4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
2cvMaarten’s 2cv6 spécial
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 08 mei 2016 05:25 PM
  [ # 46 ]

Na gisteren terug te zijn gekomen van citromobile, was het vandaag alweer heerlijk tourweer. Hup, de garage uit en gaan!

2016-05-08_04-23-33 by maarten baltis, on Flickr

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- BX 1.6 RS
- 2CV AZU
Gepost: 11 mei 2016 09:00 PM
  [ # 47 ]

En hoe is het nu met het geluid wat je hoorde in de bochten?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 mei 2016 03:18 PM
  [ # 48 ]

Het zit toch in de aandrijfassen, tzt maar eens op zoek gaan naar een paar vervangers. Ik heb ze helemaal schoon gemaakt en opnieuw ingevet, in het begin was het even weg en daarna weer terug. Dus ik heb mijn conclusie getrokken Wink Tegen de tijd dat er nieuwe onder zitten laat ik dat weten.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 januari 2017 08:09 PM
  [ # 49 ]

Intussen zijn we eens paar maanden verder en staat de eend een winterslaap te houden.
Herfst by maarten baltis, on Flickr

In december nog op APK geweest, afgekeurd vanwege een te hoge CO! Niet zo’n probleem echter hij was niet meer af te stellen. Vreemd aangezien ik de carburateur ultrasoon gereinigd heb en alle pakkingen etc heb vervangen. Deksel eraf en even doorspuiten met lucht en de waarde zakte van +/-9% naar 3%, mooi zo very good Kwam ook nog tot de conclusie dat ik slechts 1000 km heb gereden in de eend afgelopen jaar, een absoluut dieptepunt Surprisedops: Genoeg getreurd, we mogen weer legaal de weg op tot 31 december 2018!

Verder weinig tijd gehad om te sleutelen aan het beestje echter hoop ik komende tijd weer een paar uurtjes te kunnen sleutelen in de garage. Aandrijfassen staan op de lijst om vervangen te worden, elektra achter de radio wegwerken en de olielekkage bij de brilrubbers oplossen.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 14 april 2017 09:21 AM
  [ # 50 ]

Het gebonk in mijn aandrijving is nog steeds aanwezig. Tijd om het hele lager/aandrijfgebeuren eens aan te pakken. Wiellagers zijn niet helemaal lekker meer en aan de rechterzijde zit aanzienlijk speling op de fusee.
Gisterenavond maar eens snel begonnen:

2017-04-14_08-43-07 by maarten baltis, on Flickr

Aangezien er toch flink speling op de fusee pen ga ik deze in een keer mee vervangen. Kan ik meteen de draagarmlagers schoonmaken en smeren en de kantelmesjes controleren/vervangen.

20170413_205750 by maarten baltis, on Flickr

kantelmesjes controleren/vervangen.

20170413_210329 by maarten baltis, on Flickr

Tot nu toe ging het vrij makkelijk, maar de fusee pen wilt er niet uit Evil or Very Mad vanavond verder! Als alles uit elkaar ligt kan ik een kleine inventaris maken en de spullen in de ontvetterbak gooien, schoonmaken, smeren en wat niet meer te redden is vervangen (wiellagers, kantelmesjes, aandrijfassen). Wiellagers had ik al besteld (SKF) stond alleen te kijken van het prijsverschil tussen de verschillende leveranciers.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- BX 1.6 RS
- 2CV AZU
Gepost: 14 april 2017 10:32 AM
  [ # 51 ]

Goed bezig, en check dan gelijk even of er geen scheur zit in de trekogen van de veerpotten, daar waar de kantelmessen doorheen gaan.
Heb ik ook al eens gehad.
Prijsverschillen is idd nogal wat bij de diverse leveranciers, en dan niet alleen wiellagers Rolling Eyes

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 15 april 2017 08:11 AM
  [ # 52 ]

Gisteren het wiellager met veel leed eruit kregen en gevonden waar het bonken vandaan komt.

2017-04-14_09-48-25 by maarten baltis, on Flickr

Als je met je nagel door de schaal gaat voel je precies waar de kogeltjes zijn ingedrukt. Brinelling (vernoemd naar de hardheidstest) zoals het ook wel genoemd wordt.

@Bert, die ga ik zeker ook controleren!

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
verkuilm
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1852
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 15 april 2017 12:09 PM
  [ # 53 ]

weet niet precies wat je met gebonk bedoeld. Maar een wiellager wat bonkt kan ik me niet zo voorstellen?
Zat je draagarm wel goed vast? Dat bonkt zeker, en soms komt daar spelling op.
Maar nieuwe wiellagers zoiezo nodig!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 april 2017 09:26 AM
  [ # 54 ]

Daar heb je gelijk in, het is ook meer een combinatie van diverse geluiden, daarom wil ik het grondiger aanpakken.
Wiellagers zijn gaar en moeten vervangen worden.
Draagarmlagers, schoonmaken opnieuw invetten en weer monteren
Fuseepen, vervangen zit ver op zijn limiet met speling
Aandrijfas is gaar en wordt vervangen
en tot slot de kantelmesjes, die worden ook vervangen.

Morgen even op het werk de fuseepen eruit persen, zit nogal vast. Daarna kan ik alle spullen bestellen die ik nog nodig heb en de boel weer monteren. Ik zag tijdens de demontage ook dat de brilrubbers weer aan het lekken zijn, wat een pauper kwaliteit spul is dat, 2 jaar geleden nog vervangen.

Iemand ervaring met de Viton-brilrubbers die door onze Burton vrienden worden geleverd?

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 21 april 2017 08:17 PM
  [ # 55 ]

Vandaag eindelijk tijd om de fusee pen eruit te persen.

20170421_144116 by maarten baltis, on Flickr

Altijd nog de beste manier om een fusee pen eruit de krijgen!

20170421_200022 by maarten baltis, on Flickr

En de ontvetterbak in om helemaal schoon te maken. Morgen komen de onderdelen binnen en kan ik in een keer verder zodat alles klaar is voor citromobiel.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 698
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 15 juni 2017 10:28 AM
  [ # 56 ]

Intussen staat het hok weer in elkaar en zijn de eerste km’s een feit. Het bonken is eruit gooi
Draagarm lagers waren van een dubieus Pools merk, duidelijk in het verleden al eens vervangen maar hier uit blijkt wat voor een bocht het is, waren letterlijk tot op de draad versleten. Gelukkig had ik nog een paar SKF lagers voor de draagarmen liggen. Fuseepen aan de rechterzijde vervangen, andere zijde heb ik een aantal jaar geleden al eens vervangen. Nieuwe wiellagers, echter hier ook weer de pauper kwaliteit van de aftermarket opsluitringen van de lagers. Bij verschillende webshops besteld en het is allemaal troep die niet past, op Citromobile bij Jan Kramer de juiste ringen kunnen aanschaffen. Nieuwe aandrijfas gemonteerd, ook de trekogen en kantelmesjes waren aan vervanging toe.Rubberen stuurkogelhoesjes vervangen en het opsluitdopje gemodificeerd, voorzien van een smeernippel. Tijdens de eerste testrit een geweldig sturende auto waarbij het stuur weer netjes naar rechtuitstand terug draait.

IMG-20170424-WA0015 by maarten baltis, on Flickr

IMG-20170609-WA0006 by maarten baltis, on Flickr

Door compressieverlies etc ook besloten het blok aan te pakken en nieuwe cilinders en zuigers te plaatsen, ook de koppen gereviseerd van voorzien van nieuwe klepseals etc.

20170503_202100 by maarten baltis, on Flickr

20170512_211454 by maarten baltis, on Flickr

En als kers op de taart de olievulpijp opgen geslepen en een Burton revisieset gemonteerd, dit was hard nodig aangezien de rubbers volledig verduurd waren.

20170521_191521 by maarten baltis, on Flickr

Deze was bijna zo hard als glas….

20170521_172528 by maarten baltis, on Flickr

Oud en nieuw naast elkaar, duidelijk zichtbaar is de rek eruit.

En nu…..

2017-06-12_08-05-06 by maarten baltis, on Flickr

Genieten!

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1123
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6
- HY HY78
- Xantia 1.816v Exclusive break
- Xantia 2.0 16v break
- Xantia 1.9 TD break
Gepost: 15 juni 2017 11:08 AM
  [ # 57 ]

mooi man, goed werk. geniet ze

HY 1964 “DUbbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1.9TD break 1996

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia nieuw, 1x Xantia 2.0i 16v 1996 ,1x Xsara Picasso nieuw.

Profiel  
 
CVosje1994
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 28-11-2010

- 2CV 6 Club s6
Gepost: 15 juni 2017 02:07 PM
  [ # 58 ]

Fijn om te zien en horen dat hij weer fijn rijdt.

Knap gedaan!!

Rode 2cv6 Club s6 -1987 nu Bleu Celeste

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook