijst van het dak eraf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2017 09:34 PM
  [ # 300 ]
pluu schreef:

Het zwarte klepje voor op het dak.

Voor Pluriels met nog CanVan is het onderdeelnr. 8484N5, met CanCan is dat 8484R9.

Beide nog nieuw te koop, zie https://www.original-car-parts.net/citroen/windabweiser-0.php

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
20 van de 41
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook