8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
   
ervaringen met een U23
Diesel Rinus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 29 november 2018 10:12 AM
  [ # 106 ]

@ Waterman: De u23 van 1958 heeft nog smeernippels op de handrem kabels, misschien was het “oude stock”... Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 29 november 2018 10:28 AM
  [ # 107 ]

De beste tijd is originaliteit:

Schijven ter vervanging van de remtrommels vóór. Om ze te kunnen monteren moeten wel de montage flenzen voor de remtrommels van de naaf verwijderd worden.

Afbeelding Bijlagen
remschijf_voor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5208
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 30 november 2018 11:47 AM
  [ # 108 ]

Interessant, dat is vast niet specifiek als ombouw voor de U23 geproduceerd of wel? Wat voor klauwen ga je gebruiken?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 04 december 2018 03:36 PM
  [ # 109 ]

De originele remmen zijn trommels rondom, 355 x 50mm voor en 360 x 75mm achter. Mijn vrachtwagentje heeft Hydrovac vacuum rembekrachtiging maar deze werkt niet meer. Het accent ligth hier op de achterremmen qua remvermogen, in de originele 5 ton versie zit volbeladen meer dan 2/3 van het gewicht op de achteras. In mijn vrachtwagentje verschuift het zwaarte punt relatief meer naar voren door dat ‘ie nu niet meer dan 3.5 ton mag wegen.

De schijf op de foto is voor een Iveco Eurocargo, model 60/65/70/75 E die tot 2015 is gebouwd.
Het zijn schijven van 303 x 30mm. Het gaten patroon komt netjes overeen met die van de U23 en de hoogte geeft me genoeg ruimte om tussen de schijf en de fusee een nette bevestiging te maken voor de remklauw.
Achter komen geventileerde mercedes sprinter achterremschijven van de 4.6 tot 5 ton versie. Deze zijn 304 x 28mm en van 2006 tot 2013 toegepast. Deze schijven zijn nodig om om het lagerhuis van de achteras heen te passen. Eerst wilde ik ook hier de Iveco schijven toepassen maar die zijn te hoog en dan komt de bevestiging voor de klauw te diep te liggen. Voor deze schijven moet ik twee adapter platen (laten) maken die de overgang vormen tussen de achternaaf-flens waar voorheen de remtrommel op zat en de nieuwe schijf.

Voor en achter komen de Bosch 60mm zwevende remklauwen van de Xantia/XM V6. Hiermee heb ik dadelijk een handrem op de voor en achteras.

Het hele remsysteem gaat LHM worden met aparte voorraadbollen voor de voorremmen en achterremmen, geïnspireerd op het remsysteem van de Citroën 350/370/450-series en de Berliet K series (stiekem deels ook citroën vrachtwagentjes hoor!!!)

Ik hoop dat ik het ABS systeem van de Xantia er ergens in kan wurmen, het is alleen erg krap om ABS ringen (reluctorringen) te plaatsen in de achternaven/schijven. Lukt dit niet dan zal ik een remkracht/druk begrenzer in de leiding naar de achterremmen gaan monteren. Ik houd er niet van om bij forse remacties ineens achterstevoren te staan Wink

Het zal nog wel even duren voor ik al deze wilde plannen op de weg heb, maar het bedenken en bouwen is meer dan de helft van de lol.

Tegen die tijd dat ‘ie klaar is moet ‘ie al weer omgebouwd worden naar elektrisch ben ik soms bang Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5208
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 04 december 2018 05:47 PM
  [ # 110 ]

Wat een prachtig plan!

Profiel  
 
 
8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook