2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Warm worden 21-motor DS
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 01 augustus 2016 09:13 PM
  [ # 16 ]

ik zou er geen paar weken mee rondrijden hoor, dat is wel erg veel. Als je nu toch bezig bent meteen de interieurkachel vol opendraaien en open houden. Dan spoel je dat radiatortje ook meteen door.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Jo Schijns
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 07-01-2008

Gepost: 01 augustus 2016 10:12 PM
  [ # 17 ]

Denk je dat het schadelijk is dan?
Verwarming doorspoelen kan natuurlijk nooit kwaad, zal ik zeker doen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2016 10:34 AM
  [ # 18 ]

Zit er alleen azijn in? Of een mengsel van water me azijn?

*vraagt zich af wat het kookpunt van azijn is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 02 augustus 2016 10:39 AM
  [ # 19 ]

Wiki zegt: azijnzuur - kookpunt 117,9 graden Celsius.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2016 11:59 AM
  [ # 20 ]

Schoonmaakazijn bestaat voor 8 tot 15 % uit azijnzuur, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonmaakazijn

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2016 12:29 PM
  [ # 21 ]

Het gaat erom dat het niet gaat koken als je het als koelmiddel wil gebruiken. Dat lijkt wel los te open dus.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2016 12:46 PM
  [ # 22 ]

Sowieso heeft het aandeel azijnzuur een kookpuntverhogend effect op het mengsel van water en azijnzuur

Daarnaast staat het systeem ook nog op een overdruk.

Ik zou een week ermee rijden, dan kijken wat het effect is, en zonodig 1 of meerdere keren herhalen.
Wat kosten nou een paar flessen schoonmaakazijn t.o.v. een motorrevisie?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 02 augustus 2016 01:50 PM
  [ # 23 ]

Het probleem wat zou kunnen optreden als je lang/veel met azijn in je motor rijdt is dat bepaalde rubbers daar misschien niet zo goed tegen kunnen maar meer nog koperen of messing onderdelen kunnen een redoxreactie aangaan.
Daar worden ze eerst schoner van maar na langere tijd kan het in gaan vreten, azijn buffert de zuurgraad; bij een bepaalde lage pH zal azijn het mengsel basischer maken en bij een hogere pH zorgt toevoeging van azijn voor een verlaging. die verhoging/ verlaging zal meestal naar hetzelfde punt toe willen gaan, en dat ligt iets onder de pH van water. Echter in een omgeving waarin allerlei metalen aanwezig zijn kun je ongewenste effecten krijgen.

4eyes

oftewel, beter na een week een keer spoelen en kijken of er vieze meuk uit komt. indien nodig nog een keer een weekje met azijn en daarna weer spoelen.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 augustus 2016 05:25 PM
  [ # 24 ]

Een goed 3 rijen systeem zou het voldoende moeten koelen. Maar stel dat het spoelen etc etc. geen soelaas biedt. Dan zou je voor de zekerheid er voor kunnen kiezen om een stevige electrische (bijv. spal) fan in te bouwen. Als de je de sensor op 85 graden instelt. Dan heeft het systeem voldoende tijd om de temperatuur naar benden te drukken. Ik denk dat je ongeveer met €150 klaar bent. Ik heb ooit een wat warme injectie 2100 i.e. gehad en dat vond ik metname in de files erug fijn als de fan aansloeg.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 02 augustus 2016 06:08 PM
  [ # 25 ]

Topicstarter heeft het in z’n openingspost over een extra ventilator die is aangebracht. Hielp dus ook niet.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 augustus 2016 06:17 PM
  [ # 26 ]

Oeps. Daar heb ik even te snel overheen gelezen….Maar dat roept wel de vraag op bij mij welke kwaliteit ventilator er is gebruikt en hoe deze is ingesteld? Bij mij hebben ze nooit langer dan 5 minuten gedraait en je zag direct de tempmeter naar beneden gaan.

Profiel  
 
Jo Schijns
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 07-01-2008

Gepost: 02 augustus 2016 08:02 PM
  [ # 27 ]

Jongens, wat een hoop reacties vandaag!

De extra fan komt uit een 23, werkt goed bij stationair, maar als bij warm weer autosnelweg of heuvels gereden wordt, dan geen extra koeling.
Is door Joep en René Sanders gemonteerd.
Nogmaals, de auto heeft tot voor 3 jaar nooit problemen gehad met de koeling, ook niet bij tropisch weer.

Ik ben wel vergeten te vermelden, dat de problemen ontstaan zijn, kort nadat we ten zuiden van Parijs op de autosnelweg backfire hebben gehad (LPG). Toen is de koppakking gaan lekken. Of er een oorzakelijk verband is?

De schoonmaakazijn laat ik 1 à 2 weken in het koelsysteem en ga daarna goed spoelen.
Vandaag 25 km gereden, koelde goed, temp 75 graden, maar goed, het was relatief koud buiten.
Voor de goede orde: d’r zit 9 liter schoonmaakazijn in.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 augustus 2016 08:30 PM
  [ # 28 ]

Niet om het één en ander maar als het een originele fan betreft? Dan is de opbrengst uiterst gering. Als ik zou moeten schatten dan is het 5% t.o.v een moderne fan. Ook maakt het uit wanneer de fan inschakelt. Voor de duidelijkheid de oorzaak bijv. vervuiling is niet weg maar je kunt wel veilig rijden. Effe zoeken op spal in het forum.

Afbeelding Bijlagen
8720060163fq.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 augustus 2016 08:40 PM
  [ # 29 ]

Denk je dat een originele DS elektrische fan 5% opbrengst heeft vergeleken met een moderne fan?
Moet ik dat zo zien dat als een moderne fan 100 liter lucht verplaatst de DS fan maar 5 liter doet?

Ik ben het zeker met je eens dat iets wat modern is meer lucht zal verplaatsen… Dat is geen discussie Wink

Bij mij zit er nog een originele in, als ik mijn warme motor af zet en het contact aan laat staan dan blijft de fan nog doordraaien. Dan duwt de fan toch binnen korte tijd erg veel warmte uit het motorruim.

Het klinkt mij toch wat weinig die 5%... Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 augustus 2016 08:49 PM
  [ # 30 ]

Heeft iemand de waterpomp al eens vernieuwd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook