8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
   
ervaringen met een U23
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 29 november 2018 10:12 AM
  [ # 106 ]

@ Waterman: De u23 van 1958 heeft nog smeernippels op de handrem kabels, misschien was het “oude stock”... Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 29 november 2018 10:28 AM
  [ # 107 ]

De beste tijd is originaliteit:

Schijven ter vervanging van de remtrommels vóór. Om ze te kunnen monteren moeten wel de montage flenzen voor de remtrommels van de naaf verwijderd worden.

Afbeelding Bijlagen
remschijf_voor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5257
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 30 november 2018 11:47 AM
  [ # 108 ]

Interessant, dat is vast niet specifiek als ombouw voor de U23 geproduceerd of wel? Wat voor klauwen ga je gebruiken?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 04 december 2018 03:36 PM
  [ # 109 ]

De originele remmen zijn trommels rondom, 355 x 50mm voor en 360 x 75mm achter. Mijn vrachtwagentje heeft Hydrovac vacuum rembekrachtiging maar deze werkt niet meer. Het accent ligth hier op de achterremmen qua remvermogen, in de originele 5 ton versie zit volbeladen meer dan 2/3 van het gewicht op de achteras. In mijn vrachtwagentje verschuift het zwaarte punt relatief meer naar voren door dat ‘ie nu niet meer dan 3.5 ton mag wegen.

De schijf op de foto is voor een Iveco Eurocargo, model 60/65/70/75 E die tot 2015 is gebouwd.
Het zijn schijven van 303 x 30mm. Het gaten patroon komt netjes overeen met die van de U23 en de hoogte geeft me genoeg ruimte om tussen de schijf en de fusee een nette bevestiging te maken voor de remklauw.
Achter komen geventileerde mercedes sprinter achterremschijven van de 4.6 tot 5 ton versie. Deze zijn 304 x 28mm en van 2006 tot 2013 toegepast. Deze schijven zijn nodig om om het lagerhuis van de achteras heen te passen. Eerst wilde ik ook hier de Iveco schijven toepassen maar die zijn te hoog en dan komt de bevestiging voor de klauw te diep te liggen. Voor deze schijven moet ik twee adapter platen (laten) maken die de overgang vormen tussen de achternaaf-flens waar voorheen de remtrommel op zat en de nieuwe schijf.

Voor en achter komen de Bosch 60mm zwevende remklauwen van de Xantia/XM V6. Hiermee heb ik dadelijk een handrem op de voor en achteras.

Het hele remsysteem gaat LHM worden met aparte voorraadbollen voor de voorremmen en achterremmen, geïnspireerd op het remsysteem van de Citroën 350/370/450-series en de Berliet K series (stiekem deels ook citroën vrachtwagentjes hoor!!!)

Ik hoop dat ik het ABS systeem van de Xantia er ergens in kan wurmen, het is alleen erg krap om ABS ringen (reluctorringen) te plaatsen in de achternaven/schijven. Lukt dit niet dan zal ik een remkracht/druk begrenzer in de leiding naar de achterremmen gaan monteren. Ik houd er niet van om bij forse remacties ineens achterstevoren te staan Wink

Het zal nog wel even duren voor ik al deze wilde plannen op de weg heb, maar het bedenken en bouwen is meer dan de helft van de lol.

Tegen die tijd dat ‘ie klaar is moet ‘ie al weer omgebouwd worden naar elektrisch ben ik soms bang Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5257
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 04 december 2018 05:47 PM
  [ # 110 ]

Wat een prachtig plan!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 16 januari 2019 02:24 PM
  [ # 111 ]

Voor het u23 meerjarenplan moet er best veel plaatwerk worden gemaakt. Om mijn leven wat makkelijker te maken heb ik een z.g. “Metz 21” bead roller aangeschaft. Een versie “Chinoise” uit een ebay veiling om maar tot de laagst mogelijke prijs te komen. Deze rollers zijn handbediend maar eigenlijk moet je met z’n tweeën zijn om goed te zien wat je doet. Ik werk graag alleen en dus moest er een elektrische aandrijving op komen. Daarnaast zijn deze goedkope rollers berucht vanwege hun slappe constructie en dus moest er een-en-ander aan worden versterkt. Ik had geen zin in boormachines of ketting toestanden zoals je dat soms op U-tube ziet, dus iets verder nagedacht, motortje (90W) met wormwielkast (1:100)en een 1:2 tandwiel overbrenging naar de aangedreven as. Hiervoor wederom on-line diverse onderdelen gezocht en gevonden et voilà het resultaat.
Schakelaar voor omkeren van de draairichting en een voetpedaal voor betere controle erop.

Nu kan ik weer lekker alleen knoeien in de garage…

Ik ben er weer ingetrapt… Alle vrije tijd besteed aan gereedschap en niet aan de U23…

Afbeelding Bijlagen
bead_roller_frame_en_worm_motor.jpgbead_roller_aandrijving.jpgbead_roller_compleet.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9330
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 januari 2019 02:31 PM
  [ # 112 ]

Daar mag je nog wat foto’s van posten.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 16 januari 2019 03:12 PM
  [ # 113 ]

meer foto’s van de roller?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9330
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 januari 2019 04:16 PM
  [ # 114 ]

Ja, vooral het motortje ben ik benieuwd naar, heb je er een merk-type van?
Heb ook al eens zo’n roller willen kopen en je ziet dan inderdaad ketting constructies om het elektrisch aan te drijven….
Dit lijkt me heel mooi gedaan.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3439
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 januari 2019 06:31 PM
  [ # 115 ]

Ja, meer foto’s! Ach, en ook gereedschap maken is een mooie hobby!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 16 januari 2019 10:48 PM
  [ # 116 ]

Het motortje TEC 0.0941TPCB34 (4 polige 1 phase motor) met wormwielkast TEC-FCNDK40 met reductie van 1:100 en uitgaande as-set met spies en borgveren en alles wat je al niet kunt bedenken.
Als het vermogen van het motortje op termijn onvoldoende blijkt te zijn zet ik er een 180W of 250W motortje op met dezelfde bouwvorm.
Uitgaande as is 18mm, draait 13.9 toeren per minuut. Max koppel is 29Nm (door de frictie in de wormwielkast is er best veel verlies).
De “glimmende” tandwielen komen van Norelem.de, moduul 2.5. Ik meen 36 tanden en 19 tanden of daar omtrent. Ik heb de gaten moeten uitboren (op de draaibank gedaan) van 12mm naar 18mm voor de kleine en er met de hand een spiebaan ingezaagd/gevijld, de grote moest naar 25mm opgeboord worden om te passen op de dikke van de roller. Deze laatste heeft een plat vlak en een M8 inbus boutje klemt het tandwiel op deze as. Net als de 300mm lange zwengel voorheen deed.

Het zit wel een stukje strakker in elkaar dan de oude zwengel hoor!

Koppel op de dikke as zou nu maximaal zo’n 55Nm (29 x 36/19) zijn dat komt als ik me niet vergis overeen met zo’n 18kg aan het handvat van de zwengel!

Enige probleem wat ik nog heb ondervonden is het starten onder zware belasting in het midden van een stukje plaatwerk, waarbij de rollen al zijn aangedraaid. In dat geval moet ik de plaat even helpen (op gang brengen) in de goede richting. 1 fase motortjes staan niet bekend om hun startkoppel en er ontbreekt een startcondensator met centrifugaal schakelaar. Vandaar dat ik misschien op zoek ga naar een groter motortje als deze eerste in rook is opgegaan!

Het frame van de roller heb ik stijver gemaakt door twee afgeschuinde U profielen op de achterkant te lassen en deze te verbinden met een 5mm plaat waar de aandrijving op komt en een extra U-tje van 85mm hoogte.
Alle U’s heb ik uit een kokertje (50 x 90 x 5mm) geslepen die ik nog had liggen.
Voor de motor bevestiging heb ik uit 5mm plaat een basisplaat van 100 x90mm gezaagd en hier een 60mm gat voor de motor ingemaakt. Deze plaat van 2x 2 strip voorzien zodat het geheel een “omega” vorm (top-hat) heeft gekregen. De uitlijning van de tandwielen is verbeterd door een combinatie van verschillende ringetjes tussen de “omega” en de plaat op het roller frame.

De omkeer schakelaar en het voet pedaal van ebay, om een 1 fase motortje van draairichting te veranderen kan je niet “gewoon” twee fasen omdraaien maar moet je de windingen van de spoelen in het motortje zelf anders schakelen. Op de aansluitklemmen zitten hiervoor verbindende plaatjes. Deze plaatjes heb ik verwijderd en met vier draden naar de omkeer schakelaar omgeleid. de schakelaar neemt nu de rol van die plaatjes over en schakelt daarnaast ook de motor in of uit. Het voetpedaal onderbreekt daarnaast nog een keer de fase.

In de bijlagen wat details van een eerdere foto en hoe de roller er origineel uit zag.

Afbeelding Bijlagen
motor_bevestiging.jpgmotor_met_omkeer_schakelaar.jpgMetz_bead_roller.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 16 januari 2019 10:54 PM
  [ # 117 ]

Ik houd er van om gereedschap te maken…

zo had ik ook al eens een hydraulische cilinder/pomp van een buizen buiger omgebouwd tot een krik in mijn put.
De krik is 12 ton en heeft er geen enkele moeite mee de C32 op te tillen (circa 1250kg voor vooras alleen).
Het stukje koker wat ik voor de roller heb gebruikt van 90 x 50 x 5 mm was hiervan nog een overblijfsel…

Afbeelding Bijlagen
put_krik.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9330
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 januari 2019 10:03 AM
  [ # 118 ]

Helemaal duidelijk. Kun je niet links rechts schakelen door 2 voetpedalen te gebruiken?

Die krik is ook goed gevonden.

Zelf ben ik een nieuwe zandstraalkast aan het () aanpassen, als ik dat ding voor de eerste keer ga gebruiken moet die het ineens goed doen.
Tja gereedschap is ook mijn dada, ben ook gereedschapsmaker van opleiding.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 802
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
- C5 C5 Break 2.0 HDI ESTATE VTR + FAP
Gepost: 17 januari 2019 12:13 PM
  [ # 119 ]

om de draairichting om te draaien moet je 2x 2 van de klemmen met elkaar verbinden. de fase en de nul blijven permanent met twee van deze klemmen verbonden. met twee pedalen is er een risico dat beiden contact maken en meteen kortsluiten.

En dan nu de centenknieper: de omkeer schakelaar was iets goedkoper dan een tweede voetpedaal!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8431
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 17 januari 2019 01:21 PM
  [ # 120 ]

Mooi gemaakt!
Ik heb ook twee van die vorentrekkers,maar heb er nog nooit aan gedacht om ze electrisch te maken.
Ik heb me ook altijd nog aardig kunnen redden met de kleine stukken waar profielering in moest komen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook