2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Project ID(em) opnieuw in goede handen
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 21 februari 2015 07:06 PM
  [ # 16 ]

Nog even terugkomend op je laswerk aan de voorbrugophanging : heb je de bussen die niet gescheurd waren toch ook opnieuw gelast? (zou je dan de plaat nl ook kunnen verzwakken ipv versterken?)
Aan de andere kant lijkt het me op het oog moeilijk te zien of er haarscheuren in zitten.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 februari 2015 07:59 PM
  [ # 17 ]

over het algemeen zie je die scheuren wel, op overgang vd rups en de plaat waar hij in zit. Ja, we hebben ze allemaal gedaan en ik heb ze verbreed richting de plaat rromheen. Plaat verzwakken: zal meevallen als je goed last. Niks doen is sowieso geen optie!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 22 februari 2015 03:24 PM
  [ # 18 ]

Vandaag weer even in de garage gezeten en veel van de halve bruggen gedemonteerd om de bussen te kunnen lassen. Wat moet je veel demonteren om aan de binnenzijde er goed bij te kunnen ! Steeds meer hydraulische leidingen moeten los etc.
Begin me nu wel wat zorgen te maken of ik wel weer weet hoe het in elkaar moet. Veel foto’s gemaakt.
Dan “even” ontroesten en verf verwijderen , maar hoe doen jullie dit ? Aan de binnen/voorzijde lukt het nog wel enigszins met de roterende staalborstel, maar aan de achterzijde kan je er hoegenaamd niet bij. Beetje krabben met de schroevedraaier geeft weinig effect. Stralen gaat bij mij thuis niet. Is er iets handigs voor ?tips ?

Ik kan nu overigens wel zien dat de originele rupsen maar slordig zijn gelegd. Niet mooi uitgewaaierd, zal ik maar zeggen, maar als een worstje er bovenop. Geeft aleen al daarom metaalmoeheid op de overgang van dik naar dun materiaal, veel te plotselinge overgang.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 februari 2015 06:59 PM
  [ # 19 ]

Ik had het grote geluk dat de mijne aan de binnenzijde al gelast was en op de motor met bak na het chassis nog redelijk kaal was. M’n andere break is helemaal kaal, ook de motor eruit, dus ook daar geldt dat dat nu de fase is waarin ik dat doorlas.
Roest en lak verwijderen: je zou nog met afbijt in de weer kunnen. Ideaal worden de omstandigheden nooit. Voordat je uiteindelijk gaat lassen adviseer ik om de las en directe omgeving alvast heet te stoken met een gasbrander omdat je daarmee nog lastig bereikbaar vet en evt tectyl wegbrandt. Goed ventileren en branddeken en CO2 blussers stand-by. Maar dat moet altijd.
Het is precies wat je beschrijft: de lassen zijn niet fraai en liggen als een raltief smalle rups op het omliggende plaatstaal. Tja, dat volstond voor 10 jaar. En nu zijn we 50 jaar verder…
Dus goed om dit te doen en de overgang naar het omliggend plaatstaal te verbreden. Dan wordt het echt wel beter dan nu.

Succes!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 23 februari 2015 11:22 PM
  [ # 20 ]

He, zie ik op een van je foto’s handige plastic dopjes om een gedemonteerde leiding tijdelijk af te dekken ?
Hoe kom je daaraan ? Ik zit nu te klunzen met stujes doek om geen vuil in het systeem te krijgen.
Heb je die ook in verschillende maten ?

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 24 februari 2015 09:37 AM
  [ # 21 ]

Deze kreeg ik met het bouwpakket dat mijn auto was meegeleverd. Je kunt er gewoon dopjes voor ontluchtingsnippels voor gebruiken. Automaterialenzaak. De gaten kun je afdoppen met een oude leidingnippel met daarin een stukje leiding die je afknipt en daarmee gelijk dicht zit.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 februari 2015 09:40 AM
  [ # 22 ]

Die dopjes kun je kopen bij een winkel in vlieger-benodigdheden (kite). In diverse maten.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 februari 2015 04:32 PM
  [ # 23 ]

Kijk! Soms zijn de beste toepassingen die waarvoor ze aanvankelijk niet waren bedoeld!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 26 maart 2015 11:28 PM
  [ # 24 ]

Vandaag is mijn break APK gekeurd!  Bij de dorpsgarage om DS hoek bleek vanochtend een verschil in remwerking links en rechtsachter. Raar want alles is uit elkaar geweest, gangbaar en fris. Mijn vaststelling dat ik hem aan de achterzijde ook nogal stuiterig vind veren leidde bij mijn steun en advies in de persoon van Repeksteeltje tot de hypothese dat m’n veerbollen achter stukloon zouden kunnen zijn. Waten ze voor de winter nog niet maar inderdaad: ze bleken geen druk meer te hebben. Zo lang verwisseld voor de bolken van mijn andere break project, die bleken OK.
Terug naar APK garage en daar bleek het verschil in remkracht nog minimaal. Schorsing bij postagentschap om de hoek opgeheven en rijden maar! 

Samen met Repelsteeltje (mijn ‘referent’) mogen vaststellen dat dit echt een heel fijn rijdende break is.

Komende week nog even de allerlaatste puntjes op de i zoals sierbeplating zijkant achterbank, steunen strapontins, temp meter inbouwen e.d..

Wordt toch matig weer… Met de Pasen is ze dan op haar Paasbest. Fotootjes en meer tekst met ervaringen volgen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 maart 2015 05:36 AM
  [ # 25 ]

Top. Mooi werk. Je zal ongetwijfeld nog wat dingen ter verbetering tegenkomen als je met de auto gaat rijden. Maar dit heb je alvast bereikt. Succes met de laatste loodjes.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 maart 2015 08:45 AM
  [ # 26 ]

O zeker, er zijn altijd nog wat zaken die je moet fine tunen obv gebruikservaring. Vooralsnog is het echter aanzienlijk minder dan met de eerste Peugeot 504 die ik 10 jaar geleden rond deze tijd weer op de weg bracht. 😊

Een en ander zeker te danken aan een zeer zorgvuldige basis-opbouw door mijn voorganger Repelsteeltje die mij daarna op afstand van alle raad en daad heeft voorzien om de afgelopen maanden vanuit kaal chassis met aandrijfaggregaat tot een complete auto te komen. Ik kan jullie verzekeren dat deze wederopbouw zonder moderne hulpmiddelen als ‘Whatsapp’ minder snel had gekund. Fotootje met vraag of advies erbij, reactie met verwijzing naar fotonummer (tijdstip) retour et voilà, ik kon weer verder. Uiteraard geflankeerd door het WPB en de onderdelenboeken en daarnaast de nodige sleutelervaring mijnerzijds en demontage-ervaring (ik kende alle onderdelen dus al en kon ze plaatsen) van mijn andere break. Deze combinatie maakte het tempo hoog en het failure-percentage laag. Ook op deze plaats dus mijn grote dank voor Repelsteeltje. Ik sta het stuurwiel van mijn vierwielers doorgaans niet snel af aan derden, maar aan Repelsteeltje doe ik dat zonder voorbehoud.

Met een paar eerste ‘onderweg plaatjes’:

https://www.dropbox.com/s/y2q96vie55ea0ew/2015-03-26 09.07.12.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/s5c78wz41hv69hi/2015-03-26 09.08.27.jpg?dl=0

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 maart 2015 09:21 AM
  [ # 27 ]

Gefeliciteerd.
Je planning om met de break naar 60jr DS in Parijs te gaan gaat lukken!!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 maart 2015 09:36 AM
  [ # 28 ]

Dank Egbert! En, kleine omissie in mijn dankbetuigingen: ook dank aan jou voor de uitgebreide hup bij het doorlassen van bevestigingsbussen voor de halve veerbruggen op het chassis!
Ik weet niet hoe mijn chassis reed voor deze restauratie, maar wel dat mijn voortrein op de vreselijke klinkerwegen hier in het dorp echt volmaakt speling en rammelvrij is. Zoals gewenst, want ik ben hyper-allergisch voor speling en rammels…

Planning inderdaad gehaald, op de kop af in minder de 6 maanden. Wel avond aan avond… Komende maand fine tunen, dan de vuurdoop met de Holtkamper erachter ergens kamperen gedurende de meivakantie, ergens in een cirkel van max 700 km hier vandaan. En daarna inderdaad naar Monthlery en Parijs. Heb er zin in.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 maart 2015 10:41 AM
  [ # 29 ]

Het kan dus wel.

Toen ik, de vorige eigenaar, deze ds aanschafte, was het mijn bedoeling om hem grondig op te knappen. Doel was een degelijke, betrouwbare ds, voor dagelijks gebruik, werkpaard, geen concourswinnaar, maar wel met het karakter dat een ds kenmerkt. Ik wilde wel concessies doen, maar zeker niet voor hydraulisch gerelateerde delen.
 
Uitdaging was de voortrein. Ik wilde geen schoonmaakrevisie of andere doordachte modificatie. Ik wilde de veerkarakteristiek die een ds kenmerkt. En dat gevoel herken je alleen als je weet hoe dat moet voelen.
Reden voor demontage was dat de voortrein van deze ds aan alle kanten rammelde. Na demontage bleek ook wel waarom. Zware pitvorming en erosie op draagarmen, daar, waar de lagers geplaatst zijn. Hetzelfde bij de stabilisatorstang. Rijp voor museum en antiquariaat. Een tentoonstelling van zwaar versleten onderdelen, het reed ook echt voor geen meter.
Ik heb toen uit mijn verzameling draagarmenstellen de beste huizen, tuimelaars, armen en lagers gezocht. En gevonden. Inmiddels was mijn gezondheid zo kritiek geworden, dat ik niet meer de kracht kon opbrengen om te gaan monteren. Dit heb ik uit handen gegeven. In mijn opdracht heeft Jansen Bennekom de sedan-huizen omgebouwd naar break-huizen met break-tuimelaars. En de lagering en armen gemonteerd. Het resultaat was waar ik op gehoopt had. Volledig origineel, met mooi soepel lopende armen met juiste weerstand. Gelijk nog twee sets (sedan en break) samengesteld. Liggen klaar voor een liefhebber met puristen-eisen.
Wiellagerblokken met goede originele fusees en goed lager had ik al gemonteerd. Onmisbaar om een vertrouwd en karakteristiek veercomfort te waarborgen.

Ja, ik ben tevreden met het resultaat. Gisteren even een (te) kort stukje gereden, en het veercomfort van de voortrein voldoet geheel aan mijn verwachtingen. Deze ds rijdt, veert, stuurt (origineel lekvrij stuurhuis) en remt (trillingsvrij) zoals het bedoeld is, en zoals ik het gewild had.

Complimenten voor je doorzettingsvermogen en doelgerichtheid. Koester, en geniet, Idealist!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 17 april 2015 05:22 PM
  [ # 30 ]

Inmiddels een paar weken met de DS op pad geweest. Kleine duizend km verder. Met nog wel wat opstartperikelen, waarover later meer.

Eerst het goede nieuws: plaatjes!

Heb nog niet heel veel foto’s en de echte fotoshoots maak ik pas na de poets en polijstbeurt waarmee ik nu bezig ben. De voorzijde is daar deels doorheen en herken je niet meer terug.

Eerste grote rit was de Paasrit van de Peugeotclub Nederland waarvan ik ook lid ben. Die markeert jaarlijks het begin van het Peugeot-evenementen seizoen. En omdat het weer nog niet echt warm was en het hele gezin mee wilde, leek het me op de achterbank van de cabriolet iets te koud. Kortom: met de ID break gegaan. Hopende dat ik niet zou stranden, want dat zou me de komende 10 jaar op een collectieve hoonlach hebben gestaan…
De aanwezigheid van de grote concurrent van de 404 en 504 werd echter hoog gewaardeerd, mijn auto trok samen met een deelnemende Saab 92 de meeste bekijks! En we hebben heerlijk getoerd in het Rijk van Nijmegen e.o.. Hieronder wat plaatjes.

https://www.dropbox.com/s/5cqggb7sqmwf778/2015-04-06 15.26.10.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/aqo97mv1m5gpp7r/2015-04-06 18.25.31.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/vrg5bhtdplufah2/2015-04-06 18.24.28.jpg?dl=0

Op naar een familie-evenent. De aanhanger is maar 2 meter, de sjoelbak langer en het regende niet dus…spanbandje eromheen en gaan! Uiteraard de kofferbak goed gevuld met wijn. Voordeel hydraulisch veersysteem: de wijnvoorraad verraadt zichzelf niet… Smile

https://www.dropbox.com/s/p3d8b9yn0dv2gub/2015-04-10 13.01.22.jpg?dl=0

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook