17 van de 18
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 Volgende > 
   
CX Reflex: Remmen blijven ‘hangen’ bij stilstaan
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 oktober 2018 05:37 PM
  [ # 241 ]
ronvanzon schreef:
Stefan Willems schreef:

Ik heb mijn Prestige 1976 met 2400 cc motor en originele 4-bak, de 4-bak vervangen door een 5-bak waarvan ik de 5e versnelling heb gemodificeerd door de tandwielenset uit een Turbo Diesel 2.

Gaaf man, kan ik een conversie bij jou bestellen?

Ron

Ron,
De bak uitbouwen en terug inbouwen is heel deskundig gedaan door garage Hydraulique. De bakmodificatie heb ik zelf gedaan.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 04 oktober 2018 05:42 PM
  [ # 242 ]

hele fijne garage!
gr,joost

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 04 oktober 2018 06:17 PM
  [ # 243 ]

Dat klinken als geweldige aanpassingen, die van een fijne wagen een super fijne wagen maken!
Ook de kleur is fantastisch, prachtige foto’s! Ik ben in ieder geval jaloers love1
Heel veel plezier ermee!

doei

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 12 oktober 2018 05:30 PM
  [ # 244 ]

En ze blijft goed rijden, ideaal met dit mooie najaarsweer.

Waar ik nog mee zit: ik kocht 4 velgen van een serie-2 CX met nieuwe banden 195/70/R14, deze wielen zitten onder de auto gemonteerd. Keuring was geen enkel probleem maar waar ik wel mee zit is dat de Pallas-wieldoppen die ik heb niet blijven vastzitten op de voorste wielen.
De 4 velgen zijn identiek, achteraan geen probleem maar vooraan ben ik al 3 wieldoppen verloren, helaas… Gelukkig had ik nog een setje reserve gekocht maar dit is geen oplossing.
Wat ik al geprobeerd heb is om de bevestigingslippen wat naar buiten toe te plooien zodat de wieldop beter spant op de rand van de velg maar dit helpt kennelijk niet.
Ik vermoed dat de achterste wieldoppen wel blijven zitten omdat de zijdelingse krachten minder zijn (wielen draaien niet uit, vooras wel waardoor grotere krachten).

Is er iemand met ervaring hierin, enige tips of tricks of lukt dit helemaal niet?

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 12 oktober 2018 07:07 PM
  [ # 245 ]

Weet niet of de velgen van een serie 1 anders zijn dan van de serie 2, zou volgens mij niet veel moeten uitmaken wat misschien wel van invloed is dat de zwarte rubberen zeg maar plugjes in jouw wieldeksels aanwezig zijn, deze zitten in de gleufjes van de deksel gestoken en klemmen de deksel in de velg.
Volgens mij een stuk of acht per deksel.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 25 januari 2019 01:15 PM
  [ # 246 ]

sorry, foutje, zit in de verkeerde topic .

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 25 januari 2019 02:09 PM
  [ # 247 ]

Serie 2 doppen zitten toch op een ring gedrukt, die zelf weer in de velg klemt?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 25 januari 2019 03:26 PM
  [ # 248 ]
PeterW schreef:

Weet niet of de velgen van een serie 1 anders zijn dan van de serie 2, zou volgens mij niet veel moeten uitmaken wat misschien wel van invloed is dat de zwarte rubberen zeg maar plugjes in jouw wieldeksels aanwezig zijn, deze zitten in de gleufjes van de deksel gestoken en klemmen de deksel in de velg.
Volgens mij een stuk of acht per deksel.

De rubbertjes zorgen ervoor dat je dop niet te diep in de velg gaat liggen, zodat o.a. water er gewoon weer uit kan en je bijvoorbeeld de lepel om je wieldop eruit te wippen, erachter kan krijgen. Zonder deze rubbertjes zou je dop net zo goed moeten klemmen.

Overigens is er wel verschil tussen de stalen velgen. Er zijn sowieso minstens drie verschillende modellen. De wieldop heeft van ‘flappen’ en die moeten in de velg klemmen. Weet je zeker dat de velgen identiek zijn? Ik ben zelf nog nooit een dop verloren, bij mij klemmen ze er ook prima strak in.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 08 mei 2019 08:12 PM
  [ # 249 ]

Het gaat over een CX 2.0 uit 1983, met Douvrin-motor. De auto draait bij warme motor op stationair toerental niet mooi rond. Op de laatste keuring gezien dat het CO-gehalte heel erg laag was: 0.10%  Duidelijk een arm mengsel dus.
Nu heb ik de tijd genomen om de vacuumslangen (die zijn ok) en de carburator even te bekijken. Als ik rond de carburator sproei met remreiniger gaat de motor duidelijk mooier ronddraaien, op zoek naar valse lucht dus. Het gaat over een Solex-carburator, type 34 CICF 214

Ik merk op de er een gaatje (met schroefdraad in) open is en als ik hierin sproei gaat de motor mooi draaien. Mis ik hier een schroefje? (zie foto’s, centraal onder de zwarte luchtaansluiting). Ik vond een mooie foto van een iets ander type Solex waar ik wel een schroefje zie, maar wat doet dit schroefje exact?




Sowieso zou ik deze carburator eens willen demonteren, alle slijtageonderdelen vernieuwen en eens compleet ultrasoon reinigen omdat het een van de dingen is die ik bij de restauratie nog niet aangepakt had.
Online vind ik veel voor de Weber carburatoren maar niet voor exact dit type Solex.

Laatste vraag: Hoe ik ook zoek, ik vind nergens een schroef voor de CO te regelen, kan dit bij dit type Solex?
Vraagbaak bespreekt helaas geen Solex, enkel Weber. Ik had nog een mooie tekening gevonden, maar daar heb ik enkel een bolletje dat het gaatje afdicht, geen schroef.

Wie kent wat van deze carburatoren?

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 mei 2019 08:49 PM
  [ # 250 ]

Mijn Athena heeft zo te zien dezelfde carburateur. Op die plek zit dezelfde bout met gat. Vraag me niet waarvoor die dient.
Wat jaren geleden heb ik bij BCCP een revisiesetje gescoord. Daar zaten alle pakkingen, membraan en naald bij. Nadien liep de boel veel mooier/rustiger.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 mei 2019 08:58 PM
  [ # 251 ]

Misschien is het toch een soort bypass luchtgat, die gesmoord wordt door de soort van sproeier.
Als die sproeier er niet in zit krijgt ie te veel lucht?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 mei 2019 09:01 PM
  [ # 252 ]

Dat “schroefje” is een “sproeier”, die heeft een gekalibreerd gaatje voor de hoeveelheid lucht die daar naar binnen gaat. Staat normaliter ook een getal op. Nu krijg je dus te veel lucht daar, dan gaat je Co omlaag en je mengsel lijkt nergens op.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 09 mei 2019 12:56 PM
  [ # 253 ]

Ok, dat kan al wat verklaren. Op zich heb ik dan enkel het schroefje nodig en de service kit voor deze carburator maar weet iemand of de carburator van een oude 2000 of 2400 ook past?
Ik las op een forum van Matra Murena (met douvrin blok) dat dit zou lukken.
Over de pasvorm ben ik vrij zeker, maar de sproeierbezetting is allicht anders.
Iemand die daar ervaring mee heeft?

Zoals deze
http://www.cx-basis.de/vergaser-solex-34-cicf-161-cx-2400-3-78-ohne-klima-vg-20182.html

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 07 maart 2021 08:15 PM
  [ # 254 ]

De CX is inmiddels meer dan 2 jaar ingeschreven en sporadisch mee op weg, elke keer genieten.

Een half jaartje terug langs de technische keuring gepasseerd (België) en goedgekeurd

Na de carburatorperikelen met dat sproeiertje (nog ergens kunnen scoren in Zweden) en afstellen CO loopt de motor stationair nu heel mooi.

Veel goed nieuws dus, echter ook een vraagje over iets waar ik sedert het begin tegenaan loop en wat me nu begint te storen.
Als ik met de CX rem tot stilstand lijkt het alsof de auto een soort ‘hill-hold-functie’ heeft zoals vele nieuwe auto’s nu hebben: de remdruk lijkt aanwezig te blijven nadat ik het rempedaal heb losgelaten. Als ik de auto dan opnieuw in eerste versnelling zet en de koppeling laat opkomen moet ik wat meer gas geven om die weerstand te overwinnen en na een paar seconden voel ik dat de remmen los zijn. Ze zijn dan effectief helemaal los want als ik de auto stapvoets laat uitlopen duurt het een heel eind voor ze tot stilstand komt. Gewoon afremmen zonder tot stilstand te komen lijkt dit probleem niet naar boven te laten komen ofwel voel ik het niet dan…

Ik heb zelf wat zitten lezen in de vraagbaak en in het boek ‘jetzt helfe ich mir selbst’ over het remsysteem maar vind in geen van beiden een mooi schema met de opbouw van het hydraulisch systeem en meer specifieke het remsysteem.

Zelf zat ik te denken aan (een) remzuiger(s) die niet helemaal soepel kan bewegen in de remklauw maar kan het eventueel in de remservo zitten of iets anders?
Voor de rest veert de auto normaal en is er geen externe lekkage.

Iemand die dit misschien ook al eens meegemaakt heeft hier en die me er meer over kan vertellen?

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 maart 2021 09:06 PM
  [ # 255 ]

Natuurlijk kan het heel goed zijn dat er één of meerdere remzuiger(s) klemmen. Dan moet je de remklauwen eens uit elkaar halen. Het kan ook zijn dat er toch wat lucht in het systeem zit, maar het kan ook zijn dat de plunjer in het remcommando niet lekker terugkomt.

Ik zou starten met goed ontluchten, tot er schone LHM uit je remmen komt. En daarna maar eens kijken of de zuigers goed gangbaar zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
17 van de 18
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook