23 van de 25
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende > 
   
ElectroFan: Het werkt!
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juni 2015 02:49 AM
  [ # 331 ]
H@ns schreef:

Hebben we dan ook weer geleerd!
Krijg je er nou één met een kleinere poelie? Volgens die datasheet kan je de poelie op maat kiezen.

Het is wel jammer als je het stationaire toerental moet verhogen (hoewel, 875 kan nog bij een DS…)
vanwege de dynamo.
Of je moet accepteren dat het lampje af en toe gaat branden.
In het gelijkstroom tijdperk was dat volkomen normaal…

Zou die grotere poelie er op zitten vanwege het grotere moment dat nodig is om die hoge stroom op te wekken?

Ik denk omdat bij de meeste motoren de dynamo aangedreven wordt door de krukas, waardoor het toerental twee keer zo hoog wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 juni 2015 09:21 AM
  [ # 332 ]

Even verder aan het speuren geweest. In de WPH staat dat wagens met een wisselstroomdynamo tot 3/71 een overbrengingsverhouding hebben van 153.1/1 (dat komt overeen met een dynamopoelie van 6cm) en daarna 1,75/1, een nog kleinere! De poelie op de 70A dynamo’s is veel te groot (7cm)en feitelijk heeft mijn oude dynamo een te grote poelie voor het bouwjaar ( 1973).

Feit is gewoon dat het laadsysteem van de DS al krap is ( nokkenaspoelie kan niet groter en de dynamopoelie kun je niet te klein maken ivm moer op as en radius snaar).

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 08 juni 2015 10:50 AM
  [ # 333 ]

Het trouwens opvallend dat het verhogen van het toerental van de dynamo vlak na de introductie van de 21IE plaats vond, eigenlijk wel logisch die trekt meer stroom.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 juni 2015 02:08 PM
  [ # 334 ]

Klopt ,  een injectie is veel gevoeliger voor voldoende spanning !

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 10 juni 2015 02:13 PM
  [ # 335 ]

Rondje gereden, koelwatertemp blijft nu mooi op 85-86 met 145-150 op de snelweg. Brom rond de 3000-3500 is wat minder na het aantrekken van de motorsteunbouten in het interieur maar nog niet weg. Laadspanning blijft toch wat aan de lage kant tijdens stationair draaien, daar maar eens met de leverancier over in gesprek.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 juni 2015 06:38 PM
  [ # 336 ]

Vanmiddag lekker aan het gassen geweest op binnendoor weggetjes en de zaak stevig op zijn donder gegeven, temperatuur blijft perfect en de fan hoeft niet veel te doen. Wat heerlijk is de rust zonder die mechanische fan, meer een CX zo. Morgen maar eens naar de sleuteldag in Leek.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 juni 2015 06:48 PM
  [ # 337 ]

Klinkt goed met deze temperaturen.
Als je een trekhaak hebt, heb je er al eens een karretje of fietsdrager achter gehangen ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 13 juni 2015 08:52 AM
  [ # 338 ]

Als ik iets moet trekken dan pak ik de Land Rover of de John Deere…. Laughing

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 juni 2015 09:52 AM
  [ # 339 ]

Duidelijk Wink

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 14 juni 2015 10:22 AM
  [ # 340 ]

Heeft iemand een idee hoe je de capaciteit van de koeling kan meten, zonder al te ingewikkeld te doen ?
Dan hoef ik niet eerst naar een flinke helling bij Luik te gaan rijden met warm weer om te testen. Anders kom ik er pas achter on de vakantie of alles goed is !
Je zou kunnen denken aan afdekken van een deel van de radiator of zoiets, maar misschien heeft iemend een beter idee ?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 juni 2015 10:33 AM
  [ # 341 ]

Waar je aardig wat mee kan is een IR temperatuurmeter (€ 17,- Conrad).
Daarmee kan je behoorlijk precies de temperatuur op allerlei plekken te weten komen.
Bijvoorbeeld aan de boven en en onderzijde van de radiator.
De bovenzijde wordt bepaald door de thermostaat.
Aan de onderzijde kan je zien hoeveel de radiator nog “over heeft” om te koelen.
Als boven en onder gelijk zijn zit je over de grens.

Als je ook nog zou weten hoeveel liter per minuut de waterpomp opbrengt kan je met die gegevens zelfs sommetjes maken.
Wie weet is dat gegeven wel ergens in het www-walhalla te vinden.
En dan hebben we nog forumlid DriverD, die dat bij zijn onderwijsinstelling zomaar boven water moet kunnen trekken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 16 juni 2015 10:41 AM
  [ # 342 ]

Maar eens verder met de dynamo. De leverancier komt niet verder dan met de opmerking: stuur hem maar terug.
Niet erg netjes gezien het feit dat duidelijk onderbouwd is dat de poelie gewoon te groot is.

De poelie van de oude dynamo maar eens bekeken en als ik daar het kraagje van 1 a 2mm aan de achterzijde afdraai past die op Iskra.

Wordt vervolgd…....

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 10 december 2017 03:08 PM
  [ # 343 ]
ijcobar schreef:

Ben eens aan het kijken of er goede vervanging is van de mechanische fan. Dat is eigenlijk een onding, draait te langzaam bij lage toerentallen en maakt een hoop herrie bij hoge.

Toen kwam ik deze dingen tegen: koolborstelloze, toerental geregelde ventilatoren:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0164/0230/files/NUOVA_Fans.pdf?876

Dit zijn ventilatoren met een PWM controller ingebouwd, aanstuurbaar met een speciale sensor of via een stuursignaal vanuit een motor management systeem. Deze Spal’s worden vanaf fabriek toegepast in de Corvette C7 en hebben een serieuze output.

Ok, het is niet goedkoop. 400 dollar voor een fan met sensor.

http://www.kartek.com/Category/629/SPAL-Brushless-Fans.aspx

Bij toeval bladerde ik door een catalogus van QSP Products, met daarin ook een pagina ventilatoren. Ook SPAL, maar voor veel vriendelijker prijzen. http://www.qspproducts.com.
In diezelfde catalogus ook een walhalla van siliconen slangen.

 

 

 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 december 2017 08:31 PM
  [ # 344 ]

Ijcobar had destijds moeite met het vinden van de juiste combinatie fan met PWM regeling en sensor dacht ik.
Of zou die hier toevallig ook tussen staan?

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 december 2017 02:15 PM
  [ # 345 ]

ik vind alleen relais geschakelde regelingen op de site

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
23 van de 25
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook