11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 14 mei 2018 07:25 AM
  [ # 151 ]

Er zijn revisiesetjes leverbaar. Het lager behoort niet losjes te zijn mar spelingsvrij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 mei 2018 07:55 AM
  [ # 152 ]

De beste oplossing is afscheid nemen van de originele DS pomp en een cx pomp te monteren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 14 mei 2018 12:34 PM
  [ # 153 ]

Ja, revisiesetjes zijn inderdaad te koop maar vind ik wat duur voor een paar O-ringen.
Vervangen door een pomp van een CX zal ik zeker in overweging nemen, deze zitten constructief beter in elkaar en hebben meer opbrengst? Aan de andere kant is het ook weer een uitdaging om de oude pomp weer netjes te krijgen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 mei 2018 12:50 PM
  [ # 154 ]
douwewytske schreef:

Vervangen door een pomp van een CX zal ik zeker in overweging nemen, deze zitten constructief beter in elkaar en hebben meer opbrengst?

Ja en Ja. Ze hebben 5 grote plunjers ipv 7 kleine, en die 5 geven een grotere opbrengst en vragen minder vermogen. Ook de afdichting is beter, CX’ pompen lekken nooit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 13 juli 2018 03:22 PM
  [ # 155 ]

Afgelopen week heb ik de versnellingsbak schoongemaakt en voor een gedeelte gedemonteerd.
differentieelassen, frictiecarter en bovendeksel zijn er nu af.
De hoofdassen, tandwielen en synchro-ringen zien er erg goed uit. In het wphb staan diverse metingen met een meetklok die ik in ieder geval kan doen en denk niet dat ik alles dan alsnog demonteer.

Verder heb ik de differentieel assen gedemonteerd zodat ik er nieuwe afdichtingen in kan zetten. Er zitten origineel keerringen in met een soort spiraalveer erin. Volgens mij
kunnen er gewone oliekeerringen 38X65X8 NBR in.
De bus die om de prise-as zit, wordt afgedicht met twee O-ringen die ik ook vervang.

Het valt me op dat het lager van de bovenste as (zie foto) dus waar uiteindelijk de prise-as in komt, bestaat uit een afgedicht lager. Is dit origineel of is er al eens een revisie uitgevoerd? Volgens mij kan hier beter een open lager in omdat er toch genoeg olie voorbij komt. Of ik kan natuurlijk de afdichtlippen verwijderen.
Toevallig weet ik dat bij Porsche Boxster een dergelijk dicht lager voor nogal wat problemen zorgt in de motor omdat het vet wat vanuit de fabriek erin zit, niet voldoende blijkt te zijn.

Afbeelding Bijlagen
20180713_112608.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2018 03:45 PM
  [ # 156 ]

Dichte lager hoort.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2018 04:22 PM
  [ # 157 ]

Zoals Waterman zegt, dat lager hoort dicht te zijn. Als je daar een open lager in zet dan gutst de versnellingsbakolie langs de prise as op je koppelingsplaat. ( Die “bus” die er tegenaan zit heeft wel een olie-vanger, maar dat is geen dichting). Dat lager wordt voornamelijk echt belast als je met veel moment langdurig in de 1e versnelling of de achteruit rijdt, d.w.z. langdurig bergop met een vol beladen DS eventueel met caravan),en krijgt vrijwel alleen radiale last te verwerken. Je zou het kunnen vervangen, want het is een “standaard-type” lager en dus relatief goedkoop.
Ik zou wel even de vertanding van de prise as in de primaire as bekijken, d.w.z. de speling.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 13 juli 2018 05:35 PM
  [ # 158 ]

Dank voor jullie snelle reactie, de speling prise-as en primaire as is minimaal, in draairichting is geen speling voelbaar en als ik de prise-as op het uiteinde heen en weer beweeg zit daar circa 7mm zijdelingse speling op.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2018 06:54 PM
  [ # 159 ]

Het gaat om de speling in de draairichting, die is dus goed. In de langsrichting zit er een veer achter, die 7mm is normaal, de veer drukt de prise-as aan in het toplagertje.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 19 juli 2018 09:51 PM
  [ # 160 ]

De bak zit weer in elkaar met nieuwe oliekeerringen op de differentieelassen.
Op zich was dit wel te doen als je het juiste gereedschap hebt. Overigens heb ik de lagers weer gebruikt omdat die er gewoon heel goed uit zien. Is vergelijkbaar met een wiellager denk ik, zodra er iets van putjes, slijtsporen of verkleuringen in zit moet je ze vervangen.
-differentieel assen demonteren door de bouten los te draaien en ze van de bak te halen
-het kleine borgboutje van de asmoer losdraaien
-met een pijpsleutel 44mm de moer van de as draaien.
-door een stevige klap met een rubber hamer op het uiteinde van de as komt deze uit het huis.
-de kogels met houder van het buitenste lager van de binnenring halen.
-de oliekeerring moet er eerst af, om ruimte te krijgen voor een poelietrekker, hiervoor heb ik deze eerst destructief verwijderd, dus een soort spiraalveer eruit peuteren en dan voorzichtig met een schroevendraaier het rubber kapot trekken.
-dan de binnenring eraf halen met een trekker, hiervoor heb ik een simpel tooltje gemaakt (zie foto).
-het loopvlak waar de oliekeerring op komt goed controleren op krassen of putjes en zo nodig glad schuren.
-een nieuwe oliekeerring 38x65x8 monteren en deze flink in het vet zetten.
-binnenring van het buitenste lager weer monteren en de kogels met houder plaatsen.
-alles kan nu weer in elkaar geduwd, daarbij wordt de nieuwe oliekeerring in het huis gedrukt.
-moer weer aandraaien en borgen met het kleine boutje.
-differentieel assen weer monteren met nieuwe papierpakking 0,5mm er tussen.

Wat me meteen opviel was dat de as nu veel lichter draait met de nieuwe keerring. Waarschijnlijk kunnen de lek slangetjes nu ook verwijderd maar heb ik uit “originaliteit” maar laten zitten.
Binnenkort kan de koppeling gemonteerd en kan de motor en bak weer tegen elkaar aan.

Afbeelding Bijlagen
20180719_134602_resized.jpg20180719_144403_resized.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 19 juli 2018 11:20 PM
  [ # 161 ]

Helder! Mooi simpel tooltje.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 21 juli 2018 11:33 AM
  [ # 162 ]

Kun je een tekening of een paar foto’s plaatsen van het gereedschapje dat je hebt gemaakt? Ik ga na de zomer de 5 bak van mijn break opentrekken en bekijken
Gr rinus

Rinus

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 21 juli 2018 06:07 PM
  [ # 163 ]

Er staat een foto bij.. als je geen tab hebt kan je er ook twee moeren op lassen.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 21 juli 2018 09:08 PM
  [ # 164 ]

Morgen zou ik nog een extra foto kunnen maken van het tooltje maar het is eigenlijk heel simpel

Je pakt een stukje strip van 35 of 40mm breed en 8mm dik. Hiervoor heb ik overigens een stukje van een oude lijmtang gebruikt (constructiestaal) omdat gewoon staal waarschijnlijk gaat buigen.

Je zaagt een stukje af van 110mm. in de midden moet een half rondje uitgeslepen worden wat precies om de as past. Dit is ongeveer met een radius van 20mm (diameter as is dacht ik 40mm).
De hartafstand van de beide boutjes is 90mm.
Het tooltje past nu precies onder de ring en door de boutjes beurtelings iets aan te draaien komt deze omhoog.

En je kan natuurlijk ook een kant en klare poelietrekker voor kopen.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 21 juli 2018 09:10 PM
  [ # 165 ]

en dit is de tussenstand…

Afbeelding Bijlagen
20180719_150038_resized.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
11 van de 20
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook