4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
De SM van Pavang
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3034
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
- 2CV special
Gepost: 30 oktober 2017 09:24 PM
  [ # 46 ]

Die 20 Nm vind ik zelf bitter weinig voor een harde M8 bout ;

de moer is hier de zwakste schakel .

ik zet ze zelf altijd behoorlijk vast , je wil niet dat dit los komt tijdens het rijden !!!!


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 30 oktober 2017 09:50 PM
  [ # 47 ]

En altijd een nieuwe moer…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pavang
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 30 oktober 2017 09:52 PM
  [ # 48 ]

Waterman schreef:

Als je de boel weer in elkaar hebt, denk dan ook even aan het opnieuw timen van de vier nokkenassen he.

Ik heb de ketting gemerkt met de tandwielen van de nokkenassen, de nokkenassen heb ik aan de kop laten zitten met de merktekens uitgelijnd.
En eerst de rechter kop en pas de linker als de rechter klaar is.
De boel weer exact zo terug geplaatst, moet ik dan toch opnieuw timen?
Ik wil wel nog de klepspeling controleren en stellen.

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 30 oktober 2017 09:56 PM
  [ # 49 ]

Ja. Als de ketting los is geweest en opnieuw gespannen wordt is timen beter. Na kleppen controleren en/of stellen is timen sowieso noodzakelijk. Daarbij: je weet niet of het goed stond toen je merktekens maakte he Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pavang
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 31 oktober 2017 07:13 PM
  [ # 50 ]

Vandaag de linker kop eraf gehaald, daar waar de lekkage zat.
Dat was wel duidelijk cilinder 4 en 5 stonden met koelvloeistof.
En als je op de pakking op de kop drukt komt het vocht eronder vandaan.

Weer een beetje verder en de witte rookwolken verklaard.Smile

 

Profiel  
 
pavang
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 31 oktober 2017 07:18 PM
  [ # 51 ]

Oh ja, en de dopmoer is losgekomen met de moerensplijter, met de draad nog intact.Smile
Meteen maar een antal nieuwe besteld bij Cyril.

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 31 oktober 2017 08:05 PM
  [ # 52 ]

Zijn de wanden van de cilinderbussen niet aangetast?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pavang
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 31 oktober 2017 08:15 PM
  [ # 53 ]
Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 31 oktober 2017 08:30 PM
  [ # 54 ]

Hoongroeven ook nog mooi?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pavang
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1192
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 november 2017 12:52 PM
  [ # 55 ]

De koppen zitten er weer op, nu nieuwe olie en koelvloeistof erin.
Wat is op dit moment de beste olie voor de Sm?
Er zat 20W 50 in.
En koelvloeistof klopt het dat er 13,5 liter ingaat?

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23020
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 november 2017 01:54 PM
  [ # 56 ]

Ik rijdt op 20W50 mineraal Valvoline. VR1 racing. zit lekker veel ZDDP in.

Als je motor is gereviseerd kan je semisyntheet 10W40 of 10w60 nemen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1436
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2017 03:45 PM
  [ # 57 ]

20W50 met makrering SF of SG is prima. Die heeft nog “ouderwets” veel ZDDP , toen dat nog mocht.
Die Valvoline VR1 is gespecd als SAE SL olie, die kan dus vrijwel geen ZDDP meer hebben ( mag niet meer, gaan de katalysatoren van stuk), maar waarschijnlijk wel een bak ZDDP vervangers. Aan jou de keuze, ik zou “classic” 20W50.

KVS” Ja, er gaat 13.5 liter in als je blok helemaal leeg is, maar dat krijg je alleen leeg als je het blok ondersteboven houdt. Anders is 12 liter wel genoeg. Neem “groene” KVS, die moderne “rose” of “rode” schijnt niet zo compatibel te zijn met de oude keerringen en slangen, op de lange duur.

Ik persoonlijk heb iets tegen “racing” spullen in een SM: In de racerij moet het extreme prestaties leveren gedurende 1 of meerdere races, en daarna,.... na ons de zondvloed… maar voor een SM wil je toch graag iets wat “langer” meegaat zou ik zo denken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 14 november 2017 03:51 PM
  [ # 58 ]

Ik heb jaren met valvoline VR1 gereden en dat spul bevat dus gewoon zddp zoals je hier kunt lezen:

https://www.valvoline.com/about-us/faq/racing-oil-faq


De classic olie was geen succes, dat spul kan niet tegen de hoge olietemp die bereikt wordt als er eens een uurtje of wat lekker 180 gereden wordt. Bij mijn auto uitte zich dat in stank, blauwe walm en olieverbruik. (kroonclassic 20w50). Met de VR1 was dat hele gedoe in 1x opgelost.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1436
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2017 08:33 PM
  [ # 59 ]

Dan lees ik goed uit de datasheet: VR1 bevat zowel zink als fosfor, maar geen ZDDP.
Ze geven zelfs aan hoeveel zink: 0.13 % en 0.12 % fosfor.
En als je hun MSDS ( Safety Data Sheet , uit de USA, die moeten dat vrijgeven, de Europese Safety Sheets, EU-Reach documenten zijn zeer gefocud op veiligheid zonder te publiceren wat erin zit). ) leest ontdek je wat er in zit:  Benzenesulfonic acid, C10-60-alkyl derivs., sodium salts: en wel voor 6,8753 %. Dat is in Nederlands een Bezeenfosforzuur met bijproducten van de productie, als Natrium zouten.
Maar dat wil ook zeggen dat er nog steeds geen ZDDP (zinkdialkyldithiofosfaat) in zit.

Ik betwijfel niet of wat er in zit werkt hoor, maar het is geen ZDDP.
Overigens waarschuwt Valvoline ook om geen extra zink of fosfor additieven toe te voegen omdat de fosfor corrosie bevorderend is, goed om te weten.

Volgens de specificaties van Kroon oil is het flash point van de Classic 20W50 220 graden en volgens Valvoline van de Vr1 20W50 218 graden. Bij nieuwe olie dus vrijwel gelijk, maar als je olie vervuilt doordat benzine mengsel langs de cilinders in de olie komt dan wordt dat snel lager. Vandaar die blauwe rook, trad bij jouw SM dus relatief snel op.
Je hebt een slechte ervaring met Kroon Classic, waarvan akte.

Ik neem aan dat Pavang nu voldoende informatie heeft om een weloverwogen keus te maken.

 

 


 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23020
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 november 2017 09:41 PM
  [ # 60 ]

ZDDP = Zinc Dialkyl Dithiophosphates

wordt voor het gemak uitgedrukt als zink en fosfor.
lijkt dus dat er wel ZDDP in zit.
Het belangrijkste is dat je nokkenassen heel blijven…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook