33 van de 34
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 Volgende > 
   
GS birotor van Egbert: APK em wiellager
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 maart 2021 08:59 AM
  [ # 481 ]

De wiellagers van een GS zijn twee-rijige niet nastelbare lagers. Maar het gaat om de maat, achter eenzijdig een keerring en niet helemaal symmetrisch.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 maart 2021 01:12 PM
  [ # 482 ]
JanSr schreef:

Ja, mooi gevonden.
Wat is er zo bijzonder aan die lagers?
Voor vrijwel elke inbouwmaat is wel een lager te vinden.
In plaats van deelbare lagers die je kan stellen is het ook denkbaar om tweerijige koellagers toe te passen.
Tegenwoordig bijna standaard. En die vind je in de gekste maten.

Want vroeg of laat loop je zo dood.

En het voorwiellager van de Birotor is nog specialer.
Dit plaatje is van een Cx, die zijn al heer erg schaars. Maar Birotor heeft dan 5 gaten in de flens en een andere maat dan Cx

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 maart 2021 01:35 PM
  [ # 483 ]

Tsja, hoe krijg je het verzonnen.
Lijkt wel het traditionele Citroen adagium: “Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.”

Die ring met de boutgaten is, als ik het goed zie, ook meteen de buitenring van het lager.

Heb je ook een plaatje van de omgeving? Bijvoorbeeld een doorsnede?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 maart 2021 03:12 PM
  [ # 484 ]

Zo zit het Bij Cx, ziet er grofweg net zo uit bij Birotor. Maar dan is de diameter van de lagerschaal met de gaten 120 mm ipv 116 bij Cx en 5 gats ipv 6 gats bij Cx. Ook de 2 binnen schalen op elkaar hebben een andere lengte.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 25 maart 2021 04:43 PM
  [ # 485 ]

Hoe zie je of een lager ‘versleten’ is? Ik snap dat als de lagerschalen niet glad meer zijn en de kogels beschadigd zijn het lager ‘geluid’  gaat maken.
Mijn lager is inwendig helemaal ok maar maakt toch lawaai door gebrek aan vet.
Vraag: gaat een lager ook herrie maken zuiver en alleen omdat er te weinig vet in zit?

Van dit lager verbaasde me het niet dat ie wat geluid maakte, hoewel dat nog redelijk beperkt was
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P735/#2070699

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 maart 2021 05:01 PM
  [ # 486 ]

Dat lager van jou had op mijn manier weer goed gekomen denk ik. Heb je wel een draaibank voor nodig.
Als er echt stukjes uit het loopvlak gebroken zijn, is het lager niet te redden denk in. Want dan moet je er een paar tienden mm uit slijpen om op de bodem van het putje te komen en dat is zeker als amateur niet te doen.

Mijn zoektocht is dat ik heel regelmatig lagers zie, die hoorbaar zijn ( dus APK afkeur), maar waar je hooguit wat heel lichte verkleuringen ziet, maar geen oneffenheden. Dat soort lagers kan je makkelijk nog 50K mee rijden.
Ik ken dat al uit mijn garage tijd ( pre APK) bij GS en en A-types: ANWB aankoop keuring gaf aan versleten lagers, bij rijden niets te horen, bij een zwengel aan het wiel iets hoorbaar. Wij vervingen die lagers dan niet en gaven gewoon een forse garantie aan de klant ( op papier), nooit zo’n lager hoeven vervangen omdat het daarna echt versleten raakte binnen een realistische termijn.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 25 maart 2021 05:29 PM
  [ # 487 ]

Mijn zoektocht is dat ik heel regelmatig lagers zie, die hoorbaar zijn ( dus APK afkeur), maar waar je hooguit wat heel lichte verkleuringen ziet, maar geen oneffenheden. Dat soort lagers kan je makkelijk nog 50K mee rijden.

Waar gaat zo’n lager dan lawaai door maken? Van een kleurverschil gaat een lager toch geen lawaai maken?
Het je nog een advies wat voor vet te gebruiken?
Ik heb dit gebruikt (mooi blauw vet)
https://www.internet-bikes.com/506110-kroon-oil-kogellagervet-nf-600-gram/

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 24 april 2021 04:23 PM
  [ # 488 ]

In het franse forum gsaventure een link naar een birotor inventarisatie lijst: http://gsbirotor.godicheau.fr/inventaire/
Heel zeldzame auto, wees er zuinig op!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 april 2021 05:23 PM
  [ # 489 ]

Egbert,
zou je een maatschets van zo’n lager kunnen maken?
Wie weet is er iets denkbaar via een lager met dunne schalen, en die dan inpersen in een stukje draaiwerk.

Geldt uiteraard ook voor de CX lagers.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 08 mei 2022 01:20 PM
  [ # 490 ]

Heb tijdens Citro-Classica de eer gehad om even mee te rijden in deze geweldige voiture, een ervaring om niet snel te vergeten! Niet alleen de motor maar de algehele Citroën-ervaring ligt op een hoger niveau dan van mijn trouwe Xantia. Hebzucht heeft zich van mij meester gemaakt; ik wil een GS!

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 22 oktober 2022 08:37 AM
  [ # 491 ]

Heb hier even een klein stukje van gelezen ,de mijne maakt ook iets geluid bij de achterwiellagers terwijl er wel mooi vet al in zat ,echt geen beschadigingen maar toch hoorbaar als je een slinger aan het wiel geeft en tijdens rijden niet hoorbaar maar ja is dan bij de apk toch afkeur.
Zit er zelf ook aan te denken om te kijken hoe de lagers van de andere gs zijn en die te gebruiken voor de laatste apk die ik bij de rdw moet doen vanwege geen papieren ,
Ik weet zeker dat ik ze niet meer verslijt en hoeveel garantie heb je dat een nieuwe wel echt stil is ,met andere auto,s wel eens meegemaakt echt zeer nauwkeurig gemonteerd maar toch licht hoorbaar .
Komt tijd komt raad ,zal binnenkort naar iemand toe die nog het nodige heeft liggen maar kans dat ze het zelfde zijn als die van mij is groot ,hopen dat de blokjes iets geluid maken langs de schijf dan hoor je het al niet meer.
Wel een heel speciaal lager zeg van de birotor die moet je echt met een lampje zoeken als je er al een vinden kan , ben wel benieuwd hoe je een lager weer reviseren kan .

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 oktober 2022 08:59 AM
  [ # 492 ]

Naar een keurmeester op leeftijd gaan. Misschien hoort die het net niet Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 22 oktober 2022 09:39 PM
  [ # 493 ]

Dan moet je er wel een kennen ,ik moet bij de rdw de apk laten doen dan heb je geen enkel idee wie hem gaat keuren , zitten wel heel aardige mensen bij in Heerenveen maar ja zijn niet altijd de zelfde die de oudjes onder handen nemen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 november 2022 10:32 PM
  [ # 494 ]

Weer bezig met de Birotor, maar dan op een andere manier.
Bij de IDDS club regio Arnhem ben ik uitgenodigd om een lezing over mijn Birotor te houden in December. Dus dit hele topic maar eens doorgelezen, foto’s zoeken, uitzoeken hoe PowerPoint ook ale weer werkt….........

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 november 2022 11:07 PM
  [ # 495 ]

very good

Profiel  
 
 
33 van de 34
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook