1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De Athena van ZWRTW
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 31 augustus 2016 09:56 PM

Ik ben nieuw hier en heb me in het gastenboek al voorgesteld.
Ik heb onlangs een CX Athena project gekocht. Ik was al regelmatig in dit forum aan het lezen bekend te raken met de CX. M.b.v. dit forum en het boek van Michael Buurma werd langzaam voor mijzelf duidelijk wat voor CX ik wilde. Vooral het draadje (of eigenlijk “de draad” gezien de omvang…) van de zoektocht van Niels naar een geschikte CX gaf me veel informatie. Dank daarvoor! Het boek gaf me veel info over de bouwjaren en uitvoering welke ik interessant vond. En ieder maakt daarin z’n eigen keuze. Ondanks verhitte discussies over het “Douvrin blok”, vond ik dat blok juist een pré. De tijd zal leren of ik er over een aantal jaren nog zo over denk Wink

Ik wilde een “project”, want ik wil weer wat om handen hebben in de komende winter. De Athena die ik heb gekocht is zo’n project: een slechte versnellingsbak. Het is een vrij nette CX met grotendeels originele lak (“Gris Neptune”). Er zit hier en daar een deukje en steenslagschade heeft wat “draadjesroest” veroorzaakt. Ik vind het een voordeel dat de wagen originele lak heeft. Maar belangrijker: de bodem is klokgaaf en nooit aan gelast. De “wenkbrouwen” van de motorkap, onderkant van de deuren, onderkant van de achterklep zijn helemaal netjes en niet “opgezwollen” o.i.d. Ook het interieur is nog netjes. Een topauto voor mij, want ik vind het mechanische deel leuker om te doen dan bodems dichtlassen e.d.

Mijn Athena heeft een 4 bak (Nederlandse Athena’s hebben standaard een 5 bak naar ik heb begrepen). Ik wil de boel ombouwen naar 5 bak en als je dan het blok en de bak er toch uit hebt ook gelijk maar een nieuwe koppeling, keerringen, carterpakking (jaja, Douvrin blok…), tandriem e.d. Daarbij zal ik vast nog het e.e.a. tegen komen…
Ik zit nog wat te prutsen met foto’s op dit forum, ik hoop dat het zo goed gaat…
 


Mocht iemand deze wagen kennen en meer weten over de herkomst, het verleden e.d. dan hoor ik dat graag. Ik heb de wagen bij een particulier in Assen gekocht.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 augustus 2016 10:06 PM
  [ # 1 ]

Ha gaaf! Is dit de Athéna die onlangs op LeCitroMarché stond voor een scherpe prijs? Mooie auto!
Vooral het interieur vind ik geweldig!

zwrtw schreef:

Vooral het draadje (of eigenlijk “de draad” gezien de omvang…) van de zoektocht van Niels naar een geschikte CX gaf me veel informatie. Dank daarvoor!

Fijn dat je er wat aan hebt gehad! Veel succes met de werkzaamheden aan je auto!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 31 augustus 2016 10:12 PM
  [ # 2 ]

Mooie auto! Veel plezier ermee, en het douvrin blok is een prima blok hoor. Lekker betrouwbaar. kunnen alleen wat olie lekken. Maar ach….....das wel te fixen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 31 augustus 2016 10:30 PM
  [ # 3 ]

De eerste rit van Assen naar huis (omgeving Apeldoorn) was spannend. De 2 synchroniseert totaal niet meer, maar daar is mee te rijden. Het waren vooral de geluiden en trillingen uit de bak die angstaanjagend waren. De vorige eigenaar was daar trouwens ook eerlijk over.
Onderweg begon ik vermoedens te krijgen welke lagers “aan gort” zouden kunnen zijn. In de 3 waren de enge geluiden oom minder dan in de 4e versnelling. Ik had al op tekeningen gezien dat de tandwielen van de 4 het meest links zitten. Dan zou het kunnen dat de meest linker lagers moeilijk doen.

Thuis gekomen heb ik toen gelijk maar het linker transmissiedeksel gedemonteerd. Dat gaf een interessant effect met over de grond rollende knikkers en knikkers in een schaaltje:
 
Het was ook duidelijk waarom de kilometerteller en snelheidsmeter het niet deed: de telleraandrijving was door losse rond malende kogels kapot.

Toen ik beter keek, bleek een volledige rij kogels van het dubbelrijig hoekcontactlager (het meest linker lager op bovenstaande foto) volledig te ontbreken!
De kooi was nog heel en lag in het deksel en de kogels waren compleet en onbeschadigd. De reden dat die kogels eruit zijn gevallen was een hele stomme: een binnenring zat verkeerd om gemonteerd! Op onderstaande foto is te zien dat de binnenring aan één kant een hogere kraag heeft. Die kraag zat aan de verkeerde kant waardoor de kogels eruit konden (en axiale krachten inéén richting niet opgenomen konden worden).

Hier is het lager weer compleet:

Het andere lager is waarschijnlijk verwoest door de losse rondslingerende kogels. Dat lager moest vernieuwd worden. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen een week reed de cx weer. Nu zonder vreselijke bijgeluiden, maar de synchro van de 2 is en blijft natuurlijk stuk/versleten. Natuurlijk heeft de rest van de bak geleden, al was het maar door de scheefstand van een as door het stukke lager. Maar ik kan met de wagen rijden! Komende winter gaat er toch een andere bak in.
Maar het blijft vreemd dat die binnenring verkeerd om zat. Kennelijk is er ooit aan het inwendige van de bak gewerkt. Wellicht de prise as keerring vervangen bij ingebouwde versnellingsbak? Wie het weet mag het zeggen…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 31 augustus 2016 10:38 PM
  [ # 4 ]
Nielsje schreef:

Ha gaaf! Is dit de Athéna die onlangs op LeCitroMarché stond voor een scherpe prijs? Mooie auto!
Vooral het interieur vind ik geweldig!

Zou kunnen, de vorige eigenaar is bekend met het “citro wereldje” en heeft voorheen ook DS gereden. Ik heb de wagen via een andere advertentiesite opgeduikeld. Ik vind het interieur ook helemaal geweldig. De bolletjes asbak was voor mij geen “must”, maar het maakt het voor mij wel helemaal af!

 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 31 augustus 2016 11:00 PM
  [ # 5 ]

Mooie auto !
Suc6 met dit project Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 september 2016 10:11 PM
  [ # 6 ]

Het klussen gaat lekker door. Onder andere de contactpunten gecontroleerd. Die waren ver heen! De punt op het bewegende deel was zowat geheel weg. Ook de stand van het veertje is in de loop der tijd anders geworden. Zie de foto’s hieronder.

Het leuke van een “nieuwe” auto vind ik het bekend raken met de auto, m.n. qua techniek, bouw e.d. Mede omdat ik de bekende roest plaatsen wil bekijken, krijg je steeds meer van de auto te zien. Zo heb ik het tapijt van de voetenbakken voorin maar eens los gehaald om eronder te kijken. Gelukkig allemaal nog mooi en geen spat roest. Waar wel roest zat is op de voorschermen net voor het voorwiel. Net achter de voorwielen is al eens aan gewerkt, maar dat laat ik maar even zo.
Eerst maar eens de komborstel op de haakse slijper:

Stukje eruit:

Stukje erin:

het rubber tussen wielkuip en spatscherm heb ik tijdelijk op afstand gehouden met wat aluminium stripjes zodat het rubber niet kapot zou gaan door de hitte van het lassen. Het nieuwe plaatmateriaal heeft geen overlap met het spatscherm, het zit kops tegen elkaar aan. Na hechten, las ik het helemaal door. Op bovenstaande foto is de las al plat geslepen.
Daarna nog afwerken:

(De gekke kringen die ook in de wieldop zijn te zien is reflectie van fiets(banden) die in de buurt stonden.) Ik had net genoeg ruimte om tot de knik te kunnen “uitnevelen”.
Ondertussen heb ik ook een 5bak, maar dat is voor komende winter. Ik ben al wel een tijd aan het boenen geweest om de laag vette smurrie eraf te halen.

Inmiddels ben ik lid van de CX club en zaterdag lag er een clubblad in de bus. Leuk!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 september 2016 10:47 PM
  [ # 7 ]

very good
Goed bezig!

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 september 2016 10:52 PM
  [ # 8 ]

Het schakelpatroon staat nog op de bak dus dat moet wel goedkomen. Mr. Green

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 september 2016 11:04 PM
  [ # 9 ]

Smile Ja, ik was aan het testen of alle versnellingen netjes ingeschakeld konden worden en de boel dan ook netjes draaide. Toen ook gelijk maar het patroon op de behuizing gestift… Ik wil de bak nog wel uit elkaar halen om het inwendige, m.n. de synchroringen te controleren en evt te vervangen. Natuurlijk ga ik ook de keerringen vervangen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 05 september 2016 09:55 AM
  [ # 10 ]

Welkom bij CiFo en bij de CX Club zwrtw, en veel fijne en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!
Namens de CX Club houd ik het CX Register bij, een lijst met foto’s en gegevens van alle CX-en op Nederlands kenteken.
Je CX is daarin al wel vertegenwoordigd maar als kleur had ik, vanaf een oude foto ‘op het oog’, Gris Vulcain genoteerd. Weet je zeker dat ze Gris Neptune is? Je auto is van juni 1980 en Gris Neptune werd officieel pas vanaf modeljaar 1981 (augustus 1980-juli 1981) geleverd. Zou natuurlijk kunnen dat men eerder is begonnen, maar zou je voor het Register alstjeblieft onder de motorkap kunnen kijken of het kleurplaatje of de kleurcode nog aanwezig is? Je auto zit net in de overgangsfase, dus er zit of een rond metalen plaatje tegen het schutbord aan passagierszijde, of een ‘gestempelde’ code op de wielkast aan passagierszijde (zie de afbeelding). Als het Gris Neptune is dan luidt de code AC067 of EVF/GVF, als het Gris Vulcain is dan zou de code AC080 moeten zijn.
Hartelijke groet,
Jaco

PS Voor het chassisnummer en organummer houd ik me ook aanbevolen!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 05 september 2016 10:24 PM
  [ # 11 ]

Het is écht Gris Neptune! Volgens het boek van Michael Buurma zou die kleur v.a. 3-1980 geleverd zijn.

De binnenbekleding is Jersey Côtelé Châtaigne.
Het orga nummer heb ik (nog?) niet kunnen vinden. Ik heb wat conserveringsvet weggeveegd, ook nog gekeken bij de claxon hoorns, afdekkap over de relais weggehaald, maar niets te vinden.

Het chassisnummer pm ik je wel.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 06 september 2016 10:00 AM
  [ # 12 ]

Dank je! Bijzonder dat een nieuwe kleur halverwege een modeljaar is ingevoerd, dat wist ik niet, maar de kleurcode laat geen twijfel! Dat er nog geen Organummer is verbaast me niet, officieel is Citroen in 1979 begonnen om deze codes te stempelen maar ik kom zelden een CX van voor 1983 tegen die er ook daadwerkelijk eentje heeft Sad
J

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 07 september 2016 10:22 PM
  [ # 13 ]

Ik heb nog een paar dingen aangepakt. Direct na het koud starten liep ‘ie wel héél erg rijk om vervolgens af te slaan als je zelf niet ingrijpt. De oorzaak was simpel, het vacuümdoosje op de carburateur die de chokeklep open moet trekken zodra de motor aanslaat was stuk. Ik had nog zo’n vacuüm doosje liggen, mijn Panda 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok heeft nagenoeg dezelfde carburateur, en daarvan had ik één reserve. Toch ook maar weer zo’n vacuüm doosje besteld bij “Di Michelle”. Handig om te hebben liggen.

Ik had eerder al de vacuümvervroeger getest van de ontsteking. Die leek ook te lekken. Beter kijken: bij die vacuümvervroeger zit expres een heel klein lekgaatje in de behuizing! Daar kwam ik pas achter omdat ik een nieuw exemplaar testte en dat die ook minimaal lekte…

Ook heb ik een draadboompje gemaakt om de koplampen over relais te kunnen voeden. Die grote stromen door zo’n dashboardschakelaar vind ik wat riskant. Allemaal “bolt on” omdat ik het origineel niet wil “verprutsen”. Dus geen geknip en gesoldeer e.d. in de originele bedrading. Er gaan contrastekkers in de originele lichtstekkers bij de koplamp, en die bedienden de bekrachtiging van de relais.

Ten slotte heb ik een buzzertje ingebouwd die gaat “buzzen” als ik m’n lampen aan heb en de deur open doe. Ik ben namelijk van mijn Fiatjes en motorfietsen gewend dat de lampen over het contact geschakeld zijn. Bij de CX wil ik de lampen wel eens vergeten. Die blijven gewoon branden, ook als je het contact af zet.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 21 september 2016 09:45 PM
  [ # 14 ]

Ik heb de koelvloeistof maar eens ververst. In het expansievat zag het er namelijk smerig uit. Nu kan de boel een tijdje spoelen met verse vloeistof totdat komende winter blok en bak eruit gaan. Ook heb ik de LHM vervangen. Dat zag er nog wel vrij schoon uit. De voorste (flexibele) remslangen blijken vrijwel nieuw te zijn, net als de schijven en blokken rondom. Wellicht dat met het vervangen van de remdelen ook de LHM is vervangen.
Nog even een kiekje van het doorspoelen/ontluchten van de remmen in het herfstzonnetje:

Met de kleine octopus is gerommeld en vervangen door T-stukjes door een vorige eigenaar. Het werkt en is lekvrij, maar ik ga toch maar eens op zoek naar een nieuwe kleine octopus en dan ook gelijk maar de grote octopus. Is dat nog te bestellen bij bijvoorbeeld Bonhof in Epe?
En nog een vraagje: ik heb het idee dat er motorbeplating mist. Was de Athena standaard zo open aan de onderkant (zie foto)?

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 22 september 2016 09:06 AM
  [ # 15 ]

Hallo,
Volgens mij mist er geen plaat! Het is bij mijn Athena net zo. Ook is de hoofdstroom van de schakelaar via een relais omgeleid. Ik rook bij dimlicht al gesmeulde leiding en de schakelaar was erg warm.
Mijn compliment voor de aanpak!
Gegroet,
Wim

Profiel  
 
 
1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook