22 van de 25
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Jaco’s XM 3.0 V6 - KVS-raadseltje (p24)
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 02:58 PM
  [ # 316 ]

Ik bedoelde dit draadje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217648/

Niet een verhaal om jaloers op te zijn, maar misschien heb je er wat aan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 23 juni 2017 05:22 PM
  [ # 317 ]

In de 13 jaar dat ik een XM V6 12V rijd heb ik twee keer te maken gehad met hikken/inhouden. Beide keren was het bij mij opgelost na vervangen van de verdeelkap.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 23 juni 2017 08:49 PM
  [ # 318 ]
JanSr schreef:

Ik bedoelde dit draadje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217648/

Niet een verhaal om jaloers op te zijn, maar misschien heb je er wat aan.

Dank Jan! Ik had vandaag ook even zitten zoeken, maar kwam alleen twee draadjes tegen die over iets heel anders gingen. De beschrijving van de problemen die Kees (Rougefurio) geeft, komt vrijwel exact overeen met hoe ik het ervaar.

Vanmiddag ook weer: over de Zuilense Ring naar Utrecht en na een tijdje constant 100/110 gereden te hebben, begint de motor in te houden om na gas bij geven ineens flink vooruit te schokken. Bij het stoplicht aangekomen, komt de motor bij stilstand hortend en stotend langzaam weer tot rust, waarna ik mijn weg weer een stukje kan vervolgen. (Dat is ook de reden dat ik via de Zuilense ring rijd en niet over de A12; door de vele stoplichten kan de motor zich af en toe even hervinden.)

Ik heb alleen nog maar de eerste pagina van het draadje gelezen en daar kom ik dit tegen:

Citrophile schreef:

Check de lambdasondes, of nog liever of de uitlaat(spruitstukken) en pakkingen lekdicht zijn.

Aangezien mijn uitlaat onlangs vanaf het spruitstuk in zijn geheel is vervangen en daarna plots de problemen optreden, is dit toch mijn eerste verdachte. Maandag neem ik even contact op met NMParts.

Verder overweeg ik tijdelijk maar even ander vervoer te regelen, al weet ik nog niet wat en hoe. Maar ik heb écht even een auto nodig die geen problemen geeft, omdat ik in de carpool 4 x per week naar Utrecht moet om een aantal kinderen naar school te brengen c.q. uit school te halen. Valt me ineens op dat Xantia’s dun gezaaid zijn en tevens duurder worden…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 juni 2017 10:00 AM
  [ # 319 ]

Ja, ik begrijp dat je dan naar een Xantia kijkt. Maar die C5 moet je ook niet onderschatten. Behoorlijk storingsvrij (oude THP types na) en spotgoedkoop te koop. (omdat ze zo lelijk zijn?)

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juni 2017 11:09 AM
  [ # 320 ]

Ik zou eens goed kijken naar de draden vanaf de lambda sondes, als die slecht waren zijn die zeker door het demonteren van de kat er niet beter op geworden. Als die ergens tegenaankomen dan komt je motormanagemt in de war, zit een mantel om dus je kan moeilijk zien of ze in de mantel nog goed zijn.  Wat voor een katalysator zit er nu onder? De oude was helemaal weg, dat begrijp ik, maar die nieuwe is zeker geen originele maar een universele neem ik aan? Verbruikt je motor olie? Dat heeft ook invloed op de katalysator, die olie wordt wel verbrand maar het roet kan zich ophopen in de kat.
Ik volg janSr: C5’s zijn misschien niet mooi ( de eerste modellen), maar beter dan veel mensen denken en goedkoop.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 juni 2017 09:02 AM
  [ # 321 ]

De afgelopen twee dagen nergens last van gehad, zou het weer een factor van betekenis kunnen zijn of hebben we gewoon te maken met toeval? Hoe dan ook, ik heb zojuist een mail gestuurd naar NM Parts om nog even goed te kijken naar de uitlaat of alles lekdicht is.

Daarna kunnen we verder gaan zoeken.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 juni 2017 09:04 AM
  [ # 322 ]
Citroensmgz schreef:

die nieuwe is zeker geen originele maar een universele neem ik aan? Verbruikt je motor olie?


Er zit nu inderdaad een universele katalysator onder. Ik verbruik geen olie.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 juni 2017 02:52 PM
  [ # 323 ]

Zo, dat was even een klein maar dankbaar klusje tussendoor. De knopjes van de portiersloten waren er een voor een uitgevallen en zojuist ging ik eens kijken hoe ik die er weer in moet krijgen. In eerste instantie lukte het niet goed omdat het eerste knopje dat ik terug had gezet er vreselijk losjes in bleef zitten. Toen ik het volgende knopje ging proberen, zag ik het volgende:

Onderin het mechaniekje hing een klein stukje plastic los aan het metalen stokje waar het knopje overheen geschoven moet worden. Bij de andere sloten gekeken, maar daar zat dat er niet. Vervolgens de knopjes maar even bekeken en ja hoor, daar zaten ze keurig in de knopjes. EUREKA!! Ik had dus het verkeerde knopje in het eerste portier bevestigd, vandaar dat die dus zo gammel zat!

Even een paar foto’s van hoe het hoort te zitten:

Nu de setjes weer compleet waren, kon ik ze een voor een weer op z’n plaats zetten. Even stevig aandrukken tot er een doffe ‘klik’ (*dk*) klinkt et voila!

(op deze foto zit het knopje nog niet mooi vast, je ziet het iets uitsteken. Pas nadat ik nog even goed aanduwde, klikten ze vast)

Hopelijk blijft het nu weer een poosje zitten. Nu alleen nog eens kijken hoe het rechter achterportier netjes mee blijft schakelen op de centrale vergrendeling. Soms werkt het wel en vaker niet.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 26 juni 2017 03:26 PM
  [ # 324 ]

Oh, die zaten ook in mijn ZX. Als je eenmaal door hebt hoe dat in elkaar zit is het best makkelijk Smile

Ik was toendertijd wel verrast dat ze nog nieuw te krijgen zijn bij de dealert

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 juni 2017 03:41 PM
  [ # 325 ]

Zijn dat de knopjes die in een XM serie 1 horen? Ik dacht dat die hetzelfde waren als de Xantia, maar dat kan ook alleen de serie 2 zijn…
Over de c5: ja, die zijn wel goed en ook zeker niet duur, maar de Xantia rijdt veel meer als een XM dan de c5. Eerlijk gezegd zou ik mijn Xantia niet zomaar voor een c5 in willen ruilen…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 juni 2017 05:24 PM
  [ # 326 ]

Hé mensen, ik ben niet op zoek naar een andere auto hè? Hooguit even tijdelijk ander vervoer als de XM zo nukkig blijft, zodat ik ruimte krijg om naar het euvel te zoeken en tegelijkertijd mijn dagelijkse ritjes zonder zorgen kan maken.

En ja, de C5 had ik even over het hoofd gezien, maar is zeker een optie. Een oude afgetrapte Mercedes ook, ik rijd momenteel voornamelijk taxiritjes. Dusss…

Maar zoals gezegd: de laatste dagen geen problemen. En vanmorgen heb ik contact gehad met NM Parts, zij sturen mij nog een aantal agenda-opties om te kijken wanneer we een inspectie kunnen plannen.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 29 juli 2017 04:13 PM
  [ # 327 ]

Goed, weer even een update met betrekking tot het inhouden van de motor. Zoals gezegd zou ik eerst even terug gaan naar de uitlaatboer alvorens andere mogelijke oorzaken te checken. Twee weken geleden ben ik weer bij NM Parts geweest en we hebben samen de hele uitlaat nog eens nagelopen, maar daar zijn geen mankementen te vinden.

Gelukkig denkt Nik graag mee en hij had vooraf ook al wat rondgevraagd bij anderen in de hoop een oplossing aan te kunnen dragen. Hij kwam met twee dingen:

1. Misschien helpt het om een grotere katalysator te plaatsen, wil hij met alle plezier doen.
2. Het zou aan de onstekingsmodule kunnen liggen, vervang die eens.

Toevallig had ik nog een reserve ontstekingsmodule liggen, dus die hebben we meteen vervangen. Maar toen wilde de auto niet meer starten en trokken we de hele accu leeg. Oude module weer teruggeplaatst en even geholpen met starten, de motor draaide weer.

Ik had al even dit draadje doorgelezen:

JanSr schreef:

Ik bedoelde dit draadje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217648/

Niet een verhaal om jaloers op te zijn, maar misschien heb je er wat aan.

En ik heb niet echt het idee dat de ontstekingsmodule de boosdoener is. Maar Nik stond erop dat hij (uit eigen zak) een nieuwe module voor mij zou bestellen en ik wilde hem niet voor het hoofd stoten. Het duurde tot eergisteren voor ik de module binnen had en vandaag dacht ik die even te vervangen.

Dat vervangen was een fluitje van een cent, maar weer werd de accu leeg getrokken. Ik heb de oude module weer teruggeplaatst en gewacht tot mijn vrouw met haar Fiat Pausmobiel thuis was om met startkabels te starten.

Iemand bekend met dit probleem?

 


Zojuist een flink stuk gereden (Utrecht-Almere-Amsterdam-Utrecht) op verschillende kruissnelheden en de motor heeft geen moment ingehouden. Overigens heb ik het probleem de afgelopen weken ook geen een keer kunnen constateren. gek genoeg alleen toen ik op 11 juli onderweg was naar NM Parts ...

Wat me de laatste weken wél opvalt, is een trilling bij snelheden boven 120 km/u. Ik denk dat de voorbanden even opnieuw gebalanceerd moeten worden, dus dat gaan we nu eerst maar aanpakken.

Het vervangen van de katalysator door een groter exemplaar, lijkt mij ook niet direct nuttig of noodzakelijk. Als het aan de katalysator zou liggen, had ik toch de afgelopen weken last moeten hebben van een inhoudende motor?

Verder dus het hele draadje van Rougefurio gelezen en alvast wat aantekeningen gemaakt van zaken die ik kan laten nakijken. Maar zolang het probleem zich niet voordoet, moet ik het fijne rijden misschien maar even koesteren. Overigens stemt de zoektocht van Rougefurio mij niet vrolijk en ik weet zeker dat ik niet zoveel geduld en uithoudingsvermogen heb als hij. Wink

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 juli 2017 05:46 PM
  [ # 328 ]

Dat probleem met een net vervangen ontstekingsmodule herken ik zeker. Mijn Xantia sloeg ook heel slecht aan de eerste paar keer na het vervangen van de ontstekingsmodule, zelfs na het resetten van de ECU. Dat probleem loste zichzelf uiteindelijk op bij mij, maar daarbij startte ik de accu ook niet helemaal leeg. Die moest ik gewoon een paar tellen doorstarten…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 juli 2017 10:15 PM
  [ # 329 ]

Ik had mij tot nu toe niet ingeschreven voor dit draadje en lees nu pas over de problemen met inhouden, horten en stoten, en dat JanSr naar mijn draadje verwijst waarin ongeveer hetzelfde probleem voor mijn V6.24 wordt behandeld. Welnu, dat draadje ga ik wellicht heropenen, want vanmiddag had ik ook weer last van inhouden, afslaan, vervolgens tien minuten lang niet willen starten, weer horten en stoten enz. Kortom, de oude ellende dus. Als ik meer weet zal ik het in mijn eigen draadje laten weten, dan heeft Jaco er misschien ook nog iets aan. Wat is zo’n V6 van de eerste serie toch een ramp wat elektriek betreft, als dat tenminste het probleem is…

Afbeelding Bijlagen
Probleemloze_3.0_V6_.24_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 juli 2017 10:32 PM
  [ # 330 ]

De Berlingo van mijn moeder heeft ook enige tijd dat soort problemen gekend, dat bleek te worden veroorzaakt te worden door een defecte map-sensor. Dat zou bij jullie ook voor dit soort problemen kunnen zorgen, maar echt een klassieker op het gebied van storingen aan de ZPJ is een gescheurd slangetje tussen inlaatspruitstuk en de sensor zelf. Deze hangt bij de 12-klepper aan de rand van het schutbord, geen idee hoe het bij de 24v zit, die ken ik namelijk niet zo goed. Meestal scheurde het slangetje op het tuutje van de sensor.

Profiel  
 
 
22 van de 25
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook